Didaktická hra – Digi – digitálky

Didaktická hra – Digi – digitálky

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Didaktická hra – Digi – digitálky

Cieľová skupina: žiaci prvého stupňa základnej školy

Tematická oblasť výchovy a vzdelávania: matematika a práca s informáciami, matematika

Kľúčové kompetencie:

Rozvoj špecifického matematického myslenia –matematické uvažovanie, modelovanie.

Rozvoj predstavivosti, logického a kritického myslenia.

Aktivizácia vyšších kognitívnych procesov.

Riešenie problémových úloh.

 

 

Hlavný cieľ: Modelovať digitálny zápis prirodzených čísel podľa zadania.

Špecifické ciele:

- kognitívny: aplikovať osvojené vedomosti z číselného radu (vzostupný a zostupný rad prirodzených čísel v obore do 10 000) v realizovanej aktivite; vyriešiť aplikačnú úlohu súvisiacu s orientáciou v čase;

- afektívny: zdôvodniť svoje riešenie, ohodnotiť svoje riešenie na základe porovnania s predlohou;

- psychomotorický: zostaviť z tyčiniek digitálne čísla; manipulovať s tyčinkami, precvičiť si jemnú motoriku (1. ročník).

Prostredie: mimoškolské (domáce), školské

Forma a počty: práca vo dvojici, individuálna, skupinová

Trvanie:  od 15 minút až neobmedzene

 

Anotácia:

Didaktická hra je určená pre žiakov prvého stupňa základnej školy. Obťažnosť hry sa dá diferencovať s ohľadom na jednotlivé ročníky. Realizácia didaktickej hry je možná aj v domácom prostredí. Hrať môže rodič – dieťa alebo dieťa – dieťa, resp. celá rodina spolu. Zámerom hry je zábavnou formou rozvíjať a aktivizovať špecifické matematické myslenie (čítanie a osvojovanie si digitálneho zápisu čísel) v kontexte podpory matematickej gramotnosti žiakov (využitie v rôznych sférach bežného života – mobilné telefóny, digitálne hodiny, cestovný grafikon a pod.). Žiaci nachádzajú spôsob riešenia problémového zadania. Súčasťou didaktickej hry môže byť aj predloha digitálneho zápisu čísel, ktorú si deti, rodičia môžu stiahnuť z prílohy alebo nájsť inú alternatívu na internete, príp. v  mobiloch.

Potrebný materiál: tyčinky (vatové, alebo drevené špajle) nastrihané na rovnakú dĺžku (podľa veku dieťaťa, tak aby sa im dobre s nimi manipulovalo), počet tyčiniek pre každého hráča od 7 až po 11 ks, predloha digitálneho zápisu čísel (z prílohy), príp. internet, mobil

Opis postupu realizácie:

Hru hrajú dvaja hráči. Ich úlohou je z daných tyčiniek zostaviť digitálnu podobu zápisu čísel podľa zadania úlohy a dodržania dvoch podmienok:

 

Podmienky hry:

  1. Počet tyčiniek musí byť stále zachovaný.
  2. Premiestniť sa môžu maximálne dve tyčinky (to znamená jedna až dve).

Vyhráva ten, kto dodrží dané podmienky a vie splniť uvedené zadanie. Odporúčame pri náročnejších zadaniach, z dôvodu následnej kontroly správnosti, čísla zapísať.

Hráči môžu hrať na kolá (partie), kto vyhrá viaceré partie, je víťazom. Jednotlivé hracie kolá sa môžu limitovať časom alebo rôznym počtom tyčiniek či zmenou zadania. Starší žiaci (4. ročník) si výsledky môžu zapisovať do nimi vytvorenej hráčskej tabuľky (alebo tabuľku vytvoria spoločne s rodičmi). V domácom prostredí môže hrať aj celá rodina, mama, otec, deti.

V škole – podľa uváženia pedagóga. Odporúčame maximálny počet hráčov 5.

Vytvorí sa pomyselný turnaj s hracím systémom „každý s každým“. Žiaci sa zábavnou formou naučia čítať digitálne čísla a orientovať sa v číselnom rade. Zároveň využívať matematické uvažovanie a modelovanie vytvorených herných situácií.   

 

Zadania úloh:

  1. Z daných 7 tyčiniek zostav čo najvyšší počet čísel. Začínaj tak, že postavíš jedno digitálne číslo. Z neho postupne za dodržania podmienok urob iné číslo. Postup zopakuj. Vytvorené digitálne čísla si zapíš, aby si sa neopakoval.

Hráči pracujú samostatne. Každý z dvojice hráčov má sedem vlastných tyčiniek. Vyhráva ten, kto zostaví najvyšší počet.

Riešenie: zo siedmich tyčiniek sa dá zostaviť 7 digitálnych zápisov čísel: 8, 12, 13, 15, 21, 31, 51.

