Kreatívne písanie v jazyku
Kreatívne písanie v jazyku
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Kreatívne písanie v jazyku |
|
Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa ZŠ; žiaci strednej školy |
|
Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Vytvoriť obsahom zaujímavý a výstižný písomný prejav podľa zadania. Špecifické ciele:
|
Prostredie: domáce prostredie |
Forma a počty: samostatná práca |
Trvanie: podľa potreby |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Predložený materiál ponúka zadania pre tvorivé písanie v materinskom a cudzom jazyku. Navrhnuté zadania je možné zadať ako domáce učenie sa – precvičenie písomného prejavu. V materinskom jazyku ide predovšetkým o uplatnenie tvorivého písania, tvorivý prístup k spracovaniu prejavu je vhodné vnímať aj pri hodnotení prejavu. V cudzom jazyku je nutné samozrejme zohľadniť jazykovú úroveň žiakov, hodnotiť na danej úrovni predovšetkým využitie zvládnutých jazykových prostriedkov vzhľadom na tému a žánrovú formu zadania. |
|
Potrebný materiál: PL – zadanie úlohy, papier a pero, resp. počítač s textovým editorom |
|
Opis postupu realizácie: Pokyny v pracovnom liste odporúčame upraviť podľa vlastného uváženia. Je možné nechať úplne na dobrovoľnosti žiakov, koľko a ktoré zadania spracujú, alebo stanoviť minimálny počet spracovaných zadaní – napr. v časovom období jedného týždňa spracovať päť zadaní. Výber ale nechať na samotného žiaka. Realizácia aktivity: Žiaci spracujú písomný prejav v textovom editore a zašlú učiteľovi mailom, príp. nahrajú na určenú platformu. Poznámky pre učiteľa: Podľa vlastného uváženia odporúčame rozšíriť pokyny na spracovanie pre žiakov napr. ohľadom rozsahu textu. V cudzom jazyku môžete spresniť pokyny ohľadom použitia prebratých gramatických javov, príslušnej slovnej zásoby. Hodnotenie odporúčame zamerať na celkové dosiahnutie komunikačného cieľa písomného prejavu, hodnotiť rozsah a výstižnosť prineseného obsahu, dodržanie štruktúry textu, používanie vhodných a primeraných jazykových štruktúr. V cudzom jazyku odporúčame uplatniť tzv. negatívne hodnotenie – počet chýb v jednotlivých stránkach písomného prejavu, ale aj tzv. pozitívne hodnotenie – štruktúra textu, kreativita prineseného obsahu, kladné hodnotenie aj napr. chybne použitých jazykových konštrukcií, ktoré na danej úrovni žiak ovládať nemusí. Možné pokračovanie, následné aktivity: Žiaci môžu sami navrhnúť zadanie na vypracovanie písomného prejavu, z ktorých učiteľ môže vytvoriť ďalšie zadania. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Ľubica Korečková, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Košice Ďalšie zdroje: spracované a upravené podľa https://lehrermarktplatz.de/material/131967/kreative-schreibaufgaben-fuer-zuhause Pre učiteľov NEJ odporúčame aj ostatné podnety na https://lehrermarktplatz.de |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1: Písomný prejav_PL_SJ Príloha 2: Písomný prejav_PL_SJ |