Informatika bez počítača – Tajné písmo – šifrovanie
Informatika bez počítača – Tajné písmo – šifrovanie
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Informatika bez počítača – Tajné písmo – šifrovanie |
|
Cieľová skupina: žiaci 6. – 8. ročníka 2. stupňa ZŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: Matematika a práca s informáciami |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Ciele: Kognitívne
Afektívne
|
Prostredie: trieda, domáce |
Forma: vo dvojiciach, individuálna |
Trvanie: 30 – 60 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Vzdelávacia aktivita je zameraná na kódovanie a dekódovanie informácií, uvažovanie o algoritmoch, hľadanie a nachádzanie algoritmického riešenia problémov. Žiaci poznajú vzťahy medzi jednotlivými typmi informácií, poznajú, ako informatika ovplyvnila spoločnosť. Aktivita zasahuje aj do predmetu slovenský jazyk, v ktorom si žiak preopakuje abecedu, spoluhlásky, samohlásky, slabiky, čo je to diakritika. Aktivita rozvíja u žiakov kľúčové kompetencie ako učiť sa učiť, riešiť problémové situácie. Rozvíja logické a kritické myslenie na základe stanovených cieľov v súlade so Štátnym vzdelávacím programom. |
|
Potrebný materiál: |
|
Opis postupu realizácie:
Poznámky pre učiteľa: Aktivitu môže učiteľ realizovať postupným vypracovaním zadaní 1 až 5, alebo výberom niektorých zadaní v závislosti od časového rozsahu, ktoré plánuje na danú aktivitu. Náročnosť aktivity nie je potrebné prispôsobiť ročníku štúdia žiakov. Stupňovanie náročnosti je možné na základe náročnosti šifrovaných textov v tých úlohách, kde žiak šifruje vlastný text. Možné pokračovanie, následné aktivity: V aktivite je možné tvoriť nové šifry, nové princípy šifier a využiť ich pri komunikácii so spolužiakmi, pričom možnosti nie sú obmedzené len znakmi, ale šifrovanie možno rozšíriť aj na obrázky, smajlíky a pod. Aktivity nie sú náročné na prípravu ani na pomôcky. V prípade možnosti využívať pri aktivite počítač je možné aktivitu zamerať na naprogramovanie kódovania alebo dekódovania textu. Aktivita má potenciál na prácu v domácom prostredí, umožňuje variácie edukačných aktivít. V časovom rozsahu 30 – 60 minút je možné realizovať vlastný výber úloh a aktivít. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Dana Váňová, učiteľ profesijného rozvoja, RP MPC Banská Bystrica Ďalšie zdroje: GOGA, M., 1992. Vieš? Uhádneš? Bratislava: Videopress. ISBN 80-85180-03-0. |
|
Prílohy na stiahnutie: |