Krátka metodická inšpirácia - Vykurovanie

Krátka metodická inšpirácia - Vykurovanie

 

Názov: Vykurovanie

Cieľová skupina (ISCED): ISCED 2 (2. stupeň základnej školy), 9. ročník

Vzdelávacia oblasť: Človek a svet práce

Kľúčové kompetencie:

Matematická, vedecká a technologická kompetencia

Digitálna kompetencia

Naučiť sa učiť

 

Ciele: Výkonový štandard ŠVP:

  • vyhľadať informácie o možnosti využitia solárnej a geotermálnej energie pri vykurovaní,
  • uviesť príklady možností šetrenia energiami.

Prostredie:

Škola

Forma a počty:

8 skupín (dvojice alebo trojice)

Trvanie:

1 VH

  1.  

PC s pripojením na internet

Anotácia:

Učebná aktivita vhodná na rozvoj prírodovednej gramotnosti na 4. úrovni:

Žiaci sú schopní efektívne pracovať so situáciami a problémami, ktoré môžu zahŕňať aj explicitný jav vyžadujúci odborné odôvodnenie. Vedia vybrať a spájať vysvetlenia z rôznych vedných alebo technických odborov priamo vo vzťahu k situáciám bežného života. Žiaci na tejto úrovni dokážu prírodovedné vedomosti a dôkazy využiť a prezentovať ich.

V rámci tematického celku tematického okruhu ekonomika domácnosti:

Výber z viacerých druhov vykurovacích zdrojov na základe vyhľadaných informáciízhodnotenia podľa kritérií.

 

Opis postupu realizácie:

Učebnej úlohe predchádza oboznámenie sa s rôznymi spôsobmi vykurovania: diskusiou, výkladom učiteľa, prácou s textom, napr.: https://stova.sk/spoznajte-8-sposobov-vykurovania/

 

Nasleduje formulácia alebo objasnenie kritérií hodnotenia a výberu vykurovacieho systému formou riadeného rozhovoru.

Čo je dôležité pri výbere vykurovania? Aké vykurovanie je vhodné pre váš dom, byt? S akým vykurovaním by ste boli spokojní?…

 

Odpovede žiakov, opis ich požiadaviek spoločne kategorizujeme a formulujeme na tabuľu. Priradíme (podľa potreby doplníme a vysvetlíme) ku kritériám z pracovného listu. (odporúčaný čas 10 min.)

Kritériá:

Druh paliva, dostupnosť paliva v lokalite, veľkosť vykurovacieho telesa, obstarávacia cena, prevádzkové náklady, časová náročnosť obsluhy, technická náročnosť obsluhy, možnosti umiestnenia vykurovacieho zariadenia, spôsob šírenia tepla do priestoru, vykurovací výkon, bezpečnosť prevádzky, možnosti servisu…

Trieda sa dohodne na spoločnom objekte, pre ktorý bude spoločne vyberať spôsob vykurovania, napr. pre školu/telocvičňu/dielne/prístavbu…

 

Žiakov rozdelíme podľa celkového počtu v triede do dvojíc, max. trojíc.

Skupiny si vyberú alebo vylosujú jeden zo zdrojov tepla vo vykurovacích zariadeniach a zhodnotia ho podľa uvedených kritérií (Príloha 1_PL_skupiny).

Pracujú podľa zadania učebnej úlohy, ktorá je uložená priamo v PC, na tabuli alebo v tlačenej podobe. (odporúčaný čas 15 min.)

 

Formulácia učebnej činnosti pre žiakov:

Prečítajte si informácie, ktoré sú dostupné na uvedených stránkach (Zdroje):

K spôsobu vykurovania, ktorý si vybrala/vylosovala vaša skupina, vyhľadajte informácie potrebné na zhodnotenie podľa daného kritéria. Prediskutujte a po dohode vpíšte vaše hodnotenie do tabuľky (Príloha 1_PL_skupiny).

Ohodnoťte podľa symbolov: úplne nevyhovuje    môže byť   veľmi vyhovuje

Jednotlivé hodnotenia zo všetkých skupín vpíšu zástupcovia skupín do spoločnej tabuľky (Príloha 2_PL_celkové hodnotenie) aj so zdôvodnením svojho rozhodnutia. Trieda spoločne porovná hodnotenie vykurovacích spôsobov a zoradí ich podľa výsledného hodnotenia. (Porovnáme rozdiel medzi najvhodnejším a najmenej vhodným pre vybraný objekt.)

 

Výstup:

K celkovej hodnotiacej tabuľke v skupinách spoločne naformulujte krátku, vecnú dôvodovú správu s argumentáciou výberu do žiadosti o zmenu vykurovania pre investora / do objednávky / riaditeľovi školy.

V texte uveďte: Druh vykurovacieho systému, cenu, podmienky inštalácie, výhody, nevýhody a osobitosti podľa hodnotiacej tabuľky.

 

Poznámky pre učiteľa:

Obdobne môže byť obsahom učebnej činnosti návrh modernizácie existujúceho vykurovacieho systému a práca s textom:

http://vykurovanie24.sk/magazin/vykurovanie/vykurovaci-system-princip-cinnosti-a-rady-pre-modernizaciu/

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Úloha môže byť súčasťou žiackeho projektu „školy budúcnosti“ napr. v rámci vzdelávacích oblastí človek a svet práce, človek a spoločnosť. S tematickým zameraním podľa záujmu a výberu žiakov (...škola pre všetkých, ekologická, spravodlivá, virtuálna, umelecká, vedecká…)

 

Autor/Zdroj:

PaedDr. Darina Výbohová, PhD.

 

Ďalšie zdroje:

https://stova.sk/spoznajte-8-sposobov-vykurovania/   

http://vykurovanie24.sk/vykurovanie/porovnanie-vykurovacich-systemov-pre...

https://stova.sk/spoznajte-8-sposobov-vykurovania/

https://urobsisam.zoznam.sk/dom/vykurovanie/vykurujeme-si-domacnost

https://www.mall.sk/vykurovacie-telesa 

 

Prílohy na stiahnutie:

Príloha 1: PL_skupiny

Príloha 2: PL_celkové hodnotenie