Detský časopis - prostriedok na rozvíjanie čítania s porozumením

Detský časopis - prostriedok na rozvíjanie čítania s porozumením

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Detský časopis - prostriedok na rozvíjanie čítania s porozumením

Cieľová skupina: žiaci prvého stupňa ZŠ – 2. ročník

Vzdelávacia oblasť: Jazyk a komunikácia

Kľúčové kompetencie:

 

Poznávacie a čitateľské kompetencie

  • