Emócie
Emócie
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Emócie |
|
Cieľová skupina: žiaci so ŠVVP, žiaci s mentálnym postihnutím vzdelávaní v A variante |
|
Vzdelávacie oblasti: človek a spoločnosť, človek a hodnoty Predmet: hudobná výchova, výtvarná výchova Výchovno-vzdelávací cieľ: Rozvíjať schopnosť vyjadrovať emócie v hudobnom a výtvarnom prejave. |
|
Kľúčové kompetencie: 1. komunikačné kompetencie 2. spoločenské a občianske kompetencie 3. osobnostné a sociálne kompetencie 4. kultúrne povedomie a vyjadrovanie
|
Špecifické ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie, forma:
|
Metódy:
|
Trvanie: 45 minút/dvojhodinový blok (podľa počtu žiakov |
Formy: skupinová, individuálna |
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Krátka metodická inšpirácia je zameraná na metodické spracovanie aktivity na rozvíjanie emocionálneho cítenia a vyjadrovania sa pre žiakov s mentálnym postihnutím vzdelávaných v A variante. Aktivita je zameraná na formovanie kľúčových kompetencií v oblasti komunikačných kompetencií (najmä v mimoslovnej a neverbálnej komunikácii), spoločenských a občianskych kompetencií, osobnostných a sociálnych kompetencií a kultúrneho povedomia. Aktivita je zameraná na rozvíjanie osobnosti žiaka, na rozvíjanie emocionálnej inteligencie a kritického myslenia žiaka. Emócie a emocionálna výchova je významná oblasť rozvoja osobnosti dieťaťa, ktorej je potrebné venovať zvýšenú pozornosť. ,,Emóciami máme na mysli nižšie city spojené najmä s uspokojovaním základných napr. biologických potrieb a potreby bezpečia. Emócie sú priamo zodpovedné za to, ako sme schopní konať. Preto má citová výchova také dôležité miesto vo výchove“ (Zelinová 2007, s. 40). Hlavné zacielenie primárnej edukácie v súvislosti s emocionálnymi kompetenciami detí a žiakov sa orientuje najmä na rozvoj pozitívnych citov vo vzťahu k sebe samému (uvedomenie si vlastnej identity, získanie sebavedomia, sebadôvery, relatívne citovej samostatnosti), schopnosť rozvíjať a vytvárať citové vzťahy väzby k okoliu, rozvíjať schopnosti a zručnosti vyjadrovať svoje pocity, dojmy a prežívanie. Medzi najpodstatnejšie emócie, s ktorými prichádzajú deti a žiaci do školy a s ktorými musia pedagógovia pracovať sú: hnev, zúrivosť, podráždenosť, násilníctvo, smútok, žiaľ, osamelosť, skľúčenosť, strach, obavy, nervozita, ľaknutie, ohrozenie, panika, radosť, šťastie, uvoľnenosť, prekvapenie, šok, údiv, odpor. |
|
Potrebný materiál: CD prehrávač, obrázky s emóciami na tvárach, výkres, temperové farby, štetec |
|
Metodický postup:
Poznámky pre pedagogického zamestnanca: Realizovanou aktivitou spoločne so žiakmi poznávame rôzne emócie človeka. Na naplnenie cieľa poznať emócie človeka prostredníctvom mimiky tváre sú zvolené obrázky, na ktorých žiaci môžu vidieť rôzne mimické reakcie ľudí na poznávané emócie. So žiakmi tieto obrázky pomenovávame, aby vedeli na základe videného vymenovať, o aké emócie ide. Snažíme sme sa o to, aby žiaci vedeli správne identifikovať a vnímať prežívanie vnútorných zážitkov aj prostredníctvom hudby. Vďaka maľbe popri počutej hudbe rozvíjame schopnosť mimoslovného vyjadrenia. Žiakov na vyučovacej hodine usmerňujeme na základe stanovených pravidiel a prihliadame na ich individuálne možnosti a schopnosti. V prípade potreby žiakom poskytneme pomoc, no neurčujeme im, čo majú kresliť. Je nevyhnutné, aby mal učiteľ vhodne a v dostatočnom množstve pripravené pomôcky, s ktorými žiaci pracujú. Aktivitu možno hodnotiť pozitívne až po dokončení maľby a diskusie v závere aktivity, v ktorých je zreteľné, či sa naozaj otvoria a hovoria o svojich pocitoch a o tom, čo v nich počutá hudba vyvoláva. Modifikácia aktivity: V závislosti od veku a stupňa postihnutia je vhodné prispôsobiť prezentovanú hudobnú skladbu, pretože Štyri ročné obdobia od A. Vivaldiho sú pomerne náročným hudobným podkladom. Dôležité je, aby v zvolenom hudobnom podklade bolo zreteľné striedanie rýchlej a pomalej hudby, prípadne durovej a molovej časti, čo poskytuje žiakom možnosť prikloniť sa k veselšej alebo smutnejšej časti hudobného podkladu, podľa aktuálneho prežívania. Rovnako je možné modifikovať didaktickú hru pred samotnou realizáciou |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Jana Verešová, PhD., učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Bratislava Mgr. Sylvia Pribulová, učiteľka, SŠI Hrdličkova 17, Bratislava; dištančná úloha v realizovanom akreditovanom vzdelávacom programe Aplikácia metód aktívneho učenia sa detí a žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia s dôrazom na rozvíjanie psychomotorických schopností a zručností Ďalšie zdroje: PONDELÍKOVÁ,R., 2008. Rozvoj grafomotoriky cez výtvarné techniky. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-8041-539-6. USTOHALOVÁ, T. a A. Muličáková, 2015. Farebný svet v škole – psychomotorické hry. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-565-1387-3 VEREŠOVÁ, J., 2018. Vizualizácia ako súčasť edukácie detí a žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-565-1438-2 ZELINOVÁ, M., 2007. Hry na rozvoj emocionality a komunikácie – metodický materiál. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-197-6 |
|
|