Kedy kam? Etické dobrovoľníctvo
Kedy kam? Etické dobrovoľníctvo
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Kedy kam? Etické dobrovoľníctvo
7. 5. – 13. 5. 2019
Názov: Kedy kam? Etické dobrovoľníctvo |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cieľová skupina: ISCED 3A – C, 15 – 18 rokov |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vzdelávacia oblasť: Človek a spoločnosť, občianska náuka, etická výchova, geografia, cestovný ruch |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kľúčové kompetencie:
1. Spoločenské a občianske kompetencie 2. Iniciatívnosť a podnikavosť 3. Kultúrne povedomie a vyjadrovanie 4. Komunikačné kompetencie
|
Ciele: kognitívne
afektívne
psychomotorické
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prostredie: trieda, klubovňa, telocvičňa |
Forma a počty: max. 25, skupiny po 5 žiakov |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trvanie: vyučovací blok 90 min.
|
stratégia E-U-R, kognitívne metódy – štruktúrovaná porovnávacia tabuľka, technika Strom udalostí, metóda Šesť klobúkov |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Anotácia / Úvod / Edukačný kontext aktivity: V rámci tém globálneho vzdelávania sa venujeme aj téme dobrovoľníctvo. V spolupráci so Slovenským centrom pre komunikáciu a rozvoj (SCKR), ktorá je mimovládnou organizáciou založenou v roku 2005 a zameriavajúcou sa predovšetkým na rozvojovú spoluprácu a globálne vzdelávanie, sme vypracovali aktivitu Kedy kam? Aktivita je metodickým spracovaním činností po sledovaní filmu The Voluntourist: Chloé Sanguinetti (30 min.). Jej špecifické ciele sú orientované na aktivizáciu žiaka, podporu jeho kritického myslenia, stimuláciu jeho komunikačných a prezentačných zručností a kompetencií. Organizačná forma je práca v skupine, individuálna práca žiaka. Učiteľ aktívne vystupuje v úlohe facilitátora. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Potrebný materiál: štruktúrovaná porovnávacia tabuľka Dobrovoľník/dobrovoľníčka štruktúrovaná porovnávacia tabuľka Štát KARTA 1 KARTA 2 čisté papiere A4 podľa počtu žiakov na aktivitu Strom udalostí počas premietania filmu predloha Stromu udalostí podľa počtu skupín, napr. 5 ks makety farebných klobúkov (napr. samolepky) dataprojektor, plátno alebo iné médiá a didaktická technika na premietanie filmu, reproduktory, písacie potreby |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opis postupu realizácie:
Činnosti pred projekciou filmu Evokácia (15 min.) Učiteľ na úvod vyučovacej hodiny žiakom frontálne prezentuje na premietacej ploche vyučovacie ciele a kľúčové slová súvisiace s témou etického dobrovoľníctva. Požiada žiakov o vyvodenie témy, objasnenie možného prepojenia, väzby, ktoré majú na vyučovacej jednotke zvládnuť. Vybraní žiaci môžu pantomímou, pohybom vyjadriť kľúčové slová.
Učiteľ rozdelí žiakov na skupiny s maximálnym počtom 5 žiakov. Jedna polovica skupín dostane štruktúrovanú porovnávaciu tabuľku Postava (dobrovoľník/dobrovoľníčka/neaktívny), druhá polovica skupín vypĺňa štruktúrovanú porovnávaciu tabuľku Štát (Slovensko/Kambodža). Počas ich práce je učiteľ v nerušivej komunikácii s jednotlivými skupinami. Skupiny si zvolia rečníka, ktorý za skupinu prezentuje vyplnené položky. Skupiny, ktoré nasledujú po prvej, len dopĺňajú ešte nezaznamenané charakteristiky. Učiteľ korektne usmerňuje prezentácie žiakov. V uvedenej fáze učiteľ sleduje kognitívne i afektívne nastavenie žiakov pred filmom. Po prezentácii zostanú vyplnené tabuľky na stoloch jednotlivých skupín.
Činnosti počas projekcie filmu Uvedomenie (30 min.)
Pred projekciou filmu učiteľ vyzve žiakov, aby zmenili svoje pozície na sedenie tak, aby stoly skupín zostali, ale aby sa žiaci premiestnili tak, aby boli pri stoloch s inými žiakmi, ako boli v pôvodnej pracovnej skupine. Žiaci sa do skupín delia spontánne.
Každý žiak dostane pracovný list s názvom Strom udalostí. Učiteľ usmerní žiakov, aby počas projekcie filmu zachytávali udalosti do pracovného listu v postupnosti, ako ich pozorovali. Na čistý list papiera si načrtnú akýkoľvek strom s koreňmi, kmeňom a korunou. Strom sa začína udalosťou, z ktorej sa podľa žiaka vyvinula celá situácia, a vetví sa na všetky možné následky. Tieto (koncové) vetvy môžeme hodnotiť na základe pravdepodobnosti, že sa tak stane. Nasleduje premietanie. Učiteľ si overí, či každý žiak komfortne vidí na premietaciu plochu.
