Les 2

Les 2

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Les 2

Cieľová skupina: 4. ročník ZŠ

Vzdelávacia oblasť: človek a príroda

Kľúčové kompetencie:

  • vyberá a hodnotí získané informácie,
  • spracováva ich a využíva vo svojom učení a v iných činnostiach
  • uplatňuje ústretovú komunikáciu na vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi, s ktorými prichádza do kontaktu,
  • prepája poznatky z rôznych oblastí.

 

 

Hlavný cieľ:

Spoznať zaujímavým spôsobom prírodné spoločenstvo lesa.

 

Špecifické ciele

Kognitívne:

  • Poznať pojem prírodné spoločenstvá.
  • Priradiť spoločenstvo k prostrediu.
  • Vymenovať základné podmienky pre život živočíchov a rastlín v danom prostredí.

Afektívne:

  •  Pozorovať a všímať si prírodu a jej zložky,

 stav znečistenia lesa a jeho okolia.

  • Uvedomovať si dôležitosť ochrany prírody.

Psychomotorické:

  • Správať sa ohľaduplne počas pobytu v lese a nerušiť lesné živočíchy.
  • Pozorovať a fotografovať živé prírodniny.

Prostredie: les, domáce prostredie

Forma: individuálna, skupinová, vychádzka

Trvanie: 45 minút a viac

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:

Predmet prírodoveda nepatrí medzi žiakmi práve k obľúbeným predmetom. Riešením tejto situácie môže byť aj častejšie využívanie nových aktivizujúcich metód a foriem výučby. Vyučovanie predmetu pomáha žiakom uvedomiť si význam prírodovedy pre ich každodenný život, umožňuje im lepšie porozumieť svojmu okoliu a naučí ich zodpovednosti za súčasný stav i budúcnosť svojho okolia, našej krajiny i planéty. Výchovno-vzdelávací proces prírodovedy je založený na riešení teoretických alebo praktických problémov a vyžaduje aktívnu činnosť žiaka.

Potrebný materiál: písacie potreby, záznamové hárky, igelitové tašky a poháriky na zber prírodnín, mobil (fotoaparát)

Opis postupu realizácie:

So žiakmi vedieme motivačný rozhovor. Vopred sme ich informovali o tom, že pôjdeme na vychádzku do prírody – blízkeho lesa. Žiakov poučíme o bezpečnosti pri vychádzke a pravidlách správania sa v lese. Jednotlivým žiakom, dvojiciam, skupinám pošleme záznamové hárky so zadaním úloh. Jednotlivé úlohy sú formulované jednoznačne, aby žiaci nemali problém v sledovaní a následnom zaznamenávaní konkrétnych požadovaných prírodnín.

Realizácia aktivity:

Po rozhovore o bezpečnosti a rozdelení úloh sa presunieme do lesa, kde žiaci pozorujú les a pracujú samostatne. Pedagóg, poprípade rodič len dozerá na ich bezpečnosť pri pozorovaní a zaznamenávaní si prírodnín, aby sa náhodou nešmykli, prípadne nespadli do potoka. ktorý lesom preteká. Zároveň nesie vrecko, a ak žiaci nájdu vec, ktorá do lesného spoločenstva nepatrí, pedagóg/rodič ju vezme do pripraveného vrecka. Žiaci hľadajú vzorky prírodnín patriacich do lesného spoločenstva, ktoré si fotia a svoje zistenia zaznamenávajú do svojho záznamového hárka. Záznamový hárok obsahuje nasledujúce zadania:

Zisti, pozoruj, odfoť a zapíš názvy:

1. skupina : Vtáky, hmyz;

2. skupina: Stromy a kríky, rastliny;

3. skupina: Cicavce, huby;

4. skupina: Plazy a obojživelníky.

 

Zaznač, kde si prírodninu našiel a odfotil!

Všímaj si čistotu v lese a pri lese!

Správaj sa ako prírodovedec a ochranca prírody!  

Po návrate z vychádzky žiaci doplnia svoje záznamové hárky o svoje postrehy, myšlienky a podnety, ktoré si nestihli počas vychádzky zapísať. Fotografie, ktoré zhotovili počas vychádzky, si stiahnu do počítača a vytriedia podľa toho, či patria do flóry alebo fauny prírodného spoločenstva les. Ak žiaci nemajú mobilný telefón s fotoaparátom, oceníme aj všetko, čo si zakreslia do svojho záznamového hárka. Pojmy flóra a fauna sú žiakom známe, avšak je vhodné si ich zopakovať. Každý žiak si samostatne alebo spoločne v skupinách pripraví prezentáciu o prírodnom spoločenstve LES.

Samotná vychádzka je pre žiakov spestrením vyučovania a zážitkom z mapovania, zaznamenávania, zbierania a tvorby mikro spoločenstva lesa.

Poznámky pre učiteľa:

V uvedenej aktivite môžu žiaci pracovať samostatne, ale aj v skupinách. Skupinová práca prichádza na rad pri spracovaní jednotlivých fotografií a obrázkov z návštevy lesa prostredníctvom sociálnych sietí.

Možné pokračovanie, následné aktivity:  

Uvedená aktivita sa dá dosť úzko prepojiť s výtvarnou výchovou, pričom žiakom zadáme počas vychádzky úlohu vytvorenia obrazu z nazbieraných prírodnín a jeho následného odfotenia. Zároveň realizovaná výučba integruje aj vzdelávanie zo vzdelávacej oblasti zdravie a pohyb, kde žiaci získajú poznatky o pozitívnom vplyve pohybu na zdravie a vnímajú pohybovú aktivitu ako prostriedok upevňovania zdravia a súčasne sa učia rešpektovať zásady hygieny a bezpečnosti pri pohybovej činnosti.

Autor/Zdroj: Mgr. Andrea Makišová, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Trenčín

 

Inšpirácia: LES