Komunikačná transakcia

Komunikačná transakcia

 

 

KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA

Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita...

18. 6. – 24. 6. 2019

Názov: Komunikačná transakcia

               PIMPARAPAC – súhra jednotlivcov v skupine, interakcia skupín

Cieľová skupina: bez obmedzenia

TOV: ŠKD: spoločensko-vedná, telovýchovná, je možné využiť aj v iných TOV

             ŠI: spoločenská výchova, telesná výchova, je možné využiť aj v iných TOV

Kľúčové kompetencie:

1. komunikačné kompetencie

2. osobnostné a sociálne kompetencie

 

Ciele:

Kognitívny:

Vymenovať základné zložky komunikácie a vysvetliť komunikáciu ako transakčný proces hovoriaceho a počúvajúceho.

Afektívny:

Vnímať vzájomnú neverbálnu interakciu skupín a jednotlivcov.

Psychomotorický: 

Imitovať pohybom prežívanie interpretácie rytmického modelu slova (vokálnej rytmizácie vymysleného slova).

Prostredie:

škola, externé prostredie

Forma a počty:

odporúčaný počet – cca 20 žiakov/účastníkov vzdelávania

Trvanie

10 – 15 min.

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Edukačnú aktivitu je možné zaradiť k hrám dramatickej výchovy. Je zameraná najmä na neverbálnu komunikáciu, ktorej cieľom je súhra pohybu hráčov vo väčšej skupine na základe vytváraného rytmu slabík slova bez konkrétneho významu. Uvedená aktivita má vplyv na socializáciu jednotlivca v skupine, emotívnu komunikáciu a vnímanie komunikačných aspektov rytmu. Neverbálnym dialógom v kontexte jedného rytmu je možné vyjadriť citové vzťahy a postoje jednotlivých členov skupiny.

Potrebný materiál: Nie je potrebný žiadny materiál.

Opis postupu realizácie:

Vytvoria sa dve skupiny. Skupiny je možné vytvoriť podľa momentálnej nálady účastníkov (priateľské skupiny, náhodný výber, zámerný výber lektora a pod.). Skupiny sa postavia oproti sebe, najlepšie na opačných koncoch miestnosti, ihriska. Jedna skupina stojí, opakuje slabiky nezmyselného slova „pimparapac“ v zosilňovanej a zoslabovanej hlasovej intenzite, podľa momentálneho prežívania skupiny.

Skupina vytvára rytmický model slova (vokálnu rytmizáciu vymysleného slova). Druhá skupina sa podľa tohto zvuku pohybuje a neverbálne komunikuje s prvou skupinou. Skupiny komunikujú navzájom súhru jednotlivcov v skupine a interakciu skupín.

 

Poznámky pre pedagogického zamestnanca: Skupiny si nezmyselné slovo môžu aj vymyslieť. Dôležité je, aby účastníci nevytvárali zvuky nohami a rukami, k čomu „rytmizácia“ slova motivuje. Po ukončení hry je dôležité viesť rozhovor v kruhu s účastníkmi, zameraný na ich pocity a vnútorné prežívanie, ako aj pocity jednotlivca ako súčasť skupiny.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Skupiny sa navzájom vymenia vo svojich úlohách. Dramatickú hru je možné realizovať aj s menším počtom účastníkov, pričom nehrajúci sú pozorovatelia, ktorí sledujú súhru jednotlivcov v skupine, interakciu skupín, prvky paraverbálnej a neverbálnej komunikácie, paralelné vnímanie a interpretáciu rytmického modelu slova jednotlivcami – rytmické kontrasty a zmeny, rytmický dialóg, prežívanie interpretácie rytmických a metrických vzťahov vytváraného rytmického dialógu a pod.

Autor/Zdroj:

Mgr. Gabriela Zábušková, učiteľka pre kontinuálne vzdelávanie pre výchovu mimo vyučovania a školských zariadení, regionálne pracovisko MPC Banská Bystrica

 

Ďalšie zdroje:

ZÁBUŠKOVÁ, G.: Detské divadlo vo výchove mimo vyučovania. VP, materiály pre účastníkov

vzdelávania, 2008