Informatika bez počítača – kódy okolo nás
Informatika bez počítača – kódy okolo nás
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Informatika bez počítača – kódy okolo nás |
|
Cieľová skupina: žiaci 6. – 8. ročníka 2. stupňa ZŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: matematika a práca s informáciami |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Ciele: Žiak vie/dokáže/pozná: Kognitívne
Afektívne
|
Prostredie: trieda, domáce |
Forma: vo dvojiciach, individuálna |
Trvanie: 30 – 45 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Vzdelávacia aktivita je zameraná na kódovanie a dekódovanie informácií, uvažovanie o algoritmoch, hľadanie a nachádzanie algoritmického riešenia problémov. Žiaci poznajú vzťahy medzi jednotlivými typmi informácií, poznajú, ako informatika ovplyvnila spoločnosť. Aktivita zasahuje aj do predmetu matematika v oblasti základných matematických operácií. Aktivita rozvíja u žiakov kľúčové kompetencie ako učiť sa učiť, riešiť problémové situácie. Rozvíja logické a kritické myslenie na základe stanovených cieľov v súlade so Štátnym vzdelávacím programom. |
|
Potrebný materiál: pracovný list (príloha), papier, pero |
|
Opis postupu realizácie:
Poznámky pre učiteľa: Aktivitu môže učiteľ realizovať postupným vypracovaním zadaní alebo výberom niektorých zadaní 2A a 2B v závislosti od časového rozsahu, ktoré plánuje na danú aktivitu. Náročnosť aktivity nie je potrebné prispôsobiť ročníku štúdia žiakov, stupňovanie náročnosti je možné na základe rozsahu čísel použitých pri prevodoch. Vo vyššom ročníku možno žiakom zadať problémovú úlohu „Ako by vyzerala trojková sústava a prevody medzi trojkovou a desiatkovou sústavou?“ Možné pokračovanie, následné aktivity: V aktivite je možné pokračovať v iných sústavách (trojkovej, ..., osmičkovej). V 8. ročníku žiaci môžu pochopiť aj 16-kovú sústavu a kódovanie čiernobielych obrázkov v binárnom kóde. Aktivity nie sú náročné na prípravu ani na pomôcky. V prípade možnosti využívať pri aktivite počítač, aktivitu môžeme zamerať na využitie kalkulačky v binárnom móde. Aktivita má potenciál na prácu v domácom prostredí, umožňuje variácie edukačných aktivít. V časovom rozsahu 30 – 45 minút je možné realizovať vlastný výber úloh a aktivít. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Dana Váňová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Banská Bystrica |
|
Prílohy na stiahnutie: |