Hra na orchester
Hra na orchester
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Hra na orchester |
|
Cieľová skupina: žiaci ZUŠ – hudobný odbor, žiaci ZŠ, ŠŠ – predmet Hudobná výchova |
|
Vzdelávacia oblasť: umenie a kultúra |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívny:
Afektívny:
Psychomotorický:
|
Prostredie: Trieda HV– učebňa HN v podmienkach ZŠ, ŠŠ a ZUŠ |
Forma a počty: Vyučovacia hodina, hromadná |
Trvanie: 45 min. |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Zámerom aktivity je prirodzené vnímanie hudby prostredníctvom identifikácie jednotlivých hudobných nástrojov s cieľom prirodzeného transferu do hudobných činností v súlade s rozvojom žiackych kompetencií v predmetnej oblasti. Utváranie hudobnej predstavy umožňuje participovať na hudobnom prejave a to nielen vo vokálno-inštrumentálnych činnostiach, ale aj pre uplatňovanie kritického myslenia v oblasti kvality hudby s orientáciou na jej farebnosť. |
|
Potrebný materiál: prehrávač médií s reproduktorom, internet, papier, nožnice, farbičky, kartón, papier... |
|
Opis postupu realizácie: Vyberieme zvukovú ukážku, v ktorej znejú nami požadované hudobné nástroje. Výber ukážky úzko súvisí s prebratým preferovaným hudobným nástrojom, a teda vyberáme také ukážky, ktoré nástroje chceme s dieťaťom zopakovať, ktorých zvuk chceme fixovať. Nájdeme obrázky hudobných nástrojov na internete a podľa nich vyrobíme ekvivalenty z kartónu. Takto vyrobené nástroje rozdáme medzi žiakov. Tie naše môžu byť vymyslené tak, že sa dajú zavesiť na krk, držať oboma rukami, alebo položiť vedľa seba.
Realizácia aktivity: Sedíme, alebo stojíme podobne ako v orchestri. Učiteľ spĺňa funkciu dirigenta. Pred hraním sa imaginatívne naladíme – vysvetlíme im aký je postup skúšky a koncertu v orchestri. Pustíme deťom zvukovú ukážku. Žiaci sa snažia rozpoznať zvuk prideleného hudobného nástroja. V momente, keď tento zvuk počujú, začnú pantomímou predstierať, že hrajú na tento nástroj správnym spôsobom. Pri ďalšom počúvaní si nástroje vymeníme, môžeme vymeniť i dirigenta a zvukovú ukážku, všetko v súlade s cieľom využitia učebnej pomôcky na dosiahnutie vyučovacích zámerov. Poznámky pre učiteľa:
Možné pokračovanie, následné aktivity: Po zvukových aktivitách si deti môžu nakresliť obrázky flauty, klavíra, huslí a ďalších nástrojov na papier, ale aj dopracovať – dokresliť nástroje vyrobené z kartónu. Vyučovaciu pomôcku vo forme väčších hudobných nástrojov si môže žiak vyrezať, namaľovať, vytlačiť ich, alebo ich vyrobiť v spolupráci s ostatnými žiakmi resp. učiteľom.
|
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Ľubomír Verbovanec, PhD., MBA
|
|
Prílohy na stiahnutie: Flauta, Husle - https://www.youtube.com/watch?v=uI8iTETiSqU Klavír, Husle (Dychy – hoboj, klarinet) - https://www.youtube.com/watch?v=e4d0LOuP4Uw Husle, Klavír - https://www.youtube.com/watch?v=Q32C1vdU6mQ |