Interpretácia dramatického textu Statky – zmätky J. G. Tajovského
Interpretácia dramatického textu Statky – zmätky J. G. Tajovského
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Interpretácia dramatického textu Statky – zmätky J. G. Tajovského |
|
Cieľová skupina: žiaci SŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia Výkonový štandard: Optimálny: Žiak dokáže uskutočniť štylistickú a kompozičnú analýzu textu a na jej základe zaradiť známe aj neznáme dielo do príslušného literárneho druhu. Minimálny: Žiak dokáže zaradiť známe dielo do príslušného literárneho druhu a s pomocou učiteľa určiť niektoré kompozičné a štylistické prvky podporujúce dané zaradenie. |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Rozvíjať čitateľské a interpretačné zručnosti žiakov. Špecifické ciele: Uskutočniť kompozičnú analýzu textu a na jej základe zaradiť známe aj neznáme dielo do príslušného literárneho druhu. Argumentovať výsledkami analýzy textu a zohľadňovať poznatky z iných informačných zdrojov. |
Prostredie: trieda s PC/notebookmi/tabletmi s primeraným počtom vzhľadom na počet žiakov a podľa možností. |
Forma a počty: skupinová (dvojice/trojice, štvorice/pätice) a individuálna |
Trvanie: 45 min. |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Uvedené činnosti smerujú k rozvíjaniu čitateľských kompetencií, resp. súboru vedomostí, zručností, hodnôt a postojov zameraných na príjem umeleckého textu, jeho analýzu a hodnotenie. Uvedené činnosti v synergii s ďalšími aktivitami vedú k interpretácii literárneho textu. |
|
Potrebný materiál: divadelné bulletiny, PC pre každého žiaka s pripojením na internet/do PC alebo tabletu uložené texty divadelných hier (Tajovský: Statky – zmätky a Palárik: Dobrodružstvo pri obžinkoch)/texty diel v printovej podobe alebo knižnej podobe, Teória literatúry pre SŠ, učebnice literatúry, iná s drámou súvisiaca odborná literatúra, dataprojektor/interaktívna tabuľa. |
|
Opis postupu realizácie: časy sú uvedené s rezervou
Motivačná časť: 5 min. Učiteľ žiakom do skupín rozdá divadelné bulletiny o rôznych divadelných hrách – žiaci diskutujú o ich funkcii, kde sa predávajú, komu sú určené, čo sa z nich dozvieme, aký majú tvar, rozsah ap. Expozičná časť: 25 min. Príklady úloh pre žiakov Povinné úlohy pre všetkých:
Úlohy pre žiakov, ktorí vypracujú povinné úlohy skôr.
Poznámky pre učiteľa: Všetci žiaci vypracujú úlohy č. 1 a 2. Odpovede spracujú písomne v zošite. Na vypracovanie úloh majú 15 minút, učiteľ priebežne kontroluje činnosť žiakov, sleduje kvalitu vypracovania úloh. Po stanovení času spojí učiteľ žiakov do skupín (štvorice/pätice), v nich si žiaci porovnajú v priebehu 10 minút vypracovanie úloh, vzájomne argumentujú prípadné odlišnosti. Učiteľ je nápomocný žiakom v prípade nejasností. Jednotlivci si priebežne doplnia údaje pri 1. a 2. úlohe od ostatných členov skupiny, prezentovať výsledky týchto úloh sú pripravení všetci žiaci v skupine. Učiteľ vyzve na odpoveď náhodne vybraných žiakov. Ohodnotí všetkých, ktorí majú správne vypracovanú 1. a 2. úlohu známkou výborný.
Fixačná časť: 5 min. Následne majú žiaci čas na zovšeobecnenie – fixáciu učiva. Žiaci individuálne písomne do zošitov (dobrovoľníci v elektronickej podobe) vypracujú úlohu s využitím metódy diamant tak, aby čo najviac vystihli pojem:
Doplňte na jednotlivé riadky slová týkajúce sa témy – dráma:
Dobrovoľníci prečítajú svoje „diamanty“, všetky práce sa zavesia v triede, žiaci majú možnosť do nasledujúcej hodiny SJL hlasovať za najvýstižnejší diamant, ktorý splnil stanovené kritériá a navyše oproti ostatným najoriginálnejšie vystihuje pojem dráma. Žiaci, ktorí vypracovali 3. a 4. úlohu, prezentujú svoje výsledky na záver hodiny alebo v úvode nasledujúcej hodiny.
Hodnotiaca a diagnostická časť: 5 min. Prebieha priebežne pri kontrole spracovania jednotlivých úloh. Na záver vyučovacej hodiny si každý žiak zodpovie písomne na otázku (učiteľ pripraví otázku na tabuľu): Viem zaradiť známy text do príslušného literárneho druhu a uviesť argumenty a vedel by som zaradiť aj neznámy text do príslušného literárneho druhu a uviesť argumenty? Žiaci si pri odpovedi vyberajú z nasledujúcich možností: Áno, viem samostatne zaradiť známy aj neznámy text, pri analýze umeleckého diela dokážem využívať poznatky z teórie literatúry. (známka výborný) Áno, viem samostatne zaradiť známy aj neznámy text, pri analýze umeleckého diela takmer vždy dokážem využívať poznatky z teórie literatúry. (známka chválitebný) Áno, viem zaradiť známy aj neznámy text, ale iba s pomocou uvediem aj argumenty, čiastočne využívam poznatky z teórie literatúry, nečítam súvislo umelecké texty. (známka dobrý) Viem zaradiť iba známe dielo a s pomocou viem určiť niektoré kompozičné prvky podporujúce dané zaradenie. (známka dostatočný) Neviem, čítam pomaly, orientujem sa v texte iba s pomocou a viem odpovedať iba na jednoduché otázky súvisiace s prečítaným textom. (známka nedostatočný) Tieto kritériá využije učiteľ aj pri známkovaní žiakov pri skúšaní.
Možné pokračovanie, následné aktivity: |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Dagmar Čtvrtníčková, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov
Ďalšie zdroje: ŠVP – vzdelávací štandard pre slovenský jazyk a literatúru – gymnázium so štvorročným a päťročným vzdelávacím programom ŠVP – pre slovenský jazyk a literatúru – vzdelávací štandard pre študijné odbory, ktorých absolvovaním žiak získa úplné stredné odborné vzdelanie |
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha 1 – https://zlatyfond.sme.sk/dielo/243/Palarik_Zmierenie-alebo-Dobrodruzstvo-pri-obzinkoch/1 Príloha 2 – https://zlatyfond.sme.sk/dielo/462/Tajovsky_Statky-zmatky/1 Príloha 4 – https://siov.sk/wp-content/uploads/2019/02/Slovensky_jazyk_a_literatura.pdf |