Moja mama je výnimočná

Moja mama je výnimočná

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Moja mama je výnimočná

Cieľová skupina: žiaci prvého stupňa základnej školy

Vzdelávacia oblasť: človek a hodnoty, jazyk a komunikácia, človek a svet práce

Kľúčové kompetencie:

  • učiť sa učiť
  • sociálne komunikačné
  • riešenie problémov
  • osobné, sociálne a občianske

 

Hlavný cieľ:

Doplniť vety – vyjadriť pocity. Vytvoriť päťveršovú báseň. Vymyslieť/vyhotoviť darček pre mamu.

Prostredie: domáca výučba, aktivita

Forma a počty: samostatná práca

Trvanie: priebežne – 20 min. denne

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Deň matiek je vhodnou inšpiráciou na pripomenutie si úlohy mamy v živote dieťaťa a vzájomného vzťahu dieťaťa a mamy v procese domáceho vzdelávania. Aktivita je určená žiakom prvého stupňa základnej školy, ktorí prostredníctvom zadaní prejdú procesom uvedomovania si úlohy mamy v ich živote. Pomocou dvoch aktivizujúcich metód môže byť aktivita zábavnou pri opakovaní učiva SJaL, etickej výchovy, vlastivedy a pod. Podotýkam jej význam predovšetkým v emocionálnej oblasti – utužovanie vzájomných vzťahov dieťaťa a mamy; uvedomenie si významu rodiny v živote človeka; budovanie hodnotového rebríčka. Zároveň ich učíme zamyslieť sa, vyjadrovať vlastné myšlienky, názory, prejaviť úctu, hľadať riešenia.

Aktivita je vhodná aj pre žiakov so ŠVVP.

Potrebný materiál: samostatné listy papiera (A4), zošit; pero, farbičky, ceruza; ľubovoľný materiál na výrobu darčeka

Opis postupu realizácie:. Žiakov motivujeme Dňom matiek. Poprosíme ich, aby pripravili pre svoje mamy milé prekvapenie. My im v tom pomôžeme a to tak, že im zadáme úlohu, aby doplnili začiatok viet tak, ako im napadne. Následne ich vyzveme, aby vymysleli básničku na tému mama.

So žiakmi môžeme následne diskutovať o tom, čo napísali. V prípade, že žiak mamu nemá, buďme opatrní, aby sme žiaka neranili. V takom prípade požiadajme žiaka, aby si predstavil svoju mamu, a napísal, prečo mu chýba a v čom bola výnimočná.

Pokyn: „Mám pre teba pripravených niekoľko nedokončených viet. Tvojou úlohou bude doplniť vety tak, ako ti napadne – bez zbytočného rozmýšľania.

 

Úloha 1: Doplň vety... (veľa sa nezamýšľaj, napíš, čo ti napadne ako prvé)

  • Mám rád/rada, keď mama ...
  • Mama sa smeje, keď ...
  • Viem, že mama ...
  • Moju mamu vždy poteší, keď ...
  • Mama je pre mňa dôležitá, lebo ...
  • Cítim sa bezpečne, keď mama ...
  • Ak je mama smutná, ...
  • Mama ma poteší, keď...
  • Najradšej by som mamu ...
  • Chvíle s mamou sú ...
  • Mama mi pomáha v ...
  • Bez mamy viem urobiť ...
  • Mrzí ma, keď mama ...
  • Mame urobím radosť, keď ...
  • Milujem, ak s mamou ...
  • Na mamu sa nedá zabudnúť, lebo ...
  • Ďakujem mame za to, že ...

 

Nasledujúca úloha je tvorivá. Požiadame žiakov, aby na tému mama vymysleli básničku – päťveršie podľa stanovených pravidiel metódy CINQUAIN. Overíme si, že všetci žiaci pravidlám porozumeli.

 

Úloha 2: CINQUAIN (päťlístok)

Pokyn: Napíš päťveršovú báseň na tému MAMA podľa určených pravidiel.

 

  1. verš                               MAMA  /podstatné meno/
  2. verš                      dvojslovný opis /dve prídavné mená/
  3. verš                   trojslovné vyjadrenie činnosti /tri slovesá/
  4. verš         vyjadrenie pocitu, emocionálneho vzťahu k téme /štyri slová/
  5. verš                             jednoslovné synonymum témy

 

Úloha 3: Darček pre mamu

Pokyn: Vymysli pre svoju mamu vhodný darček. Je na tebe, čo to bude. Súčasťou darčeka môžu byť aj spracované úlohy a následný rozhovor s mamou.

 

Poznámka 1: Poďakujme sa všetkým mamám našich žiakov za spoluprácu a námahu, ktorú vynakladajú pri domácom učení svojich detí. Oceňme ich snahu, láskavosť, obetavosť a pomoc pre nás, pedagogických zamestnancov.

Poznámka 2: Nezabudnime sa k tejto téme následne vrátiť v pondelok, aby žiaci (ale aj mamy) mali možnosť sa s nami podeliť o svoje pocity, zážitky.

Autor: Mgr. Teťana Ustohalová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov