Interpretácia výtvarného diela – umenie Podkarpatskej Rusi
Interpretácia výtvarného diela – umenie Podkarpatskej Rusi
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Interpretácia výtvarného diela – umenie Podkarpatskej Rusi |
|
Cieľová skupina: žiaci prvého a druhého stupňa ZŠ, žiaci ZUŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: umenie a kultúra/výtvarná výchova |
|
Kľúčové kompetencie: Psychomotorické kompetencie Tvorivosť Kultúrne povedomie a vyjadrovanie Sociálne a občianske kompetencie
|
Ciele: Objektívne hodnotiť (opísať) vybrané výtvarné dielo. Vlastnými slovami opísať podstatu grafickej techniky na základe obrazov Martina Benku. Koncentrovať sa na dokončenie svojej práce. Spolupracovať v skupine. Vytvoriť kompozíciu podľa danej témy na základe vlastnej fantázie s použitím farebných geometrických tvarov. Vytvoriť pečiatky z matrice. |
Prostredie: výstavné priestory galérie – výstava Umenie Podkarpatskej Rusi, školská trieda |
Forma a počty: frontálna, individuálna, práca v skupinách |
Trvanie: 2 x 45 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Zámerom výtvarných predmetov na ZŠ, SŠ a ZUŠ je aj rozvoj vizuálnej gramotnosti žiakov, teda rozvíjať schopnosť rozumieť vizuálnym znakom na základe vlastných skúseností. Najefektívnejším nástrojom rozvoja pozorovacej schopnosti, obrazotvornosti žiakov, tvorby vlastných myšlienkových konceptov, ako aj spoznávania základných prostriedkov výtvarného vyjadrovania je zážitkové učenie. Zážitkové učenie je jeden z najúčinnejších prostriedkov, pri ktorom namiesto prijímania vecných faktov žiaci prichádzajú k poznaniu prostredníctvom autentických zážitkov. Preto návšteva galérií a múzeí, priamy kontakt so živým umením, implementácia múzejnej a galerijnej pedagogiky do edukačného procesu by mala byť neoddeliteľnou súčasťou výtvarnej edukácie. Galérie a múzeá ponúkajú školám zaujímavé animačné programy, komentované prehliadky, workshopy, tvorivé dielne, ako aj rôzne formy interpretácie výtvarných diel, ktoré sú súčasťou galerijnej animácie. Niektoré galérie majú pripravené aj tematické pracovné listy k aktuálnym výstavám. S týmito materiálmi môžu žiaci pracovať priamo vo výstavných priestoroch alebo v školskom prostredí. Osvedčené postupy galerijnej edukácie môžu slúžiť ako inšpiračný zdroj pre učiteľov umeleckých predmetov, so zámerom zvýšiť efektivitu poznávacieho procesu umeleckých diel a samotnú prácu s umeleckým artefaktom. Nižšie uvedené možnosti interpretácie konkrétnych výtvarných diel sú výstupom workshopu s názvom Umenie Podkarpatskej Rusi, ktorý bol realizovaný vo Východoslovenskej galérii v Košiciach. Zámerom workshopu bola zmena realizácie návštevy galérie z komentovanej prehliadky na aktívne učenie sa žiakov. Pre tých učiteľov, pre ktorých sú galérie nedostupným miestom z hľadiska vzdialenosti a času, bol workshop zameraný na rozvíjanie kompetencie učiteľov, ako pracovať s umeleckým dielom v škole. |
|
Potrebný materiál: reprodukcie obrazov od autorov: Martin Benka, František Foltýn, Gejza Sciller, Jozef Bokšaj, Ivan Kulec, Milada Špálová-Benešová, Vojtech Erdélyi, Fedor Manajlo, Janko Alexy. |
|
Opis postupu realizácie: Motivácia: V rámci motivácie navrhujeme využiť krátke dokumentárne filmy na tému Podkarpatská Rus, ktorými žiaci získajú adekvátne informácie z daného historického obdobia. Odporúčané dokumentárne filmy: Podkarpatská Rus v Československu: https://www.youtube.com/watch?v=1nHcS_OC7uI Podkarpatská Rus za Masaryka a dnes https://www.youtube.com/watch?v=5ZSLTnKR_-w Na cestě po Podkarpatské Rusi https://www.youtube.com/watch?v=JOWx3gAe3KY V rámci motivácie sa žiaci zúčastnia prehliadky obrazov od autorov, ktorí v rokoch 1919 – 1938 tvorili na území Podkarptskej Rusi. Odporúčame využiť možnosť komentovanej prehliadky výstavy s kurátorom. Žiaci v triede môžu využiť virtuálnu prehliadku výstavy. Prezentácia výstavy Umenie Podkarpatskej Rusi je dostupná na webovej stránke VSG Košice: https://vsg.sk/vystavy/umenie-podkarpatskej-rusi-1919-1938-ceskoslovenska-stopa-2/.
Realizácia aktivity:
Poznámky pre učiteľa: V prípade prvej aktivity by bolo ideálne realizovať túto činnosť v priestoroch galérie, ale môžeme ju realizovať aj v školských priestoroch, kde pracujeme s reprodukciami diel.
Možné pokračovanie, následné aktivity: V prípade druhej aktivity individuálne diela žiakov (odtlačky matríc) môžeme spojiť do jedného celku a vytvoriť spoločne fiktívnu dedinu. Vytvorenú kompozíciu môžeme realizovať na veľký formát papiera a doplniť farbou alebo kresbou. Pokračovanie druhej aktivity – vzhľadom na priestorovú a časovú náročnosť – odporúčame realizovať v školských priestoroch. Osvedčili sa aj pracovné listy, ktoré boli vytvorené pre návštevníkov výstavy. Ďalšie aktivity môžu byť doplnené aj podobným pracovným materiálom. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Szilárd Fecsó, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Košice Ďalšie zdroje: |
|
Prílohy na stiahnutie:
|