Interpretácia dramatického textu Statky – zmätky J. G. Tajovského

Interpretácia dramatického textu Statky – zmätky J. G. Tajovského

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Interpretácia dramatického textu Statky – zmätky J. G. Tajovského

Cieľová skupina: žiaci SŠ

Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia

Výkonový štandard: Optimálny: Žiak dokáže uskutočniť štylistickú a kompozičnú analýzu textu a na jej základe zaradiť známe aj neznáme dielo do príslušného literárneho druhu.

Minimálny: Žiak dokáže zaradiť známe dielo do príslušného literárneho druhu a s pomocou učiteľa určiť niektoré kompozičné a štylistické prvky podporujúce dané zaradenie.

Kľúčové kompetencie:

  • používať kognitívne operácie;
  • kriticky myslieť;
  • tvorivo myslieť;
  • tvoriť, prijať a spracovať informácie;
  • vyhľadávať a sprostredkovať informácie;
  • formulovať svoj názor a argumentovať;

Hlavný cieľ:

Rozvíjať čitateľské a interpretačné zručnosti žiakov.

Špecifické ciele:

Uskutočniť kompozičnú analýzu textu a na jej základe zaradiť známe aj neznáme dielo do príslušného literárneho druhu.

Argumentovať výsledkami analýzy textu a zohľadňovať poznatky z iných informačných zdrojov.

Prostredie: trieda s PC/notebookmi/tabletmi s primeraným počtom vzhľadom na počet žiakov a podľa možností.

Forma a počty: skupinová (dvojice/trojice, štvorice/pätice) a individuálna

Trvanie: 45 min.

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Uvedené činnosti smerujú k rozvíjaniu čitateľských kompetencií, resp. súboru vedomostí, zručností, hodnôt a postojov zameraných na príjem umeleckého textu, jeho analýzu a hodnotenie. Uvedené činnosti v synergii s ďalšími aktivitami vedú k interpretácii literárneho textu.

Potrebný materiál: divadelné bulletiny, PC pre každého žiaka s pripojením na internet/do PC alebo tabletu uložené texty divadelných hier (Tajovský: Statky – zmätky a Palárik: Dobrodružstvo pri obžinkoch)/texty diel v printovej podobe alebo knižnej podobe, Teória literatúry pre SŠ, učebnice literatúry, iná s drámou súvisiaca odborná literatúra, dataprojektor/interaktívna tabuľa.

Opis postupu realizácie: časy sú uvedené s rezervou

 

Motivačná časť: 5 min.

Učiteľ žiakom do skupín rozdá divadelné bulletiny o rôznych divadelných hrách – žiaci diskutujú o ich funkcii, kde sa predávajú, komu sú určené, čo sa z nich dozvieme, aký majú tvar, rozsah ap.

Expozičná časť: 25 min.
Učiteľ poskytne žiakom možnosť pracovať individuálne alebo vo dvojiciach, maximálne v trojici, ak niektorému zo žiakov neostane spolužiak do dvojice. Všetci žiaci majú k dispozícii uvedené texty a odbornú literatúru súvisiacu s literárnovednou terminológiou, resp. PC s pripojením na internet. Učiteľ vopred pripraví úlohy na prácu s textom pre všetkých žiakov.

Príklady úloh pre žiakov

Povinné úlohy pre všetkých:

  1. Porovnajte vonkajšiu kompozíciu diel (nadpis, dejstvo, výstupy ap.). Na porovnanie využite Vennov diagram. Do časti A napíšte údaje týkajúce sa diela Dobrodružstvo pri obžinkoch, do časti B údaje v súvislosti s dielom Statky – zmätky a do časti C spoločné znaky.

               

  1. Na základe informácií o literárnych druhoch zaraďte k príslušnému druhu uvedené diela. Uveďte päť argumentov.

Úlohy pre žiakov, ktorí vypracujú povinné úlohy skôr.

  1. Sumarizujte, čo všetko by ste potrebovali, ak by ste chceli pripraviť uvedenú divadelnú hru pre divákov. Vychádzajte z uvedených diel, odbornej literatúry, skúseností z návštevy divadelných predstavení a pod.
  2. Ktorá divadelná hra je podľa vás jednoduchšia na divadelné naštudovanie – argumentujte.

Poznámky pre učiteľa: Všetci žiaci vypracujú úlohy č. 1 a 2. Odpovede spracujú písomne v zošite. Na vypracovanie úloh majú 15 minút, učiteľ priebežne kontroluje činnosť žiakov, sleduje kvalitu vypracovania úloh. Po stanovení času spojí učiteľ žiakov do skupín (štvorice/pätice), v nich si žiaci porovnajú v priebehu 10 minút vypracovanie úloh, vzájomne argumentujú prípadné odlišnosti. Učiteľ je nápomocný žiakom v prípade nejasností. Jednotlivci si priebežne doplnia údaje pri 1. a 2. úlohe od ostatných členov skupiny, prezentovať výsledky týchto úloh sú pripravení všetci žiaci v skupine. Učiteľ vyzve na odpoveď náhodne vybraných žiakov. Ohodnotí všetkých, ktorí majú správne vypracovanú 1. a 2. úlohu známkou výborný.

 

Fixačná časť: 5 min.

