Kúpiť či nekúpiť?
Kúpiť či nekúpiť?
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Kúpiť či nekúpiť? |
|
Cieľová skupina: žiaci druhého stupňa základnej školy |
|
Tematická oblasť výchovy a vzdelávania: prierezová téma – environmentálna výchova |
|
Kľúčové kompetencie: - gramotnosť, - kompetencia vo vede, - osobná a sociálna kompetencia, - kompetencia v oblasti kultúrneho povedomia a prejavu
|
Hlavný cieľ: aktívne sa podieľať na predchádzaní a eliminácii poškodzovania životného prostredia. Špecifické ciele: - kognitívny: formulovať a použiť kritériá pri posudzovaní a triedení; - afektívny: určiť priority (hodnota vz. cena), zostaviť škálu; - psychomotorický: roztriediť obrázky do kategórií.
|
Prostredie: školské, domáce |
Forma a počty: skupinová, individuálna |
Trvanie: cca 20 minút |
|
Anotácia: Prezentovaná aktivita svojím zameraním na bežnú situáciu v domácnosti (nakupovanie) a využitím autentického obsahu (ponuky obchodov) môže prispieť k rozvoju kritického myslenia žiakov, ktoré smeruje k zodpovednému environmentálnemu správaniu. |
|
Potrebný materiál: reklamné letáky (potraviny, drogéria, spotrebiče, zariadenie domácnosti) |
|
Opis postupu realizácie: Úvodná informácia: Učiteľ rozdelí žiakov do skupín. Pre každú skupinu má pripravený súbor obrázkov z reklamných letákov. Na obrázkoch sú znázornené rôzne druhy potravín v rôznych obaloch, drogéria, domáce potreby a pod. Úlohy pre žiakov: Roztrieďte obrázky podľa toho, či sú: a) nevyhnutné pre život, b) potrebné na chod domácnosti, c) chcené na zvýšenie pohodlia. V ktorej kategórii máte zoznam najdlhší? Ktoré výrobky z uvedených najčastejšie nakupujete? Prečo ľudia nakupujú veci, ktoré nepotrebujú? V čom je riziko akcií a výpredajov pre životné prostredie? Ktoré výrobky ste dali na zoznam nepotrebných vecí a prečo? Ktoré výrobky podľa vás poškodzujú životné prostredie a prečo? Čím sa tieto výrobky dajú nahradiť, aby nebolo poškodzované životné prostredie? Poznámky pre učiteľa: Jednotlivé otázky by mali postupne viesť k diskusii, prečo nákup niektorých z nich zaťažuje životné prostredie a ako by bolo možné zo strany žiakov túto záťaž znížiť.
|
|
Autor/Zdroj: RNDr. Erika Fryková, učiteľka profesijného rozvoja, regionálne pracovisko MPC Prešov Ďalšie zdroje: LORBEER, George C. – Leslie W. NELSONOVÁ. 1998. Biologické pokusy pro děti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-165-7 |