Hľadajme poklad

Hľadajme poklad

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Hľadajme poklad

Cieľová skupina: žiaci 3.– 4. ročníka ZŠ a ZŠ s VJM

Tematická oblasť výchovy: človek a spoločnosť (vlastiveda); jazyk a komunikácia (materinský jazyk); umenie a kultúra (výtvarná výchova)

Kľúčové kompetencie:

  • sociálne komunikačné kompetencie
  • kompetencia učiť sa učiť sa
  • kompetencia učiť sa logicky myslieť
  • kompetencia riešiť problémy

 

Hlavný cieľ:

Žiaci sa orientujú na mape pomocou svetových strán

a významných objektov.

Žiaci rozvíjajú tvorbu vlastných myšlienkových konceptov a ich formálnu a technickú realizáciu.

Špecifické ciele:

Kognitívne:

  • žiak sa orientuje pomocou svetových strán, vie pomenovať významné objekty na mape,
  • identifikuje konkrétne informácie v texte,
  • žiak vymyslí scenár podľa zadania,
  • reaguje na otázky v reflexii.

Psychomotorické:  

  • prstom sa pohybuje po mape na základe informácií v texte,
  • napíše scenár alebo slohovú prácu podľa zadania,
  • vyfarbí mapu a dokreslí nájdený poklad na vhodné miesto.

Afektívne:

  • žiak sa riadi pokynmi a vypracuje úlohy podľa zadania.            

Prostredie: trieda školy, pobyt doma

Forma a počty: individuálna, skupinová, jednorazová vzdelávacia aktivita/týždenná vzdelávacia aktivita

Trvanie: 45 – 60 minút/1 týždeň

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity:

Aktivity (vhodné aj pre žiakov ZŠ s vyučovacím jazykom národnostných menšín) ponúkajú príležitosť na precvičovanie svetových strán a  orientácie na mape pomocou nich a významných objektov. V súbore aktivít sa koncentrujú kompetencie predmetov vlastiveda, výtvarná výchova a materinský jazyk. Na základe priloženej mapy žiaci hľadajú ukrytý poklad a následne podľa vlastného výberu (resp. podľa zadania pedagóga) riešia prináležiace úlohy.

Potrebný materiál: mapa okolia (v prílohe), pracovný list (v prílohe v slovenskom aj v maďarskom jazyku), výtvarné pomôcky, pero, papier (zošit)

Opis postupu realizácie aktivity:

Žiaci sa oboznámia s rozprávkou, do ktorej sú zakomponované úlohy s mapou.

 

Bol raz jeden starý pirát. Počas plavby po Karibskom mori našiel obrovský poklad. Naložil ho na svoju loď a prepravil ho do svojej rodnej zeme. Keďže jeho rodina mala všetko, čo potrebovala, o poklade nepovedal nikomu nič a ukryl ho.

Keď zomrel, svojim štyrom synom zanechal opis, v ktorom im prezradil miesto pokladu. Avšak každý z nich dostal iba štvrtinu z opisu, preto miesto pokladu vedeli nájsť iba spoločne.

 

Chlapci dostali nasledovné opisy:

Andrej = A) Východiskový bod tvojej cesty je pri kostole v dedine na južnej časti ostrova. Nasleduj železničnú trať smerom na sever. Prejdi cez tunel, cez železničný most a pokračuj v ceste až k mestu. Ak si už v meste, zaboč doľava a na svojej ceste pokračuj smerom na juh. Prejdi cez prvý most a pri druhom odboč smerom na západ. Choď ďalej až na koniec cesty. Tam bude cieľ tvojej cesty. Označ ho písmenom „A“!

 

Blažej = B) Svoju cestu začni v meste, prenajmi si loď a preplav sa na ostrov oproti. Po zakotvení choď ďalej po ceste pešo smerom na sever až k mostu cez rieku. Pokračuj ďalej v údolí pri rieke až tam, kde sa rieka vlieva do mora. Tam bude tvoj cieľ cesty. Označ ho písmenom „B“!