Následne majú žiaci čas na zovšeobecnenie – fixáciu učiva. Žiaci individuálne písomne do zošitov (dobrovoľníci v elektronickej podobe) vypracujú úlohu s využitím metódy diamant tak, aby čo najviac vystihli pojem:

 

Doplňte na jednotlivé riadky slová týkajúce sa témy – dráma:

  1. riadok – jedno slovo: téma textu = DRÁMA
  2. riadok – dve slová: aká je téma podľa mňa a aké má téma vlastnosti
  3. riadok – tri slová: čo téma robí, čo sa s ňou deje (slovesá)
  4. riadok – štyri slová: veta o téme (predložky sa nepočítajú)
  5. riadok – štyri slová: veta o téme (predložky sa nepočítajú)
  6. riadok – tri slová: čo téma robí, čo sa s ňou deje (slovesá)
  7. riadok – dve slová: aká je téma podľa mňa a aké má téma vlastnosti
  8. riadok – jedno slovo: téma textu = DRÁMA

      

Dobrovoľníci prečítajú svoje „diamanty“, všetky práce sa zavesia v triede, žiaci majú možnosť do nasledujúcej hodiny SJL hlasovať za najvýstižnejší diamant, ktorý splnil stanovené kritériá a navyše oproti ostatným najoriginálnejšie vystihuje pojem dráma.

Žiaci, ktorí vypracovali 3. a 4. úlohu, prezentujú svoje výsledky na záver hodiny alebo v úvode nasledujúcej hodiny.

 

Hodnotiaca a diagnostická časť: 5 min.

Prebieha priebežne pri kontrole spracovania jednotlivých úloh. Na  záver vyučovacej hodiny si každý žiak zodpovie písomne na otázku (učiteľ pripraví otázku na tabuľu):

Viem zaradiť známy text do príslušného literárneho druhu a uviesť argumenty a vedel by som zaradiť aj neznámy text do príslušného literárneho druhu a uviesť argumenty?

Žiaci si pri odpovedi vyberajú z nasledujúcich možností:

Áno, viem samostatne zaradiť známy aj neznámy text, pri analýze umeleckého diela dokážem využívať poznatky z teórie literatúry. (známka výborný)

Áno, viem samostatne zaradiť známy aj neznámy text, pri analýze umeleckého diela takmer vždy dokážem využívať poznatky z teórie literatúry. (známka chválitebný)

Áno, viem zaradiť známy aj neznámy text, ale iba s pomocou uvediem aj argumenty, čiastočne využívam poznatky z teórie literatúry, nečítam súvislo umelecké texty. (známka dobrý)

Viem zaradiť iba známe dielo a s pomocou viem určiť niektoré kompozičné prvky podporujúce dané zaradenie. (známka dostatočný)

Neviem, čítam pomaly, orientujem sa v texte iba s pomocou a viem odpovedať iba na jednoduché otázky súvisiace s prečítaným textom. (známka nedostatočný)

Tieto kritériá využije učiteľ aj pri známkovaní žiakov pri skúšaní.

  1. Čo som sa naučil?
  2. V čom by som sa chcel zlepšiť?

Možné pokračovanie, následné aktivity:
Po prvotnom oboznámení s dielami na nasledujúcich 5 – 6 hodinách žiaci pracujú iba s jedným dielom. Učiteľ si pripraví úlohy pre žiakov zamerané na analýzu štylistických, tematických a ďalších kompozičných prostriedkov a ich funkčného využitia v diele, na hodnotenie diela z vlastného stanoviska v kontexte doby jeho vzniku a v súčasnom kontexte, na dramatizáciu krátkej časti textu ap. tak, aby postupne žiaci interpretovali a hodnotili uvedené štandardizované dielo zo všetkých jeho stránok (syntetické, hodnotiace čítanie). Pri vhodne zostavených úlohách žiaci budú plniť pri ich vypracovaní nielen výkonový štandard z literárnej zložky, ale aj z jazykovej (napr. zorientovať sa v danej komunikačnej situácii a presne reagovať na počutý text jasnou, zrozumiteľnou a správne intonovanou odpoveďou alebo otázkou, žiak vo vlastných jazykových prejavoch dodržiava pravidlá spisovnej slovenskej výslovnosti, správne artikuluje, uplatňuje vhodnú intonáciu, v ktorej dodržiava významové a fyziologické pauzy, primerané tempo reči, správne frázovanie výpovede a vhodnú moduláciu hlasu ap.).

Autor/Zdroj: Mgr. Dagmar Čtvrtníčková, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov

 

Ďalšie zdroje: ŠVP – vzdelávací štandard pre slovenský jazyk a literatúru – gymnázium so štvorročným a päťročným vzdelávacím programom

ŠVP – pre slovenský jazyk a literatúru – vzdelávací štandard pre študijné odbory, ktorých absolvovaním žiak získa úplné stredné odborné vzdelanie

Prílohy na stiahnutie:

Príloha 1 https://zlatyfond.sme.sk/dielo/243/Palarik_Zmierenie-alebo-Dobrodruzstvo-pri-obzinkoch/1

Príloha 2 https://zlatyfond.sme.sk/dielo/462/Tajovsky_Statky-zmatky/1

Príloha 3 – http://www.statpedu.sk/files/sk/svp/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-gymnazia-so-stvorrocnym-patrocnym-vzdelavacim-programom/jazyk-komunikacia/slovensky_jazyk_a_literatura_g_4_5_r_novy.pdf

Príloha 4 – https://siov.sk/wp-content/uploads/2019/02/Slovensky_jazyk_a_literatura.pdf