Kniha o mne

Kniha o mne

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Kniha o mne

Cieľová skupina: žiaci 1. – 4. ročníka ZŠ

Tematická oblasť výchovy: jazyk a komunikácia, človek a hodnoty, slovenský jazyk a literatúra, etická/náboženská výchova, výtvarná výchova

Kľúčové kompetencie:

  • sociálne komunikačné kompetencie
  • kompetencia učiť sa učiť sa
  • kompetencia riešiť problémy
  • osobné, sociálne, občianske kompetencie so zameraním na sociálne zručnosti (úcta, sebaúcta, sebapoznanie, sebahodnotenie, aktívne počúvanie, hrdosť, pravdivosť)

 

Hlavný cieľ:

Vytvoriť knihu o sebe, založenú na vlastných myšlienkach, spomienkach, doplnenú ilustráciami.

Špecifické ciele:

Kognitívne:

  • formulovať myšlienky,
  • rozvíjať písomný prejav,
  • reagovať na otázky v reflexii,
  • porozumieť pojmom sebapoznanie a ocenenie.

Psychomotorické:  

  • manipulovať s pomôckami.

Afektívne:

  • aktívne počúvať, vnímať svoje emócie.

Prostredie: trieda školy, pobyt doma

Forma a počty: individuálna, skupinová

Trvanie: 15 – 20 minút každý deň/v stanovenom čase

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Aktivitu je možné realizovať denne 15 až 20 minút počas vyučovania, v školskom klube alebo aj doma ako dlhodobý projekt. Najlepšie je každý deň v kruhu komunity alebo aspoň raz do týždňa vytvoriť priestor, aby žiaci mohli svoju knihu prezentovať pred celou skupinou v triede alebo aj pred rodičmi. Ak sú deti doma, prezentovanie napísaného a nakresleného môže byť v rodinnom kruhu v čase, keď sa zíde celá rodina.

Potrebný materiál: čistý zošit alebo papiere A4, obyčajná ceruzka, pero, farebné ceruzky, vodové farby, temperové farby, fixky, magnetofón/počítač, CD s pokojnou tichou hudbou

Opis postupu realizácie aktivity:

Učiteľ/rodič vysvetlí žiakom/deťom, že desať nasledujúcich dní (prípadne každé dva dni, každý utorok, vždy o jedenástej...) si budú písať knihu o sebe tak, že budú dopĺňať (dopisovať) vety, ku ktorým nakreslia obrázok. Každý deň bude venovaný jednej téme. Rozsah textu bude závisieť od veku a od individuálneho nastavenia žiaka. V prípade, že žiak ešte nedokáže sám zapísať všetky svoje nápady, myšlienky, návrhy, túžby, môže mu pri písaní pomôcť rodič. Každej téme (textu a ilustrácii) bude venovaná jedna strana A4. Ilustrácie je možné robiť prostriedkami podľa vlastného výberu – ceruzkou, perom, farebnými ceruzkami, vodovými farbami, temperovými farbami, alebo ich ľubovoľnou kombináciou. Využitie možnosti výberu prostriedkov na ilustrovanie  podporuje tvorivosť a rozvoj mozgovosúhlasného učenia sa. Pri práci môže hrať pokojná hudba.

 

Príklad tém/viet na dopĺňanie:

Cítim sa výborne, keď ....                              Nahnevám sa, keď...

Som unavený/á, keď...                                   O mojej sestre/bratovi/sesternici/bratrancovi si myslím, že...

Moja mama si myslí, že som...                       Môj otec/starý otec/stará mama si o mne myslí, že...

Najradšej robím...                                          Najradšej sa hrám...

Moje obľúbené jedlo je...                              Moja obľúbená hračka je...

 

Vždy po práci na konkrétnej téme môže učiteľ/rodič zrealizovať otázky na reflexiu:

  • Opíš, aké to bolo vymýšľať odpovede a obrázky?
  • Čo sa ti zdalo najľahšie/najťažšie?
  • S ktorou odpoveďou si sa najviac potrápil/a a prečo?

Poznámky pre učiteľa:

Po zrealizovaní reflexie je možné precvičiť si oceňovanie. Ocenenie práce druhého človeka veľmi úzko súvisí s hodnotením a kritickým myslením. Podporuje tiež priateľstvo a spolupatričnosť nielen v triede, ale aj v rodine. Je prospešné, aby učiteľ nabádal žiakov k vyjadrovaniu ocenení.

Napr.: Páčilo sa mi, keď...  Na tvojej knihe ma najviac zaujalo ... Mám s tebou spoločné...

V prípade práce doma oceňovanie realizuje rodič, starý rodič, súrodenec...

 

Možné pokračovanie, následné aktivity: Podobne je možné pracovať s ktoroukoľvek témou, ktorá žiaka zaujíma, s knihou, ktorú práve číta, s obľúbeným filmom. Okrem ilustrovania vlastnej knihy je možné v kontexte s jednotlivými témami modelovať (z hliny, moduritu, plastelíny), realizovať trojrozmerné objekty, používať hracie kocky, lego, vystrihovať obrázky z časopisov atď.

 

Vyhodnotenie aktivity:

Žiaci si prostredníctvom napísanej a ilustrovanej knihy o sebe, svojich blízkych, kamarátoch, záujmoch... rozvíjajú sebapoznanie a sebahodnotenie. Prirodzeným spôsobom sa učia rozmýšľať prostredníctvom písomného zaznamenávania spomienok, nápadov, túžob.

Autor/Zdroj: PhDr. Darina Gogolová, PhD., učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Bratislava

 

Ďalšie zdroje:

ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika. Praha: Grada. 624 s. ISBN 978-80-247-3450-7

FISCHER, R., 1997. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. 172 s. ISBN 80-7178-966-6.

FIŠER, Z., HAVLÍK, V., HORÁČEK, R., 2010. Slovem akci obrazem příspěvek k interdisciplinarite tvůrčiho procesu. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021053892.

GOGOLOVÁ, D., 2015. Ľudské práva a ich zážitková implementácia na prvom stupni základnej školy. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. 38 s. ISBN 978-80-565-0956-2.

PETTY,G., 1996. Moderní vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-070-7.

PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J., 1995. Pedagogický slovník. Praha: Portál. 322 s. ISBN 80-7178-029-4.

SITNÁ, D., 2009. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál. 152 s. ISBN 978-80-7367-246-1.
TOMENGOVÁ, A., 2010. Čitateľské stratégie zlepšujúce schopnosť učiť sa
[online]. [cit. 2020-03-17]. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. ISBN 978-80-8052-353-4. Dostupne z:
https://www.zsmsorvesele.edu.sk/uploads/fck/file/U%C5%BEito%C4%8Dn%C3%A9%20materi%C3%A1ly%20pedagogika/%C4%8Citate%C4%BEsk%C3%A9%20strat%C3%A9gie.pdf

Turek, I., 2008. Didaktika. Bratislava: Iura Edition, spol.s r. o. 595 s. ISBN 978-80-8078-198-9.