 

Cyril = C) Medzi lesom a jazerom stojí zámok. Odtiaľ sa vydaj na cestu a sleduj rieku smerom na sever až po cestu. Tam odboč doľava a pokračuj v ceste až k dedine. Choď ďalej po ceste pri jazere. Pri odbočke sa drž na západ. Vylez na horu pred sebou. Na jej vrchole bude tvoj cieľ. Označ ho písmenom „C“! 

 

Dávid = D) Na mape vidíš dve jazerá. Východiskový bod tvojej cesty bude pri jazere, ktoré sa nachádza severnejšie. Sleduj cestu smerom k druhému jazeru. Pri prvom moste odboč smerom na juh a nasleduj rieku až k železničnému mostu. Odtiaľ choď ďalej popri koľajniciach smerom na juh. Prejdi cez tunel až k dedine. V dedine si prenajmi loď a preplav sa na ostrov oproti. Tvoj cieľ cesty sa nachádza v strede ostrova. Označ ho písmenom „D“!

 

Úlohy:

Teraz už poznáte všetky potrebné body. Spojte bod A s bodom B a potom bod C s bodom D. V priesečníku dvoch úsečiek je ukrytý poklad.

Na základe tvojich zistení dokonči vetu!

Starý pirát ukryl poklad .............................................................................................................................

 

Ďalšie úlohy:

  1. Napíš scenár k nasledovnej scéne. Starý pirát pred svojou smrťou zavolá svojich synov a prezradí im, že poklad existuje, ako aj to, ako ho môžu nájsť.
  2. Ak by si našiel poklad, na čo by si ho použil? Napíš o tom krátku slohovú prácu.
  3. Vymysli iný úkryt na poklad a napíš opis cesty k jeho nájdeniu.
  4. Vymysli a napíš príbeh o troch prekážkach, ktoré by mohli chlapci (resp. aspoň jeden z nich) prekonať počas cesty. Prekážky môžu byť reálne alebo vymyslené, rozprávkové.
  5. Vyfarbi mapu a dokresli poklad na vhodné miesto.

Po vypracovaní všetkých úloh môže učiteľ/rodič zrealizovať otázky na reflexiu:

  • Opíš, aké bolo hľadať ukrytý poklad.
  • Ktoré úlohy sa ti najviac páčili?
  • Čo sa ti robilo najľahšie/najťažšie?
  • S ktorou úlohou si sa najviac potrápil/a a prečo?

Poznámky pre učiteľa:

Učiteľ zvažuje, či dá žiakom možnosť výberu z ďalších úloh, alebo ich určí sám. Následne zadá žiakom úlohy, ktoré doma riešia, a oboznámi ich s kritériami hodnotenia. Kritériá hodnotenia, termín a spôsob doručenia vypracovaných úloh určí pedagóg. Mapa a pracovný list je už v prílohe, treba doplniť len konkrétne zadanie pedagóga (pracovný list je k dispozícii v slovenskom aj  v maďarskom jazyku).

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Nakresliť inú mapu aj s opisom cesty k pokladu.

Vyhodnotenie aktivity:

Žiak svoju prácu hodnotí na základe otázok uvedených na konci pracovného listu. Podľa možnosti otázky zodpovie nahlas rodičovi, neskôr pedagógovi. Vyfarbenú a doplnenú mapu ukáže rodičom (neskôr pedagógovi a spolužiakom) a porozpráva im svoju cestu k pokladu.

Autor/Zdroj: PaedDr. Mária Pálinkáš, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Komárno

 

Ďalšie zdroje: https://en.islcollective.com/english-esl-worksheets/grammar/prepositions/hide-treasure/73595

http://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/vlastiveda_pv_2014.pdf

Prílohy na stiahnutie:

Príloha 1_Pracovný list_SK_hľadajme_poklad

Príloha 2_Pracovný list _HU_feladatlap_hľadajme_poklad_keresd_a_kincset

Príloha 3_Hľadajme_poklad_mapa