Malé, menšie, najmenšie
Malé, menšie, najmenšie
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Malé, menšie, najmenšie |
|
Cieľová skupina: žiaci základnej školy |
|
Tematická oblasť výchovy a vzdelávania: Matematika a práca s informáciami – MATEMATIKA Človek a príroda - FYZIKA |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívny:
|
Prostredie: v škole |
Forma a počty: frontálna, vo dvojiciach alebo skupinách |
Trvanie: 30 minút |
|
Anotácia: V bežnom živote sa stretávame často s objektami rôznej veľkosti. Väčšinou vnímame rozmery objektov, ktoré sú pozorovateľné voľným okom, no v súčasnosti už dokážeme pracovať aj s objektami, ktorých rozmery sú extrémne malé. Matematika ponúka nástroje aj pre prácu s veľmi malými číslami, no primárne v abstraktnej rovine, ich prepojenie na vnímanie reálnych objektov a ich reálnych rozmerov žiakom chýba. Metodická inšpirácia prináša niekoľko krátkych aktivít, ktoré umožnia žiakom vizualizovať abstraktné číselné vyjadrenia a prepájať ich s reálnymi objektami. |
|
Potrebný materiál: z prílohy nastrihané kartičky pexesa do každej skupiny/dvojice žiakov, počítač s pripojením na internet a dataprojektor |
|
Opis postupu realizácie:
Na ukážku objektov rôznej veľkosti (väčších aj menších ako človek) môžeme na záver využiť aj interaktívny nástroj Scale of the Universe (https://scaleofuniverse.com/):
Možné pokračovanie, následné aktivity: Žiaci môžu vypracovať za domácu úlohu plagáty (na výkres alebo v elektronickej podobe) s ich vlastnou mierkou – teda vyberú si vlastné príklady 10 objektov rôznej veľkosti a usporiadajú ich od najväčšieho po najmenší. |
|
Autor/Zdroj: Ing. Zuzana Tkáčová, Ing. Paed. IGIP, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Košice Ďalšie zdroje: Tkáčová Zuzana, Lavický Tomáš. Základy nanovedy a nanotechnológií pre učiteľov [online]. Bratislava: MPC, 2014 [cit. 19.10.2020]. Dostupné z https://mpc-edu.sk/zaklady-nanovedy-a-nanotechnologii-pre-ucitelov |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1: Pexeso_MaleMensieNajmensie.pdf Príloha 2: Obrazok_MaleMensieNajmensie.pdf |