Ktoré organizmy žijú okolo nás? Ako ich ovplyvňujeme?
Ktoré organizmy žijú okolo nás? Ako ich ovplyvňujeme?
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Ktoré organizmy žijú okolo nás? Ako ich ovplyvňujeme? |
|
Cieľová skupina: žiaci druhého stupňa základnej školy (5. – 6. ročník) |
|
Vzdelávacia oblasť: človek a príroda |
|
Kľúčové kompetencie: - gramotnosť, - kompetencia vo vede, - osobná a sociálna kompetencia. |
Hlavný cieľ: Získať informácie o druhoch žijúcich okolo nás. Špecifické ciele: - kognitívny: pomenovať živočíšne druhy nájdené v našom okolí; uviesť požadované charakteristiky týchto druhov; - afektívny: dodržiavať zásady správania sa pri pozorovaní daných druhov; - psychomotorický: pozorovať vybrané druhy živočíchov v našom okolí; vyplniť pozorovací hárok. |
Prostredie: prírodné |
Forma a počty: individuálna, skupinová |
Trvanie: 60 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Prezentovaná bádateľská aktivita je zameraná na pozorovanie a poznávanie živočíšnych druhov v našom okolí, spôsobov ich správania, vplyvu človeka na ich život. Žiak sa stáva prírodovedcom, osvojuje si bádateľské zručnosti. |
|
Potrebný materiál: pozorovací hárok, pero, atlas živočíchov |
|
Opis postupu realizácie: Úvodná informácia: Aktivitu odporúčame realizovať v rámci vychádzky do prírody v blízkom okolí bydliska. Môže ísť o lúčne alebo lesné prostredie, prípadne záhradu alebo park. Postup: - Počas vychádzky si všímajte, ktoré živočíšne druhy môžete pozorovať. - Vyberte si tri živočíšne druhy, ktoré chcete pozorovať. - Na základe ich pozorovania vyplňte pozorovací hárok. - Chýbajúce informácie (napr. o úkryte, zdrojoch potravy) môžete doplniť z atlasu živočíchov. - Podrobnejšie spracujte časť, ako človek ovplyvňuje život týchto druhov a ako by ste im mohli pomôcť vy. Poznámky pre učiteľa: Uvedenú aktivitu môžu žiaci realizovať individuálne, avšak hlavne dva posledné body pozorovacieho hárka je vhodné so žiakmi prediskutovať. Na to môže nadväzovať následná aktivita. Možné pokračovanie, následné aktivity: Po prediskutovaní problematiky učiteľ kladie žiakom otázku: Ako môžeme upozorniť verejnosť na to, že konkrétny druh je našou činnosťou ohrozený? (žiaci navrhujú riešenia) |
|
Autor/Zdroj: RNDr. Erika Fryková, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov
Ďalšie zdroje: MENKYNOVÁ, J., 2012. Alpsko-karpatský koridor. Bratislava: Daphne – Inštitút aplikovanej ekológie. ISBN 978-80-89133-24-6 |
|
Príloha na stiahnutie: Príloha: Pozorovací hárok – Živočíšne druhy v prírode nášho okolia |