Kedy kam? Etické dobrovoľníctvo

Kedy kam? Etické dobrovoľníctvo

 

 

KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA

Kedy kam? Etické dobrovoľníctvo

7. 5. – 13. 5. 2019

Názov: Kedy kam? Etické dobrovoľníctvo

Cieľová skupina:

ISCED 3A – C, 15 – 18 rokov

Vzdelávacia oblasť:

Človek a spoločnosť, občianska náuka, etická výchova, geografia, cestovný ruch

Kľúčové kompetencie:

 

1. Spoločenské a občianske kompetencie

2. Iniciatívnosť a podnikavosť

3. Kultúrne povedomie a vyjadrovanie

4. Komunikačné kompetencie

 

Ciele:

kognitívne

  • vysvetliť podstatu vybraných sociálnych problémov súčasnosti
  • opísať možné dosahy sociálno-patologického správania na jedinca a spoločnosť

 

afektívne

  • uviesť na príkladoch zo života, ako človek vníma, prežíva a poznáva skutočnosť, seba a druhých ľudí a čo vplýva na jeho vnímanie a poznávanie
  • využiť získané poznatky pri sebapoznávaní, poznávaní iných ľudí, pri profesijnej orientácii
  • uviesť na príkladoch zo života vhodné spôsoby vyrovnávania sa s náročnými životnými skúsenosťami
  • uviesť dôsledky predsudkov a nerešpektovania kultúrnych odlišností príslušníkov rôznych sociálnych skupín
  • obhájiť svoje práva a potrebu rešpektovať ľudské práva iných ľudí

 

psychomotorické

  • pantomímou vyjadriť obsah kariet s kľúčovými slovami

Prostredie:

trieda, klubovňa, telocvičňa

Forma a počty:

max. 25, skupiny po 5 žiakov

Trvanie:

vyučovací blok 90 min.

 

stratégia E-U-R, kognitívne metódy – štruktúrovaná porovnávacia tabuľka, technika Strom udalostí, metóda Šesť klobúkov

Anotácia / Úvod / Edukačný kontext aktivity:

V rámci tém globálneho vzdelávania sa venujeme aj téme dobrovoľníctvo. V spolupráci so Slovenským  centrom pre komunikáciu a rozvoj (SCKR), ktorá je mimovládnou organizáciou založenou v roku 2005 a zameriavajúcou sa predovšetkým na rozvojovú spoluprácu a globálne vzdelávanie, sme vypracovali aktivitu Kedy kam?

Aktivita je metodickým spracovaním činností po sledovaní filmu The Voluntourist: Chloé Sanguinetti (30 min.). Jej špecifické ciele sú orientované na aktivizáciu žiaka, podporu jeho kritického myslenia, stimuláciu jeho komunikačných a prezentačných zručností a kompetencií. Organizačná forma je práca v skupine, individuálna práca žiaka. Učiteľ aktívne vystupuje v úlohe facilitátora.

Potrebný materiál:

štruktúrovaná porovnávacia tabuľka Dobrovoľník/dobrovoľníčka

štruktúrovaná porovnávacia tabuľka Štát

KARTA 1

KARTA 2

čisté papiere A4 podľa počtu žiakov na aktivitu Strom udalostí počas premietania filmu

predloha Stromu udalostí podľa počtu skupín, napr. 5 ks

makety farebných klobúkov (napr. samolepky)

dataprojektor, plátno alebo iné médiá a didaktická technika na premietanie filmu, reproduktory, písacie potreby

Opis postupu realizácie:

 

Činnosti pred projekciou filmu

Evokácia (15 min.)

Učiteľ na úvod vyučovacej hodiny žiakom frontálne prezentuje na premietacej ploche vyučovacie ciele a kľúčové slová súvisiace s témou etického dobrovoľníctva. Požiada žiakov o vyvodenie témy, objasnenie možného prepojenia, väzby, ktoré majú na vyučovacej jednotke zvládnuť. Vybraní žiaci môžu pantomímou, pohybom vyjadriť kľúčové slová.

