Máme čisté rúčky
Máme čisté rúčky
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Máme čisté rúčky |
|
Cieľová skupina: žiaci so ŠVVP, 1. – 2. ročník |
|
Vzdelávacia oblasť: človek a príroda, jazyk a komunikácia, človek a spoločnosť, zdravie a pohyb |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Pomocou makety získať potrebu dôkladného čistenia rúk a zároveň precvičiť a získať návyk na umývanie rúk; precvičiť koordináciu rúk a vizuomotoriku.
Špecifické ciele: afektívny: prejaviť trpezlivosť pri práci; pomôcť mladšiemu súrodencovi, kamarátovi psychomotorický: vyčistiť nečistotu na rukách pomocou čistiaceho prostriedku |
Prostredie: domáce |
Forma a počty: samostatná práca, práca vo dvojiciach |
Trvanie: 10 – 15 min. |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Aktivita je vhodná pre žiakov zo SZP alebo so ŠVVP, ktorí nemajú osvojené základné hygienické návyky a nerozumejú potrebe umývania rúk. Prostredníctvom jednoduchej makety si žiaci majú možnosť osvojiť nutnosť starostlivého čistenia rúk od nečistoty, aby predišli rôznym infekciám. Zároveň pri komentovanom prevedení aktivity si precvičujú slová a jednoduché vety pri jednotlivých úkonoch. Dôležité je, aby získali potrebu starostlivého umývania rúk počas dňa a zároveň aby dokázali skontrolovať čistotu rúk svojich súrodencov. |
|
Potrebný materiál: 2 výkresy, priesvitná fólia, lepiaca páska, fixky; čistiaci gél (alebo iný čistiaci prostriedok), handrička |
|
Opis postupu realizácie: Pripravíme žiakom maketu rúk, prekrytú priesvitnou fóliou, ktorú prelepíme lepiacou páskou z troch strán. Ruky „pošpiníme“ fixkou alebo viacerými farebnými fixkami. Následne vyzveme jedného žiaka, aby nastriekal čistiaci prostriedok na špinavé ruky a handričkou dôkladne vyčistil ruky od špiny. Ak je to možné, ukážeme žiakom ukážku videa, zdroj:
Pokyn: „Vidíš? Pred sebou máš znečistené ruky. Sú aj tvoje ruky niekedy takéto špinavé? Kde všade si môžeme ruky zašpiniť? Ale je to v poriadku, ak si pravidelne ruky umývame. Teraz skús nastriekať pripravený čistiaci prostriedok na špinavé ruky, ktoré máš pred sebou na makete, a handričkou ich poriadne vyčisti. Vieš, ako môžeš skontrolovať, či sú ruky už čisté?“ Dbáme na to, aby čistenie bolo čo najdôslednejšie, o čom sa žiak môže presvedčiť sám tak, že ruky na makete ostanú opäť biele. Počas čistenia vyzveme žiaka, aby svoju činnosť nahlas komentoval – dbáme na spisovné vyjadrovanie. Medzitým sa môžeme so žiakmi rozprávať, prečo je nutné si pravidelne a dôkladne čistiť ruky.
Poznámky pre učiteľa: Aktivitu je možné realizovať individuálne s každým žiakom alebo vo dvojiciach, keď si vzájomne pomáhajú kontrolovať splnenie úlohy. Sledujeme u každého žiaka koordináciu pohybov, prípadne ich usmerníme, ako robiť pohyby rúk účelnejšie. Pri práci žiakov povzbudzujeme, pochválime až po splnení úlohy.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Ak je úloha dobre zvládnutá, pristúpime k umývaniu rúk pod tečúcou vodou (resp. v lavóre) pomocou mydla. Je vhodné, ak činnosť spojenú s umývaním žiak vykonáva pomaly a sústredene. V súčasnosti je veľmi vhodné sa so žiakmi rozprávať o vírusovej nákaze, ktorú môžeme získať aj prostredníctvom neumytých rúk a zároveň ju môžeme takto aj prenášať na druhých. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Teťana Ustohalová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov
Ďalšie zdroje: https://www.facebook.com/Estimulacion.babystars/videos/444033239734749/UzpfSTEwMDAwNzg1NzQyNzI3ODozMDQyODk1MDU1NzUzOTkw/ |