Matematika bez počítača – plošné útvary
Matematika bez počítača – plošné útvary
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Matematika bez počítača – plošné útvary |
|
Cieľová skupina: žiaci 6. ročníka 2. stupňa ZŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: matematika a práca s informáciami, matematika |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Ciele: Žiak vie/dokáže/pozná: Kognitívne
Afektívne
|
Prostredie: trieda, domáce |
Forma: individuálna, vo dvojiciach, skupinová |
Trvanie: 30 – 45 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Vzdelávacia aktivita je zameraná na netypické slovné úlohy s rovinnými geometrickými útvarmi. Pomocou geometrických útvarov – trojuholníkov a štvorcov rôznych rozmerov, ktoré majú žiaci v prílohe B, riešia v dvoch zadaniach úlohy súvisiace s tvarom a obsahom útvarov. V treťom zadaní je potrebné aj zapojenie kombinačných zručností. Pri riešení jednotlivých úloh zadaní si žiaci vytvárajú vlastný algoritmus riešenia. Aktivita rozvíja u žiakov kľúčové kompetencie ako sa učiť učiť sa, ako riešiť problémové situácie. Rozvíja logické, kombinačné a kritické myslenie na základe cieľov stanovených Štátnym vzdelávacím programom. Využitie aktivity je možné aj v rámci domácej prípravy, riešenia úloh sú v prílohe C. |
|
Potrebný materiál: pracovný list (príloha A), predloha útvarov (príloha B), papier, pero, nožnice, v prípade potreby pastelky |
|
Opis postupu realizácie:
Poznámky pre učiteľa: Aktivitu môže učiteľ realizovať postupným vypracovaním zadaní 1 až 3 alebo výberom niektorých zadaní v závislosti od časového rozsahu alebo ročníka (ak použije dané aktivity vo vyššom alebo nižšom ročníku). Aktivitu môže učiteľ variovať využitím rôznej náročnosti v zadaniach 1 a 2 použitím rôzneho počtu útvarov pridaním druhého rovnakého alebo obmeneného súboru geometrických útvarov. Zadanie 3 je možné rozšíriť o formulovanie vlastnej úlohy na logickú hádanku s geometrickými útvarmi. Možné pokračovanie, následné aktivity: Je možné pridať do súboru ďalšie útvary, možno pridať ďalší súbor, medzi základné útvary možno pridať okrem trojuholníka a štvorca aj obdĺžnik. Ďalšou možnosťou je pri obsahovej téme mnohouholníky vo vyššom ročníku využiť podobné úlohy so súbormi, v ktorých je napríklad pravidelný šesťuholník rozdelený na 6 rovnostranných trojuholníkov, alebo n-uholník na n rovnoramenných trojuholníkov. Súbor geometrických útvarov je možné použiť aj v nižšom ročníku na tvorbu obrázkov z geometrických útvarov so zadávaním rôznych podmienok o geometrických útvaroch. Aktivity nie sú náročné na prípravu ani na pomôcky. Aktivita má potenciál na prácu v domácom prostredí, umožňuje variácie edukačných aktivít. V časovom rozsahu 30 – 45 minút je možné realizovať vlastný výber úloh a aktivít. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Dana Váňová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Banská Bystrica |
|
Prílohy na stiahnutie: |