Kooperatívne vyučovanie – Sídla Slovenska
Kooperatívne vyučovanie – Sídla Slovenska
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Kooperatívne vyučovanie – Sídla Slovenska |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cieľová skupina: žiaci 8. ročníka ZŠ |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vzdelávacia oblasť: človek a spoločnosť Optimálny: Žiak
Minimálny: Žiak
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kľúčové kompetencie: Žiak vie používať kognitívne operácie Žiak vie formulovať svoj názor Žiak vie pracovať s mapou Žiak vie tímovo vytvoriť pojmovú mapu
|
Hlavný cieľ Špecifické ciele:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prostredie: domáce |
Forma a počty: skupinová forma |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trvanie: 90 min. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Cieľom KMI je navrhnúť a spracovať ukážku vyučovacej dvojhodinovky zameranej na kooperatívne vyučovanie v téme Sídla Slovenska predmetu geografia v 8. ročníku základnej školy. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Potrebný materiál: Interaktívna tabuľa, dataprojektor, počítač pre vyučujúceho, program MidMaple Lite, fyzickogeografická mapa Slovenska, atlas Slovenskej republiky, učebnica, papier a farbičky, pracovný zošit, hodnotiaci list. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Motivácia: Učiteľ si vopred pripraví tri papiere. Na každom papieri má napísanú jednu úlohu, každá je iná. Vedúci každej skupiny si vyžrebuje jeden papier. Žrebujú podľa poradia skupín. Začínajú skupinou č. 1. Úlohy: 1. Uveďte tri rozdiely medzi mestom a dedinou. 2. Uveďte tri výhody a tri nevýhody bývania v meste. 3. Uveďte tri výhody a tri nevýhody bývania na vidieku. 4. Kde by ste radšej bývali v meste, alebo na vidieku? Žiaci v skupinách majú 10 minút na vypracovanie úlohy. Riešia ju spoločne. Následne vedúci každej skupiny zodpovie ich danú otázku. Ostatní žiaci ho môžu po odpovedi dopĺňať, pridať svoje názory. V závere vyučujúci zhrnie a zhodnotí prácu žiakov.
Opis postupu realizácie: V úvode učiteľ informuje žiakov o téme vyučovacej hodiny, jej cieľoch a priebehu. Rozdelí žiakov do štyroch heterogénnych šesťčlenných skupín, ktorým priradí číslo 1, 2, 3, 4. Vyučujúci vysvetlí žiakom spôsob práce v skupine. V každej skupine si žiaci zvolia vedúceho skupiny. Čas na vypracovanie úloh majú žiaci v rozsahu cca 20 minút. Počas ich práce učiteľ pozoruje prácu skupín, počúva ich rozhovory. Skupiny pracujú tak, že žiaci v skupine hovoria svoje nápady, ostatní ich komentujú, pridávajú svoje nápady a vedúci skupiny ich nakoniec zapisuje. Po uplynutí stanoveného času učiteľ vyzve žiakov na ukončenie práce. Po zodpovedaní každej úlohy vyzve žiakov ostatných skupín, aby vyjadrili súhlas, alebo nesúhlas s ich riešením, prípadne doplnili svoj názor. Po ukončení aktivity žiakov oboznámime s nasledujúcou úlohou a to tvorbou pojmovej mapy a orientáciou na fyzickogeografickej mape Slovenska. Stručne žiakom na príklade inej pojmovej mapy, ktorá je zobrazená na interaktívnej tabuli, vysvetlime princípy jej tvorby. Žiaci si otvoria učebnicu na danej strane. Ich úlohou je prečítať si daný text samostatne, vypísať z neho kľúčové slová, ktoré chcú do mapy použiť. Po prečítaní si žiaci v každej skupine vytvoria spoločný zoznam pojmov a začnú tvoriť mapu. Upozorníme ich na druhú časť úlohy – prácu s mapou Slovenska v atlase. Ich úlohou je po vytvorení mapy vyhľadať a vedieť ukázať lokality spomínané v texte na mape. Počas ich práce si všímame, ako pracujú jednotliví žiaci v skupinách aj celé skupiny. Po ukončení práce vyzveme vedúcich každej skupiny, aby predstúpili dopredu pred tabuľu a ukázali svoje práce. Po prezentovaní na interaktívnej tabuli zobrazíme našu, vopred pripravenú pojmovú mapu v programe MindMaple Lite. Pri precvičovaní a upevňovaní učiva žiakov upozorňujeme na vzájomné vzťahy, ktoré platia medzi niektorými pojmami. Vedúci skupín následne dostanú a samostatne vyplnia hodnotiaci list svojej skupiny. U ostatných žiakov zistíme názor na priebeh hodiny ústnou formou.
Zdroj: OLEJNÍKOVÁ, Jana, 2019. Kooperatívne vyučovanie na hodinách geografie. Atestačná práca Prešov: MPC, 2019
Autor: PaedDr. Alica Dragulová, PhD., učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Košice
Ďalšie zdroje: KASÍKOVÁ, Hana. 1997. Kooperativní učení, kooperativní škola. 1. vydanie. Praha: Portal, 1997. ISBN 80-7178-167-3 OLEJNÍKOVÁ, Jana, 2019. Kooperatívne vyučovanie na hodinách geografie. Atestačná práca Prešov: MPC, 2019 |