 

Učiteľ rozdelí žiakov na skupiny s maximálnym počtom 5 žiakov. Jedna polovica skupín dostane štruktúrovanú porovnávaciu tabuľku Postava (dobrovoľník/dobrovoľníčka/neaktívny), druhá polovica skupín vypĺňa štruktúrovanú porovnávaciu tabuľku Štát (Slovensko/Kambodža). Počas ich práce je učiteľ v nerušivej komunikácii s jednotlivými skupinami. Skupiny si zvolia rečníka, ktorý za skupinu prezentuje vyplnené položky. Skupiny, ktoré nasledujú po prvej, len dopĺňajú ešte nezaznamenané charakteristiky. Učiteľ korektne usmerňuje prezentácie žiakov.

V uvedenej fáze učiteľ sleduje kognitívne i afektívne nastavenie žiakov pred filmom. Po prezentácii zostanú vyplnené tabuľky na stoloch jednotlivých skupín.

 

dobrovoľník – dobrovoľníčka

POSTAVA

neaktívny

 

vek

 

 

lokalita bývania

 

 

oblasť činnosti

 

 

motivácia

 

 

typ organizácie, s ktorou spolupracuje

 

 

vzdelanie

 

 

Slovensko

ŠTÁT

Kambodža

 

rozloha

 

 

umiestnenie

 

 

jazyk, mena

 

 

hustota obyvateľstva

 

 

hlavné mesto

 

 

zriadenie

 

 

Činnosti počas projekcie filmu

Uvedomenie (30 min.)

 

Pred projekciou filmu učiteľ vyzve žiakov, aby zmenili svoje pozície na sedenie tak, aby stoly skupín zostali, ale aby sa žiaci premiestnili tak, aby boli pri stoloch s inými žiakmi, ako boli v pôvodnej pracovnej skupine. Žiaci sa do skupín delia spontánne.

 

Každý žiak dostane pracovný list s názvom Strom udalostí. Učiteľ usmerní žiakov, aby počas projekcie filmu zachytávali udalosti do pracovného listu v postupnosti, ako ich pozorovali. Na čistý list papiera si načrtnú akýkoľvek strom s koreňmi, kmeňom a korunou. Strom sa začína udalosťou, z ktorej sa podľa žiaka vyvinula celá situácia, a vetví sa na všetky možné následky. Tieto (koncové) vetvy môžeme hodnotiť na základe pravdepodobnosti, že sa tak stane. Nasleduje premietanie. Učiteľ si overí, či každý žiak komfortne vidí na premietaciu plochu.

 

Činnosti po projekcii filmu

Reflexia (45 min.)

 

  1. Po premietaní filmu žiaci pracujú v skupinách, aby na základe spoločného konsenzu doplnili predlohu Stromu udalostí a štruktúrovanú porovnávaciu tabuľku za skupinu. (15 minút)

 

  1. Zároveň si učiteľ vyberie piatich žiakov, s ktorými pracuje v tom istom čase metódou šiestich klobúkov. Žiaci si prezrú karty s príkladmi praxe z činnosti dobrovoľníkov a na základe informácií z kariet vedia klásť podnecujúce alebo konfrontačné otázky. (15 minút)

 

Hovorcovia skupín z bodu 1 prezentujú výstupy svojej skupiny zo Stromu udalostí pred Radou klobúkov, ktorej členovia kladú každému hovorcovi otázky, podnecujú ho k diskusii. (max. 2 minúty):

 

Žiak s bielym klobúkom reaguje na hovorcu skupiny nestranne, nehodnotí, nevysvetľuje, opakuje konštatované fakty, neinterpretuje. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.

 

Žiak s červeným klobúkom prejavuje emócie, pocity z informácií. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.

 

Žiak so žltým klobúkom vyzdvihuje pozitívne stránky, je konštruktívny, optimistický, dodáva pozitívne informácie z KARTY 1. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.

 

Žiak s čiernym klobúkom porovnáva problematiku s inými prípadmi, varuje pred nezdarmi, je opatrný a kritický. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.

 

Žiak so zeleným klobúkom má kreatívny prístup, dáva podnety, nápady a impulzy aj pomocou KARTY 2. Ktorýkoľvek žiak, aj z inej skupiny, ho môže v tomto duchu doplniť.

