Ľudské telo

Ľudské telo

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Ľudské telo

Cieľová skupina: 2. ročník ZŠ

Vzdelávacia oblasť: človek a príroda

Kľúčové kompetencie:

- hľadá a objavuje súvislosti medzi jednotlivými informáciami, objavuje tie, ktoré sú nápomocné pri riešení problému, 

- prejavuje zvedavosť a spontánny záujem o spoznávanie nového,

- využíva rôzne zdroje získavania a zhromažďovania informácií.

 

Ciele:

Kognitívne:

- vytvoriť model ľudského tela v mierke 1 : 1 (detské telo),

- pracovať s rôznymi zdrojmi informácií.

Psychomotorické:

- výtvarne vyjadriť svoju predstavu o ľudskom tele,

- vyhľadať informácie v dostupnej literatúre,

- pracovať podľa dostupných modelov.

Afektívne:

- samostatne a tvorivo pracovať,

- rozplánovať si vlastnú prácu a dokončiť ju.

Prostredie: škola

Forma a počty: individuálne alebo skupinové vyučovanie

Trvanie: 90 minút

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Žiaci budú vytvárať papierový model ľudského tela. Ľudské telo bude v životnej veľkosti 7- až 8-ročného dieťaťa. Žiaci ako model použijú na obkreslenie vlastné telo.

Jednotlivé časti ľudského tela budú vrstvené. Vrstvy budú žiaci vytvárať postupne. Prvá vrstva bude znázorňovať kostru. Druhá vrstva bude znázorňovať svaly. Tretia vrchná vrstva bude znázorňovať kožu. Kostra bude nakreslená na tvrdom papieri. Svaly budú vytvorené na tenšom priesvitnom papieri, aby sa žiakom lepšie darilo upnúť svaly na kosti. Koža bude vytvorená z výkresu a kolorovaná pastelkami.

Žiaci môžu pracovať každý individuálne, ale aj v skupinách. Každý žiak bude pracovať na jednej časti ľudského tela: hlava, trup, ruka, noha. Na záver spoločne zložia celé ľudské telo (môžu aj z fotiek).

Časové rozvrhnutie: Realizáciu modelu ľudského tela naplánujeme hneď po prebratí učiva na hodine prvouky a podľa časovej potreby pokračovať na hodine výtvarnej výchovy.

Prostredie: Aktivita bude realizovaná priamo v triede, na obkresľovanie tela použijeme podlahu s rovným povrchom.

Pomôcky: kostra človeka (trojrozmerný model)

- model trupu človeka (nástenný obraz)

- pracovná učebnica prvouky pre 2. ročník ZŠ

- encyklopédie

- výtvarné potreby ( pastelky, fixky, nožnice)

- papier – baliaci, kancelársky, kartón, výkres

Opis postupu realizácie:

Motivácia: Motivačné rozprávanie o kostre ľudského tela na základe prinesených pomôcok, ktoré rozmiestnime na dobre viditeľných miestach v triede.

Realizácia aktivity: V prvej fáze vytvoríme skupiny. Žiaci si tvoria skupiny spontánne. Každá skupina bude mať štyroch členov. V druhej fáze je potrebné pripraviť pracovný priestor na kreslenie modelu v životnej veľkosti, v tejto fáze si jednotlivé skupiny vymyslia názvy. V tretej fáze si skupiny vylosujú časti ľudského tela, ktoré budú vytvárať, a v štvrtej fáze budú žiaci pracovať na vylosovaných častiach ľudského tela. Všetky pomôcky nechávame rozmiestnené na viditeľnom mieste v triede. Na prichystaný výkres si žiaci obkreslia vylosovanú časť ľudského tela. Obkresľujú telo jedného člena skupiny, ktorého si vyberú na základe kritéria veľkosti (má sa zmestiť na daný formát výkresu). Do obrysu hlavy, končatiny a trupu umiestňujú jednotlivé kosti. V tejto časti projektu je úlohou pedagóga usmerňovať a radiť. Žiaci si pri znázorňovaní kostí pomáhajú modelom kostry človeka, čo je dosť náročné, pretože problémom je trojrozmernú kosť preniesť do dvojrozmerného nákresu. Žiakov v tejto chvíli nabádame, aby si pomohli ilustráciou v encyklopédii. Dvojrozmerné obrázky sa lepšie prenášajú na výkresy.

Jednotlivé kosti obtiahneme čiernou pastelkou. Pri kreslení kostí si žiaci v skupinách často nevedia  poradiť so zadelením úloh a rozdelením práce. Poradíme žiakom, aby si určili vedúceho skupiny. Ten by mal rozdeliť úlohy ostatným členom tak, aby sa na práci zúčastňovali všetci členovia skupiny. Na nakreslené kosti položíme priesvitný papier, na ktorý kreslia svaly. V tejto časti práce sa žiaci striedajú pri kreslení a vyfarbovaní.

Pri kreslení kože na baliaci papier žiakom ukážeme metódu obkresľovania s využitím podsvietenia.

V podmienkach bežnej triedy sa takáto metóda dá realizovať na skle okna s využitím slnečného svetla. Opäť je potrebné, aby spolupracovali všetci členovia skupiny naraz. Traja držia na okne nakreslenú kostru časti ľudského tela a na nej priložený baliaci papier. Štvrtý člen skupiny obkresľuje obrys, ktorý je na skle okna dobre viditeľný. Túto metódu obkresľovania žiaci často nepoznajú a veľmi ich zaujíma. Po obkreslení žiaci vyfarbujú kožu a snažia sa napodobniť farbu pokožky. Môžu si vzájomne radiť, aké farby pasteliek treba použiť, aby vznikol žiadaný odtieň farby.

Záver aktivity: 

V závere aktivity si jednotlivé skupiny prezentujú výsledky svojej práce. Celá aktivita sa dá realizovať aj individuálne v podmienkach domáceho vyučovania.

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Aby sme zabezpečili komplexnosť nadobúdania vedomostí z témy kostra a svaly ľudského tela, pridáme k prezentácii jednoduchú didaktickú hru. Každá skupina na lístočky napíše názvy kostí zo svojej časti ľudského tela. Žiaci z ostatných skupín si lístočky losujú a prikladajú ich ku kostiam na modeli. Za správne umiestnenie získavajú body.

Obr.: Ukážka práce

  

Autor/Zdroj:
Mgr. Andrea Makišová, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Trenčín
Mgr. Katarína Lubjaková, učiteľka 1. stupňa ZŠ, Bezručova, Trenčín