Hráme sa s písmenkami
Hráme sa s písmenkami
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Hráme sa s písmenkami |
|
Cieľová skupina: 5- až 6-ročné deti |
|
Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia – fonologické procesy a fonologické uvedomovanie |
|
Kľúčové kompetencie: Kompetencie učiť sa, riešiť problémy, tvorivo a kriticky myslieť Komunikačné kompetencie Sociálne a personálne kompetencie Pracovné kompetencie |
Výkonový štandard: Vyčlení začiatočnú hlásku slova.
Výchovno-vzdelávacie ciele: Diferencovať na základe sluchovej percepcie prvú hlásku v slove. |
Prostredie: trieda/herňa materskej školy |
Forma a počty: frontálna, skupinová (6 skupín) |
Trvanie: 30 minút alebo podľa záujmu detí |
Metódy: problémová metóda, hra |
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Prirodzeným spôsobom komunikácie u človeka je reč, ktorej vývinové tempo je najvýraznejšie v období predškolského veku. Osvojovaniu si základov správnej komunikácie sa dominantne venuje vzdelávacia oblasť jazyk a komunikácia Štátneho vzdelávacieho programu pre predprimárne vzdelávanie v materských školách (ŠVP). Hlavným cieľom uvedenej vzdelávacej oblasti „je rozvinutie komunikačných kompetencií dieťaťa vo všetkých jazykových rovinách s využitím špecifického rozvojového potenciálu písanej reči“ (ŠVP 2016, s. 10). Jednou z jazykových rovín je fonematicko-fonologická rovina reči dieťaťa, čiže zvuková stránka jazyka (hlásky, fonémy). V tejto rovine je základným predpokladom správneho rečového vývinu dieťaťa predškolského veku fonologické uvedomovanie (schopnosť diferencovať jednotlivé fonémy). Kľúčovou činnosťou v tomto období je hra – najprirodzenejšia činnosť v živote dieťaťa, prostredníctvom ktorej dieťa absorbuje množstvo vedomostí, zručností a spôsobilostí. Prezentovanú aktivitu tvorí plejáda hier zameraných na diferenciáciu začiatočných hlások slov. Ich realizáciou rozvíjame dieťa celostne, vzájomným prelínaním vzdelávacej oblasti jazyk a komunikácia s inými vzdelávacími oblasťami ŠVP: matematika a práca s informáciami (v obore do 10 určí počítaním po jednej počet predmetov v skupine); človek a spoločnosť (spolupracuje v skupinovej činnosti na základe osobnostných predpokladov); človek a svet práce (používa predmety dennej potreby v domácnosti a aj elementárne pracovné nástroje v dielni či záhrade). |
|
Potrebný materiál: karty s obrázkami, nožnice, vrchnáky z PET fliaš, na ktorých sú nalepené písmená, hracia kocka |
|
Opis postupu realizácie: Pred zrealizovaním jednotlivých hier si spoločne s deťmi vystrihnite pripravené kartičky s obrázkami tak, aby ostali spojené so začiatočnou hláskou slova, ktoré pomenúva to, čo je na obrázku zobrazené (príloha A). Pri strihaní je dôležité dbať na ich bezpečnosť, ako aj na správny úchop nožníc (obrázok č. 1) a správny postup pri vystrihovaní (obrázok č. 2).
