Les 1

Les 1

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Les 1

Cieľová skupina: 4. ročník ZŠ

Vzdelávacia oblasť: človek a príroda

Kľúčové kompetencie:

  • vyberá a hodnotí získané informácie,
  • spracováva ich a využíva vo svojom učení a v iných činnostiach,
  • uplatňuje ústretovú komunikáciu na vytváranie dobrých vzťahov so spolužiakmi, učiteľmi, rodičmi a s ďalšími ľuďmi,

s ktorými prichádza do kontaktu,

  • prepája poznatky z rôznych oblastí.

 

 

Hlavný cieľ:

Upevniť vedomosti o lese ako spoločenstve rastlín a živočíchov, ktoré sú vzájomne od seba závislé, vysvetliť život živočíchov v lese a opísať spôsob života typických zástupcov lesného spoločenstva.

Špecifické ciele:

Kognitívne:

  • Spracovať získané vedomosti a zaznamenať ich do poznámok.
  • Zatriediť získané prírodniny podľa atlasov živočíchov a rastlín.
  • Opísať spôsob života vybraných lesných živočíchov.
  • Vymenovať niekoľko rastlín lesného spoločenstva

Afektívne:

  • Pracovať na zverených úlohách individuálne aj skupinovo. Hodnotiť seba i ostatných.
  • Uvedomovať si dôležitosť ochrany prírody.
  • Uvedomovať si spôsob správania sa v lese.

Psychomotorické:

  • Zatriediť získané prírodniny podľa atlasov živočíchov a rastlín.
  • Napodobniť pohyb vybraných lesných živočíchov.
  • Imitovať orientáciu a pohyb v lese.

Prostredie: trieda, les

Forma: individuálna, skupinová, vychádzka

Trvanie: 45 minút a viac

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:

Predmet prírodoveda ako nástupca prvouky sa u žiakov 1. stupňa teší obľube najmä vtedy, ak sa k jeho vyučovaniu pristupuje zážitkovým spôsobom, ktoré je pre žiakov 1. stupňa najefektívnejšie. Výchovno-vzdelávací proces prírodovedy je založený na riešení teoretických alebo praktických problémov a vyžaduje  si aktívnu činnosť žiaka. Implementácia aktivizujúcich metód do vyučovacieho procesu zvyšuje záujem žiakov o problematiku a takto získané vedomosti sú trvácnejšie.

Potrebný materiál: počítače, encyklopédie, atlasy, lupa, USB kľúč, dataprojektor, notebook, nazbierané vzorky, písacie potreby, výkresy, nožnice, lepidlá, rozprávková kniha, fotografie

Opis postupu realizácie:

V úvode hodiny si prečítame príbeh z knihy Rozprávky prababičky prírody. V knihe sa nachádzajú rôzne príbehy autora Sanigu, ktorý knihu sám ilustroval zaujímavými obrázkami zvierat a rastlín, ktoré pozoroval pri svojich potulkách prírodou. Prostredníctvom príbehu si pripomenieme mapovanie v teréne. Na tabuľu žiakom premietneme fotografie, ktoré sme so žiakmi nafotili počas predchádzajúcej vychádzky v lese. Žiaci si pripravia záznamové hárky, zošity, atlasy rastlín, živočíchov.

 

Aktivita č. 1: Kufor

Učiteľ opíše žiakom nejakú vec, ktorá sa nachádza v lese (prírodninu, zviera, kvet, niečo, čo žiaci mohli vidieť v lese), hovorí o jej rozmeroch, význame, umiestnení, vlastnostiach alebo opisuje jej zaradenie v živočíšnej alebo rastlinnej ríši.  Úlohou žiakov je snažiť sa čo najrýchlejšie určiť a zapísať pomenovanie veci z lesa, o ktorej hovoril učiteľ. Kto zo žiakov správne odpovie správne, zapíše si bod. Ten, kto uhádne ako prvý, môže ďalej viesť hru a zapíše si bod.

 

Aktivita č. 2: Hádanky

V tejto hre žiaci hádanky nebudú len hádať, ale budú ich aj vytvárať. Predchádzala tomu hra kufor, kde žiaci mohli načerpať inšpiráciu pri opise jednotlivých živých i neživých súčastí lesa.

Napr.: „Je to veru prefíkaná stvora, boja sa jej aj sliepočky z dvora. Začuje i šepot bystrým uškom, popýši sa hrdzavým kožúškom. Kto je to?“ (Líška)

 

Aktivita č. 3:

Každý žiak vytvorí pre svojho kamaráta krížovku, v ktorej použije vybraný pojem z prírodného spoločenstva les. Pre lepšie znázornenie a inšpiráciu učiteľ na tabuli premietne vytvorenú krížovku a následne ju spoločne so žiakmi vylúšti.

Pozn.: Všetky pojmy v uvedenej krížovke súvisia s prírodovedou, ale u žiakov nemusí byť táto podmienka dodržaná.

          

 

Legenda ku krížovke

1. Jednoduchý stroj ...

2. Chránená mačkovitá šelma žijúca u nás...

3. Vo vode sa tvorí vodný ...

4. Krv do celého tela pumpuje ....

5. Nočný vták. Múdry ako ...

6. 24 hodín má ...

7. Najbližšia hviezda k Zemi je ...

8. Halleyho ... (astronomické teleso)

9. V poradí štvrtá od Slnka je planéta ...

10. Vianočná ryba ...

11. Život bez nej by nebol možný ...

12. Národný strom Slovenska ...

13. Riadi činnosť celého tela ...

14. Orgánom zraku sú ...

15. Hora inak ...

16. Ktorá planéta je pred nami v poradí od Slnka ...

17. Bodavý hmyz ...

18. Oporu nášho tela tvorí ...

19. Druh sovy ...

20. Obeh vody v prírode sa nazýva ...

 

Aktivita č.4:

V závere vyučovacej hodiny spoločne vytvoríme živý obraz. Žiakov vyzveme, aby si vybrali, čím by v lese chceli byť, čo sa im páčilo a postupne po jednom vchádzajú do živého obrazu bez slov. Pre navodenie atmosféry lesa im môžeme pustiť zvuky lesa, aby ich vnímanie bolo intenzívnejšie. Keď všetci žiaci vojdú do živého obrazu, postupne vyzveme chytením za rameno každého žiaka, aby vystúpil a pozrel sa zvonku na živý obraz. Ideálne je žiakov odfotiť, spoločnú fotku vytlačiť a pripnúť na nástenku.   

 

Poznámky pre učiteľa:

V uvedenej aktivite môžu žiaci pracovať samostatne. Všetky aktivity sa dajú realizovať aj vo vonkajšom prostredí, okrem premietania krížovky, avšak učiteľ si môže uvedenú krížovku pre žiakov vytlačiť a následne po realizácii prvej a druhej aktivity ju žiakom rozdať.

Možné pokračovanie, následné aktivity:  

Uvedenú tému je možné ďalej rozvíjať prostredníctvom aktivít dramatickej výchovy. Žiakom môžeme zadať úlohu na tvorivé písanie: „Čo som zažil v lese? Ako sa cítil medveď, keď ma stretol? Keby som bol...?“ atď., a tým plynule prejsť do slovenského jazyka.

Autor/Zdroj: Mgr. Andrea Makišová, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Trenčín

Inšpirácia: LES

Ďalšie zdroje:

SANIGA, M., 2003. Rozprávky prababičky Prírody. Ružomberok: Vydavateľstvo EPOS, s.r.o. ISBN 80-88977-84-3.

Dostupné z: http://snaturou2000.sk/rozpravky