Činnosti po projekcii filmu Reflexia (45 min.)
Hovorcovia skupín z bodu 1 prezentujú výstupy svojej skupiny zo Stromu udalostí pred Radou klobúkov, ktorej členovia kladú každému hovorcovi otázky, podnecujú ho k diskusii. (max. 2 minúty):
Žiak s bielym klobúkom reaguje na hovorcu skupiny nestranne, nehodnotí, nevysvetľuje, opakuje konštatované fakty, neinterpretuje. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.
Žiak s červeným klobúkom prejavuje emócie, pocity z informácií. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.
Žiak so žltým klobúkom vyzdvihuje pozitívne stránky, je konštruktívny, optimistický, dodáva pozitívne informácie z KARTY 1. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.
Žiak s čiernym klobúkom porovnáva problematiku s inými prípadmi, varuje pred nezdarmi, je opatrný a kritický. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.
Žiak so zeleným klobúkom má kreatívny prístup, dáva podnety, nápady a impulzy aj pomocou KARTY 2. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.
Učiteľ je majiteľom modrého klobúka v úvodnej fáze. Organizuje, vedie diskusiu, nabáda žiakov k formulovaniu záverov z diskusií. Iba o tento klobúk môže požiadať ktorýkoľvek žiak, ktorý má záujem vymeniť učiteľa v jeho činnosti. Cyklus sa opakuje podľa záujmu žiakov.
Na jednu skupinu učiteľ vymedzí celkový čas 5 minút. Ak sa jednotlivé výstupy opakujú, dáva priestor na širšiu diskusiu celej triede.
Posledných 5 minút vyučovacej jednotky si učiteľ rezervuje na diskusiu, či žiaci vnímali, kedy a akým spôsobom plnili, alebo neplnili zadané ciele z úvodu aktivity. Spoločne so žiakmi analyzuje ich činnosti i svoju činnosť počas realizovanej vyučovacej jednotky.
Poznámky pre učiteľa:
Expozícia O pantomímu požiadame žiakov, ktorí s uvedenou aktivitou súhlasia, inklinujú k extrovertnému vyjadrovaniu sa (žiaci z umeleckých škôl a podobne).
Uvedomenie Učiteľ sa presvedčí, či každý žiak počas projekcie bez obmedzenia vidí film i titulky.
Reflexia KARTY 1, 2 pre Radu klobúkov môže učiteľ žiakom sprístupniť na domácu prípravu pred vyučovacou hodinou. Rada klobúkov sa môže flexibilne presúvať za hovorcom skupiny pri jeho výstupe. Produkty žiakov, ciele vyučovacej jednotky na flipcharte môžu zostať na nástenke počas obdobia preberanej témy v triede, do ukončenia tematického celku a pod.
Možné pokračovanie, následné aktivity:
Študijný denník Žiaci môžu dostať inštrukciu na plnenie dlhodobej úlohy písať si študijný denník. Zaznamenávajú si doň svoje postrehy, negatíva, pozitíva z prežitého vzdelávania, reflektujú spôsob podania učiva, témy, súvislosti so svojimi predchádzajúcimi vedomosťami získanými v inom kontexte, v iných životných situáciách. Učiteľ môže periodicky denník kontrolovať a získavať spätnú väzbu na realizovaný vzdelávací proces.
Tvorenie scenárov Kognitívna metóda tvorenie scenárov podporuje vetvené myslenie a návrhy ďalších riešení. Môže byť realizovaná individuálne, v práci v páre či v skupine. V uvedenej téme by mali byť vytvorené tri riešenia možných situácií – optimistické, pesimistické a realistické.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Autor / Zdroj: Mgr. Mária Pappová, učiteľka pre kontinuálne vzdelávanie, detašované pracovisko MPC Nitra
Ďalšie zdroje: BROZMANOVÁ GREGOROVÁ, A. a kol. Dobrovoľníctvo mládeže na Slovensku – aktuálny stav a trendy. Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií. IUVENTA. Stupava, 2018. ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha, 2015. https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/j_bernat_implementacia_kooperativneho_vyuc_v_primarnom_vzdel.pdf (zdroj je využiteľný i na prácu s cieľovou skupinou 14- až 18-ročných žiakov) https://www.prohuman.sk/socialna-praca/dobrovolnictvo-sluzba-so-srdcom |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prílohy na stiahnutie: https://www.sccd-sk.org/sites/default/files/voluntourist_-_aktivita_film_a_prilohy_0.pdf
Film The Voluntourist: Chloé Sanguinetti (30 min.) https://drive.google.com/file/d/1RqQHcM37CtcexHVOHyM74fpYZh0CrHAE/view
Trailer k filmu The Voluntourist https://www.sccd-sk.org/sk/same-world/news/filmy-pre-globalne-vzdelavanie |