  1. Z daných 8 tyčiniek zostav vzostupný rad čísel. Hráči hrajú spoločne s jedným súborom 8 tyčiniek. Východiskom je číslo 10. Na danú skutočnosť by mali hráči prísť spoločnými silami. Táto časť hry sa nehodnotí. Hra sa začína až po zostavení digitálneho zápisu čísla desať. Hráči sa vzájomne  striedajú. Pozor, každý hráč musí vytvoriť stále vyššie číslo než to, ktoré vytvoril jeho spoluhráč.

Riešenie: z ôsmich tyčiniek sa dá zostaviť 16 digitálnych zápisov čísel: 10, 16, 19, 44, 47, 61, 71, 74, 77, 91, 114, 117, 141, 171, 411, 1111

  1. Zadanie B sa dá obmeniť na vytvorenie zostupného radu čísel, vtedy vychádzame z najvyššieho čísla (u štvrtákov z čísla 1111, pri tretiakoch z čísla 117, v druhom ročníku len od čísla 91. Danú alternatívu hry (zadania) neodporúčame pre žiakov prvého ročníka. Tí pracujú len v obore čísel do 20.
  1. Z daných 9 tyčiniek zostav vzostupný rad čísel. Hráči hrajú spoločne s jedným súborom 9 tyčiniek. Východiskom je číslo najnižšie v číselnom rade, a to číslo 18. Na danú skutočnosť by mali hráči prísť spoločnými silami. Táto časť hry sa nehodnotí. Hra sa začína až po zostavení digitálneho zápisu čísla osemnásť. Hráči sa vzájomne striedajú Pozor, každý hráč musí vytvoriť stále vyššie číslo než to, ktoré vytvoril jeho spoluhráč.

Riešenie: z deviatich tyčiniek sa dá zostaviť 23 digitálnych zápisov čísel 18, 24, 27, 34, 37, 42, 43, 45, 54, 57, 72, 73, 75, 81, 112, 113, 115, 121, 131, 151, 211, 311, 511

  1. Hráči spoločne zložia číslo 20 z 11 tyčiniek. Je to východisková poloha. Hrajú dvaja hráči spoločne s jedným súborom tyčiniek. Vzájomne sa striedajú. Ich úlohou je vytvoriť vyššie číslo než to, ktoré vytvoril ich spoluhráč. Vyhráva ten, kto vie pokračovať.  

Táto hra je vhodná pre žiakov tretieho a štvrtého ročníka.

Riešenie: z jedenástich tyčiniek sa dá zostaviť 25 digitálnych zápisov: 20, 26, 29, 30, 36, 39, 50, 56, 59, 62, 63, 65, 84, 87, 93, 95, 145, 173, 175, 415, 451, 751, 1151, 1511, 5111       

  1. Zadanie E sa dá obmeniť. Hráči budú pracovať samostatne, s vlastným súborom 11 tyčiniek. Ktorý z nich zloží za istú časovú jednotku (napr. 15 min.) viac čísel v vzostupnom rade, ten vyhráva. Čísla si hráči zapisujú na samostatný papier. Je zakázané zložiť číslo menšie, ako už bolo zložené. Aj keď na to hráč príde, nemôže sa vrátiť. Vzostupný rad čísel musí byť zachovaný.

Odporúčame hráčom pozrieť si najprv predlohu digitálneho zápisu čísel (príloha), vyskúšať si zložiť jednotlivé čísla od 0 po 9 a až potom začať. Jednotlivé číselné rady digitálneho zápisu čísel z prílohy môžete nastrihať a nechať ako predlohu pred hráčmi, a to z dôvodu dodržania správneho zápisu jednotlivých číslic.

Kontrolu správnosti by si mali jednotliví hráči robiť navzájom, príp. samostatne na základe predlohy. Vzniknuté riešenia/digitálne zápisy nemusia byť vždy všetky možné alternatívy. Záleží na vedomostiach a zručnostiach hráčov, či prídu na kompletné možné riešenia. Z tohto dôvodu je dôležitá spätná kontrola a sebareflexia hráča.

Zadania odporúčame striedať tak, aby žiak – hráč musel rozmýšľať a nerobil digitálne zápisy len na základe mechanickej pamäti.

Zápis a vyhodnotenie výslednej hracej tabuľky nechávame výlučne na žiakoch – deťoch.

 

Poznámky pre rodiča:

Pracujeme s prirodzenými číslami v desiatkovej sústave, kde každá číslica má svoje miesto v číselnom rade v obore od 0 do 10 000. Číslo zapisujeme pomocou číslic (cifier). Používame termíny jednociferné, dvojciferné, trojciferné číslo.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Na základe mobilu alebo digitálnych hodiniek si môžeme zahrať aktivitu na časomerača a urobiť s deťmi časový zápis napr. trvania hry. Napr.: Hrali sme sa od 9. hodiny 15. minúty do 11. hodiny 30. minúty. Urob časový digitálny zápis 09:15 – 11:30. Ako dlho trvala naša hra?  

Autor/Zdroj: PaedDr. Tatiana Komanová, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Košice

Ďalšie zdroje: KREJČOVÁ, Eva, 2014. Hry a matematika na 1. stupni základní školy. SPN: Praha. ISBN 978-80-7235-548-8.

Prílohy na stiahnutie:

Príloha: Digitálny zápis čísel