Obrázok č.1 Obrázok č. 2
Keď máte kartičky vystrihnuté, hra sa môže začať. Ale pozor! Dôležité je spolu s deťmi obrázky na kartičkách pomenovať (Čo je na obrázku?) skôr, ako sa s nimi budete hrať. Predídete tým v jednotlivých hrách nepochopeniu samotnej hry a jej pravidlám alebo nejasnostiam, prípadným konfliktom, ktoré počas hry môžu nastať. Zároveň nezabudnite deťom vysvetliť postup a pravidlá každej hry. Pomenúvanie môžete doplniť voľným rozprávaním dieťaťa o predmete na obrázku (napríklad: o skúsenostiach z cestovania vlakom, o zbere jabĺk, o hre s loptou...) alebo rozhovorom o obrázkoch pomocou vhodne kladených otázok. Realizácia aktivity: Motivačná fáza (frontálne): Spočíva v zadaní problému s cieľom aktívne riešiť neznáme úlohy samotnými deťmi. Zadaným problémom pre deti sú pomiešané karty s obrázkami, na ktorých predmety sa začínajú na rôzne hlásky. Prvou úlohou detí je predmet na obrázku opakovane pomenovať a určiť začiatočnú hlásku v slove. Pri určovaní hlásky im môžeme pomôcť otázkou: „Akú hlásku alebo čo počuješ na začiatku slova?“ Ak pri určovaní začiatočnej hlásky majú deti problém, je potrebné im pomôcť modelovaním výslovnosti začiatočnej hlásky predĺžením doby jej výslovnosti alebo jej opakovaným vyslovením (napríklad: jjjjablko alebo jablko, jablko, jablko). Úlohu môžeme sťažiť, a to uvedením ďalších slov, ktoré sa začínajú na rovnakú hlásku (Aké slovo ešte sa začína na hlásku....?). Umožňuje to učiteľke overiť si úroveň fonologických schopností – sluchovej percepcie (vnímania), sluchovej analýzy a diferenciácie prvej hlásky v slove. Expozičná fáza (skupinová): Pred začiatkom hry DOMINO učiteľka rozdelí deti do skupín. Delenie môže realizovať žrebovaním podľa úrovne rozvoja osobnosti detí tak, aby boli skupiny približne na rovnakej úrovni, podľa začiatočnej hlásky v mene, alebo môže samotné delenie ponechať na deťoch. Po rozdelení do skupín sa učiteľka pýta detí, či poznajú hru domino a jej pravidlá. Nasleduje opis hry a pravidiel. Hru domino môžu hrať viacerí hráči, čo záleží od počtu detí v triede. Vhodné je, aby v každej skupine bol rovnaký počet hráčov, ideálne štyria až piati. Hráči/deti (samostatne alebo s pomocou učiteľky) si rozdajú, na základe dohody, určitý počet kartičiek. Ostatné ostanú v strede hracej plochy otočené obrázkom smerom dole. Prvý hráč položí ľubovoľnú kartu na stôl. Ďalší hráči/hráč prikladá na koniec jednej karty druhú kartu, ktorá sa začína na písmeno, ktorým sa končí pomenovanie predošlého obrázka na karte (napríklad: vlak sa končí na k, takže priloží k písmenu V obrázok, ktorý sa začína na písmeno K). Ak nemá vhodný obrázok/kartičku, zoberie si jednu kartu zo stredu hracej plochy, pokračuje ďalší hráč. Vyhráva ten hráč, ktorý sa prvý zbaví všetkých kariet. Ak už nikto nemá čo priložiť, sú dve možnosti. Jednou z nich je vytvorenie karty s chýbajúcim obrázkom, ktoré sa bude začínať na potrebné písmeno, preto je potrebné mať pripravené prázdne karty. Druhou možnosťou je ukončenie hry, pričom vyhráva ten, komu ostalo najmenej kariet. Obmena hry: Ak sa rozhodnete rozdeliť si všetky karty medzi hráčov, v tom prípade musí mať každý hráč rovnaký počet kariet. V tomto prípade, ak hráč nemá čo priložiť a nechcete, aby sa hra skončila, ostáva len jedna možnosť, a to vytvoriť kartu s chýbajúcim obrázkom, ktoré sa bude začínať na potrebné písmeno. Pravidlá hry: Rozdať rovnaký počet kariet všetkým hráčom; priložiť len takú