Lícovanie
Lícovanie
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Lícovanie |
|
Cieľová skupina: 1. ročník |
|
Vzdelávacia oblasť: strojníctvo |
|
Kľúčové kompetencie: - hľadá a objavuje súvislosti medzi jednotlivými informáciami, objavuje tie, ktoré súvisia s riešením problému, - rozvíja logické a tvorivé myslenie, odborné vyjadrovanie, analytické schopnosti, - prejavuje zvedavosť a spontánny záujem o spoznávanie nového, vyslovuje vlastný názor, rešpektuje názor iných.
|
Ciele: Kognitívne: - vedieť charakterizovať základné pojmy lícovania, porozumieť významu lícovania pre spájanie strojových súčiastok, - vedieť zvoliť vhodné strojové súčiastky na ich spojenie používané v strojárstve v s ohľadom na ich funkciu, - vedieť riešiť technické výpočty v lícovaní strojových súčiastok s využitím odbornej technickej literatúry a noriem. Psychomotorické: - navrhnúť typ uloženia pri rôznych druhoch spojenia strojových súčiastok, - vedieť sa orientovať v strojníckych tabuľkách, pri vyhľadávaní tolerancie pre rôzne priemery hriadeľa a diery. Afektívne: - samostatne a tvorivo pracovať, zodpovedať za správnosť navrhnutých tolerancií a výpočtov medzných rozmerov, - spolupracovať v skupine, rešpektovať názor členov skupiny. |
Prostredie: SOŠ, SPŠ strojnícka |
Forma a počty: individuálne alebo skupinové vyučovanie, (individuálna práca v domácom prostredí) |
Trvanie: 45 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Žiaci budú riešiť zadané úlohy v skupinách. Zadané úlohy spočívajú v návrhu uloženia rôznych strojových súčiastok a vo výpočte hodnôt pre jednotlivé návrhy. Žiaci pri jednotlivých úlohách a pre zadané hodnoty navrhujú druh uloženia, jeho označenie, v strojníckych tabuľkách vyhľadajú tolerancie pre navrhnuté uloženie a vypočítajú medzné rozmery a veľkosť tolerancie pre navrhnuté uloženie. V závere aktivity zdôvodnia navrhnutý typ uloženia. Žiaci môžu pracovať v skupinách, ale aj individuálne. Každý žiak bude pracovať na jednej časti zadanej úlohy vo svojej skupine kooperatívnym spôsobom. Na záver jeden žiak prezentuje výsledky skupiny. |
|
Časové rozvrhnutie: Realizáciu zadaní v jednotlivých skupinách naplánujeme hneď po prebratí učiva na hodine strojníctva a podľa potreby budeme pokračovať na hodine technického kreslenia. Prostredie: Aktivita bude realizovaná priamo v triede. Pomôcky: Strojnícke tabuľky, Pavel Vávra a kolektív, vydavateľstvo Alfa, 2003 - pracovná učebnica technického kreslenia pre 1. ročník SOŠ - pero, ceruzka - papier - kalkulačka |
|
Opis postupu realizácie: Motivácia: Motivačné rozprávanie o lícovaní, o typoch uloženia pri rôznych druhoch spojenia strojových súčiastok. Súčasťou motivácie je aj tvorba pojmovej mapy, kde žiaci tvoria čo najviac slov, ktoré súvisia s vybraným pojmom lícovanie. Realizácia aktivity: V prvej fáze vytvoríme skupiny. Žiaci si tvoria skupiny spontánne. Každá skupina bude mať maximálne štyroch členov. Každá skupina bude riešiť tri rovnaké zadania s rôznymi zadanými hodnotami. V prvom zadaní majú žiaci za úlohu navrhnúť uloženie pre čapy kľukových hriadeľov automobilov v jednotnej sústave diery. V druhom zadaní budú navrhovať uloženie pre spojenie remenice s hriadeľom v jednotnej sústave diery. V treťom zadaní budú žiaci navrhovať uloženie pre trvalé spojenie ozubeného kolesa s hriadeľom v jednotnej sústave diery. Zadanie priemerov dier čapov v prvej úlohe, remenice v druhej úlohe a ozubených kolies v tretej úlohe je pre každú skupinu odlišné. V ďalšej fáze hodiny žiaci pracujú za pomoci strojníckych tabuliek. Navrhnú uloženie pre jednotlivé zadania. Z navrhnutého uloženia a zadaných priemerov dier súčiastok určia z tabuliek odchýlky. Zo získaných údajov z tabuliek budú žiaci následne počítať hornú a dolnú medznú odchýlku, horný a dolný medzný rozmer pre hriadeľ a dieru, z čoho vyplýva typ uloženia zadaných strojových súčiastok. Učiteľ má na vyučovacej hodine úlohu facilitátora. Následne hovorcovia jednotlivých skupín prezentujú prácu skupiny, kde zdôvodňujú návrh uloženia súčiastok zo svojho zadania a výpočty medzných rozmerov. Žiaci z ostatných skupín diskutujú o správnosti návrhu uloženia strojových súčiastok a výpočtov s tým súvisiacich hodnôt. Záver aktivity: V závere vyučovacej hodiny si jednotlivé skupiny prezentujú výsledky svojej práce. Celá aktivita sa dá realizovať aj individuálne v podmienkach domáceho vyučovania, kde jednotlivé zadania a ich hodnotenie by bolo realizované cez EduPage školy. Možné pokračovanie, následné aktivity: Aktivitu si môžu žiaci vyskúšať pri riešení ďalších úloh uloženia strojových súčiastok i pri riešení konkrétnych projektov v konštrukčných cvičeniach, kde uplatňujú získané vedomosti v návrhoch a kreslení konštrukčných prvkov. |
|
Autor/Zdroj: Ing. Vladimír Figel, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Trenčín |