 

Učiteľ je majiteľom modrého klobúka v úvodnej fáze. Organizuje, vedie diskusiu, nabáda žiakov k formulovaniu záverov z diskusií. Iba o tento klobúk môže požiadať ktorýkoľvek žiak, ktorý má záujem vymeniť učiteľa v jeho činnosti. Cyklus sa opakuje podľa záujmu žiakov.

 

Na jednu skupinu učiteľ vymedzí celkový čas 5 minút. Ak sa jednotlivé výstupy opakujú, dáva priestor na širšiu diskusiu celej triede.

 

Posledných 5 minút vyučovacej jednotky si učiteľ rezervuje na diskusiu, či žiaci vnímali, kedy a akým spôsobom plnili, alebo neplnili zadané ciele z úvodu aktivity. Spoločne so žiakmi analyzuje ich činnosti i svoju činnosť počas realizovanej vyučovacej jednotky.

 

Poznámky pre učiteľa:

 

Expozícia

O pantomímu požiadame žiakov, ktorí s uvedenou aktivitou súhlasia, inklinujú k extrovertnému vyjadrovaniu sa (žiaci z umeleckých škôl a podobne).

 

Uvedomenie

Učiteľ sa presvedčí, či každý žiak počas projekcie bez obmedzenia vidí film i titulky.

 

Reflexia

KARTY 1, 2 pre Radu klobúkov môže učiteľ žiakom sprístupniť na domácu prípravu pred vyučovacou hodinou.

Rada klobúkov sa môže flexibilne presúvať za hovorcom skupiny pri jeho výstupe.

Produkty žiakov, ciele vyučovacej jednotky na flipcharte môžu zostať na nástenke počas obdobia preberanej témy v triede, do ukončenia tematického celku a pod.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

 

Študijný denník

Žiaci môžu dostať inštrukciu na plnenie dlhodobej úlohy písať si študijný denník. Zaznamenávajú si doň svoje postrehy, negatíva, pozitíva z prežitého vzdelávania, reflektujú spôsob podania učiva, témy, súvislosti so svojimi predchádzajúcimi vedomosťami získanými v inom kontexte, v iných životných situáciách. Učiteľ môže periodicky denník kontrolovať a získavať spätnú väzbu na realizovaný vzdelávací proces.

 

Tvorenie scenárov

Kognitívna metóda tvorenie scenárov podporuje vetvené myslenie a návrhy ďalších riešení. Môže byť realizovaná individuálne, v práci v páre či v skupine. V uvedenej téme by mali byť vytvorené tri riešenia možných situácií – optimistické, pesimistické a realistické.

 

Autor / Zdroj:

Mgr. Mária Pappová, učiteľka pre kontinuálne vzdelávanie, detašované pracovisko MPC Nitra

 

Ďalšie zdroje:

BROZMANOVÁ GREGOROVÁ, A. a kol. Dobrovoľníctvo mládeže na Slovensku – aktuálny stav a trendy. Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií. IUVENTA. Stupava, 2018.

ČAPEK, R. Moderní didaktika. Praha, 2015.

https://mpc-edu.sk/sites/default/files/publikacie/j_bernat_implementacia_kooperativneho_vyuc_v_primarnom_vzdel.pdf (zdroj je využiteľný i na prácu s cieľovou skupinou 14- až 18-ročných žiakov)

https://www.prohuman.sk/socialna-praca/dobrovolnictvo-sluzba-so-srdcom

http://www.ucps.sk/Dobrovolnictvo__sluzba_so_srdcom

Prílohy na stiahnutie:

https://www.sccd-sk.org/sites/default/files/voluntourist_-_aktivita_film_a_prilohy_0.pdf

 

Film The Voluntourist: Chloé Sanguinetti (30 min.)

https://drive.google.com/file/d/1RqQHcM37CtcexHVOHyM74fpYZh0CrHAE/view

 

Trailer k filmu The Voluntourist

https://www.sccd-sk.org/sk/same-world/news/filmy-pre-globalne-vzdelavanie