kartu, ktorej obrázok sa začína na písmeno, ktorým sa končí obrázok na predchádzajúcej karte; ak takú kartu hráč nemá, berie si z kopy ďalšiu kartu; pri obmene hry – ak takú kartu hráč nemá, vytvorí novú kartu s potrebným obrázkom a písmenom; vyhráva ten, kto prvý položí svoju poslednú kartu. Na spestrenie hry môže každý hráč, ktorý doloží kartu, dané slovo vytlieskať na slabiky a zároveň určiť ich počet. Vytlieskavanie a určovanie počtu môžete nechať len na deti, no nezabudnite im aspoň prvýkrát ukázať, ako majú postupovať. Fixačná fáza (frontálne): Ak sa vám zvýšili dominové karty, dajte ich doprostred hracej plochy. V prípade, že ste hrali so všetkými kartami naraz, použijete iné, pripravené karty. Úlohou detí je vybrať si z kopy jednu kartu, pomenovať a určiť začiatočnú hlásku. Následne na to majú hodiť hracou kockou a podľa počtu bodiek na kocke utvoriť príslušný počet slov na tú istú hlásku/fonému. Diagnostická fáza (frontálne): V rámci reflexie dáme deťom možnosť vyjadriť sa, ako sa im darilo spájať jednotlivé karty, ktoré karty im najčastejšie chýbali, ktoré si samy dotvárali, ktorú hlásku nevedeli spojiť. V rámci ich sebahodnotenia či hodnotenia ostatných je potrebné upriamiť pozornosť na samotnú realizáciu hry domino, správnosť pomenovania hlásky/fonémy na začiatku, ale aj na konci slova, dodržiavanie pravidiel, spoluprácu v skupinovej činnosti, správnosť počítania a techniky strihania. Dosahovanie stanoveného cieľa je hodnotené aj učiteľkou. Aplikačná fáza (frontálne/v skupinách): Ak majú deti o hru s kartami aj naďalej záujem, môžete aplikovať určovanie začiatočných hlások slov v hre PEXESO. Potrebné je však mať ku každej začiatočnej hláske slova po dve karty (napríklad slimák, slon). Táto hra je deťom známa a rady ju hrajú. Všetky karty sú otočené obrázkom smerom dole a ich úlohou je nájsť dvojicu obrázkov, ktoré sa začínajú na rovnakú hlásku. Ak dvojicu nájdu, kartičky si zoberú. Ak nie, otočia obe karty naspäť, obrázkom smerom dole. Pravidlo hry: Otoč vždy iba dve kartičky. Vyhráva ten, kto našiel najviac dvojíc kariet.
Poznámky pre učiteľa: Vystrihovanie kariet môžete realizovať s deťmi v rámci ktorejkoľvek formy denných činností, ako aj deň pred realizáciou samotnej hry domino. Uvedenými činnosťami a hrami rozvíjate u detí všetky stránky rozvoja osobnosti. V kognitívnej stránke sú to okrem gramaticky správnej výslovnosti všetkých slovných druhov, správnej výslovnosti jednotlivých hlások aj základy matematickej gramotnosti v podobe určovania počtu bodiek na hracej kocke, tvorenia dvojíc obrázkov, ktoré sa začínajú na rovnakú hlásku. Z manipulačných a užívateľských zručností v senzomotorickej stránke rozvoja osobnosti je to manipulácia s kartami, rôznymi drobnými predmetmi, správne a bezpečné strihanie s nožnicami. Uvedenými činnosťami prispievate k rozvoju jemnej motoriky dieťaťa, ktorá výrazne umožňuje dieťaťu v školskom veku úspešne zvládnuť základy písania. V sociálno-citovej stránke je to dodržiavanie pravidiel hry a spolupráca v skupinovej činnosti na základe osobnostných predpokladov.
Možné pokračovanie, následné aktivity:
Napríklad:
Napríklad: |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Jana Paleschová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov
Ďalšie zdroje: Obrázok č. 2 https://www.promagazin.sk/766-naucte-svoje-deti-zakladnym-navykom-zabavnym-sposobom
|
|
Prílohy na stiahnutie: Príloha Karty s obrázkami |