Index inklúzie : príručka pre rozvoj školy vedenej inkluzívnymi hodnotami (verejná prednáška)

Dňa 7. februára 2019 sa konala v priestoroch hlavnej auly Pedagogickej fakulty Univerzity Komenského  verejná prednáška prof. Tonyho Bootha (Pedagogická fakulta, Univerzita Cambridge) a Marka Penfolda (Babington Academy , Leicester, Anglicko) , ktorej sa zúčastnila generálna riaditeľka MPC spolu s projektovým tímom NP ŠOV.

Tony Booth  je autor publikácie Index inklúzie: príručka pre rozvoj školy vedenej inkluzívnymi hodnotami  a Mark Penfold je odborník na integráciu rómskych detí z Babington Academy, Leicester.

Na úvod účastníkov privítal Peter Krajňák, štátny tajomník Ministerstva školstva, vedy výskumu a športu SR.

V hlavnej časti prednášky sa Tony Booth a Mark Penfold zaoberali otázkami ako:

Prečo sa zaoberať inklúziou vo vzdelávaní a koho sa týka?

Na akých hodnotách je postavená inklúzia?

Ako zavádzať inklúziu z teórie do praxe.

Na čo si dať pozor, aby sa inklúzia nestala len prázdnym slovom?

Aké sú praktické skúsenosti s využitím Indexu inklúzie v Anglicku?

Aké sú príklady využitia Indexu inklúzie v krajinách s inými typmi vzdelávacích systémov?

 

Podujatie bolo organizované ako súčasť spoločného pilotného programu Rady Európy a Európskej komisie INSCHOOL  - Inkluzívne školy: skutočná zmena pre rómske deti v spolupráci s MŠVVaŠ SR a Pedagogickou fakultou Univerzity Komenského v Bratislave.

Školy by mali byť bezpečným a inkluzívnym miestom, kde môže uspieť každé dieťa, bez ohľadu na jeho pôvod alebo schopnosti. Školy by mali pomôcť každému dieťaťu nájsť a rozvíjať svoj jedinečný potenciál. Avšak nie vždy je toto skutočnosťou.

Napriek úsiliu mnohých škôl v Európe podporovať rôznorodosť a interkulturalizmus, viaceré z nich stále potrebujú zlepšiť svoj prístup a prax, aby zabezpečili rovnaký prístup ku kvalitnému inkluzívnemu vzdelávaniu pre každé dieťa. Niektoré deti, najmä rómske, stále čelia bariéram, ktoré im znemožňujú prístup ku kvalitnému inkluzívnemu vzdelávaniu. Práve túto situáciu sa projekt INSCHOOL snaží zmeniť.

INSCHOOL je spoločný projekt Európskej Únie a Rady Európy. Zameriava sa na podporu sociálneho začleňovania Rómov prostredníctvom podpory inkluzívnych vzdelávacích politík a praxe v Bulharsku, v Českej republike , v Maďarsku, v Rumunsku, v Slovenskej republike a v Spojenom Kráľovstve. Podpora je realizovaná :

  • vytváraním podporných mechanizmov a poskytnutím zdrojov pre pilotné inkluzívne školy
  • podporou učiteľov pri rozvíjaní praxe inkluzívneho vzdelávania,
  • odstraňovaním konkrétnych bariér pre znevýhodnené skupiny prostredníctvom legislatívnych zmien v krajinách, kde sa projekt implementuje,
  • zvyšovaním povedomia o výhodách inkluzívneho vzdelávania u širokej verejnosti, ako aj tvorcov politík.   

Index inklúzie je metodologickým nástrojom, ktorý podporuje rozvoj inklúzie na školách vychádzajúc z jej hodnotového rámca. Zameriava sa na tri oblasti :

  • podpora inkluzívnej podpory
  • vytváranie inkluzívnych politík
  • rozvoj inkluzívnej praxe.

Duálny prístup umožňuje projektu INSCHOOL zameriavať sa zároveň na vzdelávacie politiky, ako aj na prax v každej krajine. Facilitátori projektu spolupracujú priamo so školami (učiteľmi, žiakmi, ďalšími zamestnancami školy, rodinami, komunitami), zatiaľ čo vzdelávací poradcovia podporujú facilitátorov a zabezpečujú, aby bol proces na národnej úrovni koordinovaný a podporovaný prostredníctvom systematickej spätnej väzby z praxe. Týmto prístupom má projekt dosah tak na prax, ako aj tvorbu politík. 

 

Následne 8. februára 2019  sa konalo 2. zasadnutie INSCHOOL národnej pracovnej skupiny pre inkluzívne vzdelávanie.

Témou bola aktualizácia implementácie už spomenutého spoločného projektu EÚ a Rady Európy o Inkluzívnych školách. 

Miroslava Hapalová, výchovná poradkyňa INSCHOOL projektu na Slovensku prezentovala situáciu v siedmych slovenských školách a Ms. Camille Gangloff, projektová riaditeľka INSCHOOL projektu z Rady Európy prezentovala situáciu v ostatných krajinách, kde sa projekt implementuje. Svojimi príspevkami opäť prispeli aj prof. Tony Booth a Mark Penfold.