Hudba na papieri
Hudba na papieri
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Hudba na papieri |
|
Cieľová skupina: žiaci druhého stupňa základných škôl, piaty ročník |
|
Vzdelávacie oblasť: umenie a kultúra, výtvarná výchova |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ: Zaznamenať prostredníctvom improvizovanej akčnej maľby prežívanie hudby. Špecifické ciele: - kognitívny: realizovať rôzne spôsoby záznamu hudby, vedieť vysvetliť pojem partitúra, grafická partitúra, kompozícia -afektívny: prostredníctvom zážitku vyjadriť vlastné postoje k tvorivej činnosti a umeniu -psychomotorický: vytvoriť improvizovanú maľbu záznamu hudobných skladieb |
Prostredie: škola, trieda, výtvarný ateliér |
Forma a počty: 2 vyučovacie hodiny, individuálna, skupinová |
Trvanie: 90 minút |
|
Anotácia: Vyučovacia jednotka inšpirovaná výtvarnými tendenciami, prostredníctvom ktorých sa snažili vizuálni umelci zaznamenať zvuk cez výtvarné médium. Vyučovacia jednotka má výrazné medzipredmetové vzťahy s hudobnou výchovou. Umelec Milan Grygar sa rozhodol obohatiť kresbu o zvuk novými tvorivými prístupmi. Je autorom akustických kresieb, ktoré vznikali na princípe rytmu. Najprv využíval zvuk odláčania predmetov jednou rukou, neskôr to bol pohyb predmetov, ktoré boli schopné samostatného pohybu. Akustické kresby sú papiere pokryté odtlačkami predmetov namáčaných do čierneho tušu, ku ktorým si autor zároveň púšťal záznam zvuku nahratý počas ich vytvárania. Akustické kresby prešli do performančných akcií a vznikali živé kresby. Postupne sa autor začal venovať hmatovým kresbám. Tu sa prejavila symbióza pohybu, zvuku a kresby. Autor stál za obrazom a tvoril bez prítomnosti zraku, len cez otvory v papieri. Veľkosť kresby určovalo rozpätie umelcových rúk. Milan Grygar realizoval grafické partitury, niektoré boli zhudobnené. Tieto výtvarné podnety pomôžu rozšíriť žiakom znalosti o súčasnom výtvarnom umení a pomôžu rozvíjať vizuálnu gramotnosť a kultúrne kompetencie. |
|
Potrebný materiál: tabuľa, zvukové nahrávky, počítač, dataprojektor, učebnica výtvarnej výchovy pre piaty ročník, vodové farby, nádoba na vodu, guľaté štetce, špongia, pracovný odev, igelit na lavicu, kartičky s panáčikmi emócií |
|
Opis postupu realizácie:
Hodnotenie žiakov: Žiaci môžu použiť pri sebahodnotení panáčika s príslušným výrazom emócie. K tomu slovne opíšu, ako sa im podarilo zvládnuť hudobnú improvizáciu, zachytenie dojmov a pocitov z hudby pomocou výtvarných vyjadrovacích prostriedkov. Objasnia výber panáčika, prípadne môžu použiť aj viacerých panáčikov. Prvý môže začať učiteľ, aby žiakov motivoval k vysloveniu pocitov. Učiteľ ocení tvorivý prístup žiakov k danej problematike a môže nasledovať písomné hodnotenie.
Poznámky pre učiteľa: Pri hudobných ukážkach voliť krátke výstižné ukážky jednotlivých hudobných nástrojov. Po záverečnom hodnotení a prezentácii výtvarných prác žiakov môže učiteľ spolu so žiakmi prepojiť výtvarné práce do jedného celku a tak vznikne nová grafická partitúra. Následne žiaci môžu vymyslieť názov grafickej partitúry pomocou metódy brainstorming. Aktivita môže pokračovať hudobnými improvizáciami.
Možné pokračovanie, následné aktivity: V prípade, že chce učiteľ rozvíjať ďalej hudobnú tematiku v rámci výtvarného umenia, môže siahnuť po téme synestézie vo výtvarnom umení, hlavný inšpiračný zdroj Vasilij Kandinskij.
|
|
Autor/Zdroj: Mgr. Slávka Gécová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Bratislava Mgr. Jana Helíková, učiteľka, Základná škola s materskou školou Kľačany, atestačná práca na 1. atestáciu s názvom Využitie aktivizujúcich metód vo výtvarnej výchove
Ďalšie zdroje: (cit. 25. 3. 2020) https://www.youtube.com/watch?v=3VxpOjTrVOU&feature=emb_rel_end https://www.youtube.com/watch?v=cth3xgjwBqs https://vitalplus.org/vytvarnik-milan-grygar-od-krasy-nikdo-neutece/
|
|
Príloha na stiahnutie: Fotodokumentácia výtvarných prác |