Ideme do obchodného centra

Ideme do obchodného centra

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Ideme do obchodného centra

Cieľová skupina: žiaci prvého stupňa základnej školy

Tematická oblasť výchovy: Finančná gramotnosť/ prierezová téma

Kľúčové kompetencie:

  • Uplatniť spotrebiteľské zručnosti pri zodpovednom rozhodovaní o nákupe
  • Opísať spôsob používania rôznych metód platenia
  • Poznať a harmonizovať osobné, rodinné, společenské potreby pri nakupovaní
  • Osvojiť si, čo znamená žiť hospodárne

 

Hlavný cieľ:

Nadobudnúť nové poznatky z oblasti peňazí a obchodu.

Špecifické ciele:

Kognitívne:

  • spoznať systém nakupovania v obchodoch,
  • demonštrovať vhodný výber produktov pri nákupe,
  • preukázať hospodárenie s peniazmi,
  • oboznámiť sa s pojmami, ktoré súvisia s obchodom.

Psychomotorické:

  • identifikovať sa so skupinou počas celého priebehu exkurzie,
  • vyplniť  pracovný list.  

Afektívne:

  • uvedomiť si dôležitosť vykonávanej práce každého jednotlivca.

Prostredie: prostredie obchodného centra

Forma a počty: exkurzia

Trvanie: 45 min – 90 min.

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Opis postupu realizácie: 

Exkurzia prebieha v troch fázach:

  1. Prípravná fáza – organizačné zabezpečenie exkurzie
  • príprava učiteľa (poznať objekty obchodného centra – obchody, banku a dohodnúť možnú prítomnosť školskej skupiny),
  •  príprava žiakov (vysvetlenie cieľa a úloh, dodržiavanie bezpečnostných predpisov).
  1. Realizačná fáza – počas cesty na exkurziu učiteľ pripomenie žiakom čiastkové ciele exkurzie a úlohy. Organizovane sa zastavujú na vytýčených miestach (bankomat – bankomatová karta, pokladňa – drobné mince, papierové peniaze, peniaze v hotovosti) vstupujú do vybraných objektov (obchod – predavačka, nákup, cena výrobkov, banka – bankár, trezor). V prípade nejasností učiteľ aktívne odpovedá na zvedavé otázky.

Ešte pred ukončením exkurzie (cestou späť) učiteľ stručne zhodnotí exkurziu (uvedie prínos pre žiakov).

  1. Hodnotiaca fáza – je realizovaná po exkurzii. Učiteľ vytvorí priestor na diskusiu o zrealizovanej exkurzii, v rámci nej overuje aj splnenie stanovených cieľov a zhodnotí správanie žiakov počas exkurzie. Učiteľ na  upevnenie vedomostí použije pracovný list, ktorý si môže podľa potreby upraviť.

Poznámky pre učiteľa:

Exkurzia je z hľadiska prípravy pre učiteľa náročná, ale zážitkové učenie, ktoré si žiaci počas exkurzie osvojujú, v nich dlho rezonuje.

 Možné pokračovanie, následné aktivity:

Na základe zrealizovanej exkurzie učiteľ môže pre žiakov pripraviť ďalšie aktivity, ktoré realizuje už v školských priestoroch.

Potrebný materiál: pero a pracovný list.

Autor/Zdroj: PaedDr. Eva Frišová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC, Bratislava

Ďalšie zdroje:

Hallon, M., Reiterová, M. Finančná gramotnosť 1. Bratislava: ŠPÚ, 2014. ISBN 978-80-8118-119-1

Finančná gramotnosť v testových úlohách, NÚCEM, Bratislava, 2015. ISBN 978-80-89638-25-3

Zbierka úloh z finančnej gramotnosti NÚCEM, 2013. Ševt, a. s. ISBN 978-80-89638-09-3

SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1

TUREK, I. Inovácie v didaktike. Bratislava: MPC, 2004. ISBN 80-8052-188-3

www.minedu.sk Národný štandard finančnej gramotnosti 1.2

www.financna gramotnost pre mladych.sk

Prílohy na stiahnutie:

Príloha: Pracovný list