Korene a hodnoty – babylonská veža

Korene a hodnoty – babylonská veža

 

KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA

Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…

11. 6. – 17. 6. 2019

Názov: Korene a hodnoty – babylonská veža

Cieľová skupina: žiaci prvého a druhého stupňa ZŠ (7 – 15 rokov)

Vzdelávacia oblasť: Umenie a kultúra; Jazyk a komunikácia; Človek a hodnoty; Človek a spoločnosť

(slovenský jazyk a literatúra; výtvarná výchova; etická výchova; náboženská výchova/náboženstvo; občianska náuka; dejepis)

Kľúčové kompetencie:

Komunikácia v materinskom jazyku

Kultúrne povedomie a vyjadrovanie

Spoločenské a občianske kompetencie

 

Ciele:

Kognitívne:

  • vyjadriť formou kresby konkrétne podstatné meno,
  • identifikovať začiatočné písmená podľa kresieb a usporiadať ich do vety,
  • vyvodzovať závery zo získaných informácií.

Afektívne:

  • reagovať spontánne na podnety,
  • spolupracovať v skupine,
  • využívať rozličné formy komunikácie pri spracovávaní a vyjadrovaní informácií.

Psychomotorické:

  • vytvoriť kresbu na základe pridelených slov.

Prostredie:

Škola, galéria

Forma a počty:

Tvorivé dielne

Skupinová

 

Trvanie

20 – 30 min.

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Vzdelávacia aktivita vychádza z podpory integrácie a inovácie postupov pre viaceré vzdelávacie oblasti a rôzne vekové kategórie žiakov a opiera sa o didaktickú pomôcku, ktorá vznikla na základe medzinárodných inšpirácií z projektov v rámci programu ERASMUS+. Uvedená didaktická pomôcka s názvom Korene a hodnoty pozostáva zo súboru dvadsiatich ilustrovaných kariet obsahujúcich frazeologizmy biblického pôvodu vrátane ich kontextu a návrhu učebných aktivít. Možností ich tvorivého využitia je viacero. Všetky podobenstvá zjednocuje myšlienka pretrvávania ustálených slovných spojení, ktorých pôvodný zmysel je potrebné v našom kultúrnom priestore pripomínať, ale zároveň sa pýtať aj na ich významový posun vo vzťahu k súčasnosti. Ponúkaná krátka metodická inšpirácia vychádza z príbehu babylonskej veže.

 

Potrebný materiál:

Reprodukcie obrazov s námetom babylonskej veže, Morseova abeceda, Braillovo písmo, piktogramy, ideogramy.

Opis postupu realizácie:

  1. Žiaci sú náhodným výberom rozdelení do dvoch skupín, každá skupina má pridelené slová, jej úlohou je nakresliť pridelené slová tak, aby všetci obrázku porozumeli, aby vedeli obrázok „prečítať“.

 

Slová pre prvú skupinu: pavúk, oko, električka, šálka, elipsa, reťaz, električka, čert, injekcia, motýľ, indián, auto, nôž.

Slová pre druhú skupinu: nos, električka, udica, elipsa, ťava, ľad, ucho, ďateľ, opica, mačka, rýľ, oheň, zvon, meč, ihla.

 

  1. Prvá skupina zoradí obrázky podľa začiatočných písmen tak, aby vzniklo slovné spojenie POMIEŠANIE REČI, druhá skupina zoradí obrázky tak, aby vzniklo slovné spojenie NEROZUMIEŤ ĽUĎOM. Po zoradení obrázkov dešifruje jedna skupina, čo „obrázkovým písmom“ napísala druhá skupina.

 

Otázky: Čo znamená pomiešať reč? Čo znamená nerozumieť ľuďom? Rozumieme všetkým ľuďom? Rozumieme všetkým obrázkom?

 

  1. Učiteľ nakreslí „obrázkovým písmom“ slovo BABYLON (napr. balón, auto, bubon, yetti, loď, ovca, nôž), ktoré žiaci identifikujú podľa začiatočných písmen jednotlivých obrázkov.

 

  1. Učiteľ demonštruje na pomôcke a reprodukciách podobenstvo babylonskej veže, zmätok jazykov (Gen 11, 1 – 9).

 

Otázky: Ako súvisí podobenstvo s frazeologizmom „pýcha predchádza pád“? Je rozdiel medzi pyšným a hrdým človekom?

 

  1. Záverečná diskusia sa zameriava na rôzne zobrazovacie systémy, ktoré si ľudia vymysleli, aby mohli medzi sebou komunikovať.

 

Otázky: Nerozumeli ste niektorému jazyku, prečo? Koľko je vo svete jazykov? Ako vyzerá čínske písmo? Koľko má naša abeceda základných znakov a koľko ich má čínština? Existujú obrázky, ktorým rozumejú ľudia na celom svete? Ako dokážu nevidiaci čítať? Poznáte abecedu založenú len na zvukových alebo svetelných signáloch?

 

  1. Hodnotenie činností žiakov počas aktivity.

 

Poznámky pre učiteľa:

Učiteľ modifikuje aktivitu podľa veku žiakov a typu školy.

 

Kartička: Babylonský zmätok jazykov (prílohy 1, 2)

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Aktivita môže byť obohatená a využitá pri výučbe cudzích jazykov.

Autor/Zdroj:

PaedDr. Ján Husár, PhD., učiteľ pre kontinuálne vzdelávanie, regionálne pracovisko MPC Banská Bystrica

 

Ďalšie zdroje:

https://kultura.pravda.sk/galeria/clanok/493982-diela-pietera-bruegela-obdivuju-ludia-aj-po-starociach/

https://www.vytvarnavychova.sk/rozbor-umeleckeho-diela/68-stavba-babylonskej-veze-pieter-brueghel-st

 

Prílohy na stiahnutie: