Na lúke
Na lúke
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Na lúke |
|
Cieľová skupina: 5- až 6-ročné deti |
|
Vzdelávacia oblasť: umenie a kultúra – časť hudobná výchova |
|
Kľúčové kompetencie:
Metódy:
|
Výkonový štandard: Spieva piesne a riekanky.
Vyselektovaný obsahový štandard: Spievať detské umelé piesne v rozsahu c1-c2 v primeranej intenzite, správne tvoriť tón a spievať v celom hlasovom rozsahu.
Ciele:
|
Prostredie: trieda materskej školy |
Forma a počty: frontálna, individuálna – podľa aktuálnej situácie |
Trvanie: 25 – 30 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Krátka motivačná inšpirácia je zameraná na metodické spracovanie vzdelávacej aktivity z oblasti umenie a kultúra – časť hudobná výchova. Prostredníctvom rytmizácie, nácviku piesne, hudobnej dramatizácie sme sa zamerali na rozvoj detskej fantázie, emocionálneho cítenia a upevnenia priateľstiev v kolektíve. Vychádzali sme z vývinových špecifík a hudobných predispozícií detí predškolského veku. Stanovené ciele sú spracované v súlade so ŠVP pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. |
|
Potrebný materiál:. klavír, motýle z papiera, rytmické hudobné nástroje – drevený blok, ozvučné drievka, triangel, prstové činely, prírodniny(kamienky, drievka, orechy, šušky) |
|
Opis postupu realizácie: Motivácia: Učiteľka zaspieva a zahrá na klavíri pieseň Motýlik (príloha č. 1). Hlavná časť: O kom bola pieseň? Deti, viete, ako sa „narodí“ motýľ? Zahráme sa na húsenice – parádnice (deti lezú po koberci na melódiu hranú na klavíri), keď zbadajú myšku, skoro sa stočia do klbka v ľahu (klesajúca melódia) – hra na uvoľnenie tela. Na stúpajúcu melódiu sa opäť roztočia a lezú. Deti počúvajú hudbu, pohybom stvárňujú zakuklenie húsenice, otváranie kukly a pohybom napodobňujú predieranie sa motýľa z kukly a tanec motýľov. Dychová rozcvička: Motýle sa unavili, sadnú si na kvietok, ovoňajú ho (nádych nosom), zistia, že ich nôžky sa ponorili do lepkavého nektáru (zadržanie dychu), kričia o pomoc (počas výdychovej fázy), ozvučená fáza slovom pomóóóóóóc. Potom preletia na iný kvietok, napijú sa sladkého nektáru, (nádych našpúlenými ústami ako cez slamku), výdychová fáza ozvučená slovom mňam, mňam, mňam, mňam. Nácvik brušného dýchania: Deti si ľahnú na chrbát na koberec, vedľa seba si položia svojho kamaráta malého motýlika z papiera (motýliky sú vopred pripravené na koberci). Učiteľka hovorí: Pokojne sa ulož, zatvor oči a pomaly a pokojne dýchaj. Polož si ruku na bruško a sleduj, ako sa ti nadvihuje a klesá, keď dýchaš. Počúvaj svoj dych. Pohojdáme svojho kamaráta, urobíme mu motýliu hojdačku. Polož motýľa na brucho a sleduj, ako sa hojdá. Pri nádychu hore, pri výdychu dole. Učiteľka zahrá a zaspieva tíško motivačnú pieseň Motýlik. Hlasová rozcvička: Povedzte mi, aké kvietky ste našli na lúke pri lese? Deti odpovedajú. Dialogické hry: na ozvenu, na otázku a odpoveď (príloha č. 2).
O takých krásnych kvietkoch vznikla pieseň. Počúvajte. Učiteľka zahrá na klavíri a zaspieva pieseň „Bim-bam-bom“ (príloha č. 3).
Rozhovor o piesni: O čom bola pieseň? O akých kvietkoch? Bola veselá, alebo smutná? Bola pomalá, alebo rýchla? Keby melódia tejto piesne mala farbu, aká farba by to bola? Nácvik piesne: Pieseň nacvičujeme po jednotlivých častiach, na klavíri hráme melódiu v pomalšom tempe.
Ďalšia práca s piesňou: Zahráme sa s pesničkou. K spevu piesne pridáme pohybové stvárnenie textu pri refréne a rytmické činnosti hru na telo – tlieskanie. Na refrén bim-bam-bom úklony hlavu do strán (napodobňujú zvon), takto zvoní zvon – tlieskanie, cingi-lingi, cingi-lingi – rukou napodobňujú pohyb malým zvončekom, takto zvonia konvalinky – tlieskanie.
Deti rozdelíme na dve skupiny: prvá skupina budú zvony – vokálne rytmizovať bim, bam, bom, druhá skupina budú konvalinky – vokálne rytmizovať cingi lingi, cingi lingi.
Podľa dirigentských gest budú skupiny jednotlivo vokálne rytmizovať, vytvárať rytmický doprovod (ostináto) k piesni počas prehrávania piesne (nahratej v klavíri). Môžeme si utvoriť aj skupinu spevákov, ktorí budú spievať s klavírom.
Hra s dynamikou. Ako zvoní veľký zvon? Bim-bam-bom, hlasno zvoní zvon. Ako zvonia konvalinky? Cingi-lingi-cingi-lingi, tíško zvonia konvalinky.
Piesni vytvoríme vokálnu predohru a dohru (príloha č. 4). Navodíme situáciu, keď deti budú spievať refrén piesne v zmenenej farbe, v inej dramatickej situácii. Napr. dnes sme sa už hrali na smutné a veselé kvietky. Ako sa mohli cítiť naše konvalinky, keď boli veľmi smädné? Boli smutné. Zaspievajte, ako mohli cinkať? Deti spievajú smutne.
K piesni si vytvoríme inštrumentálny sprievod pomocou rytmických hudobných nástrojov Orffovho inštrumentára – drevený blok, prstové činely, triangel. Deti si z hudobných nástrojov vyberú a priradia nástroje podľa charakteru piesne. Vyberú nástroj pre zvon, konvalinky, púpavy.
Reflexia Po ukončení dáme deťom priestor, aby porozprávali o svojich pocitoch. Pomáhame im otázkami: Ktorá úloha sa ti plnila najľahšie? Bolo pre teba niečo ťažké? Je niečo, čo sa ti dnes nepodarilo? Prečo boli húsenice parádnice? Ktoré kvety sa skryli v tráve?
Poznámky pre učiteľa: Vzdelávacia aktivita sa môže realizovať ako samostatná činnosť alebo môže byť súčasťou tematického hudobného dopoludnia v materskej škole
Možné pokračovanie, následné aktivity:
|
|
Autor / Zdroj: Jana Gabániová, Materská škola, Palárikova 22, Košice Upravila: PhDr. Renáta Varhoľaková , učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Košice Ďalšie zdroje: Umenie a kultúra. Metodická príručka k vzdelávacej oblasti Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie. Dostupné z: http://www.statpedu.sk/files/sk/metodicky-portal/metodicke-podnety/ppv_zrevidovane_umenie _a_kultúra_nazverejnenie.pdf Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách. Dostupné z: http://www.statpedu.sk/files/articles/nove_dokumenty/statny-vzdelavaci-program/svp_materske_skoly_2016-17780_27322_1-10a0_6jul2016.pdf |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha č. 1: Pieseň Motýlik Príloha č. 2: Dialogická hra na ozvenu Príloha č. 3: Pieseň Bim-bam-bom Príloha č. 4: Vokálna predohra a dohra |