Moja kniha
Moja kniha
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Moja kniha |
|
Cieľová skupina: materská škola, 5- až 6-ročné deti |
|
Tematická oblasť výchovy: jazyk a komunikácia, podoblasť písaná reč – koncept tlače a znalosť knižných konvencií |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Ciele:
|
Prostredie: škola, trieda |
Forma a počty: frontálna, skupinová, individuálna |
Trvanie: 30 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Vzdelávacia aktivita je zameraná na rozvíjanie predčitateľskej gramotnosti detí predškolského veku pri tvorbe vlastnej knihy s využitím jednej z metód predčitateľskej gramotnosti – tvorba knihy s prediktabilným textom. Deti porozprávajú jednoduchý príbeh podľa obrázkov, ktoré samy vytvoria. Zároveň lepia jednoduchý text s pomenovaním jednotlivých postáv a identifikujú jeho písmená. Vytváraním rytmu rozčleňujú dané slová na slabiky. Vytváraním spoločnej knihy je možné vyjadriť aj vzájomný rešpekt a akceptáciu individuálnych schopností detí.
|
|
Potrebný materiál: výkresy, obrázkový materiál, lepidlo, texty s určením jednotlivých postáv, dierkovač, šnúrka na spojenie, písací materiál, magnetická tabuľa, resp. interaktívna tabuľa
|
|
Opis postupu realizácie:
Obmena – hra na hľadanie slov začínajúcich sa rovnakou slabikou, akú počuješ na začiatku slova, napr. DEDKO (dom, drevo, doska, dlaň, drak, dúha, dážď a pod.
Poznámky pre učiteľa: Metóda tvorba knihy s prediktabilným (predpokladajúcim) textom je charakteristická jednoduchým a pravidelne sa opakujúcim textom. Deti ho hovoria spamäti – pamäťové čítanie. V texte môže byť zmenené posledné slovo (najjednoduchšia forma), alebo slovné spojenie, veta. Každý list knihy obsahuje rovnaký text, ale zakaždým s iným obrázkom. Obmieňa sa len posledné slovo. Knihu drží učiteľka v rukách, alebo ak má formu leporela, je rozložená na zemi tak, aby ju deti mohli čítať a pritom text ukazovať prstom. Text môže „čítať“ aj dieťa (podľa ilustrácie). Knihy je možné čítať aj odpisovať. (Lipnická 2007)
Možné pokračovanie, následné aktivity: Dramatizácia rozprávky, práca s daným textom rozprávky – rozkladanie na slabiky, pomenovanie slabík v danom slove, tvorenie jednoduchých viet z daných slov, vnímať rozdielnosť medzi prozaickým spracovaním danej rozprávky a jej zveršovanou podobou. Práca s knihou, jej ilustráciami má nespočetné možnosti jej využitia v rôznych oblastiach výchovno-vzdelávacej činnosti. Okrem rozvíjania komunikatívnych zručností, predčitateľskej, predpisateľskej gramotnosti aj napr. v oblasti matematiky a práce s informáciami – určovanie farby, tvaru, veľkosti, počtu, orientácia v priestore atď. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Emília Petrovská, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Žilina Ďalšie zdroje: |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1 Tvorba knihy k prezentovanej rozprávke Príloha 2 Metódy predčitateľskej gramotnosti s ukážkami
|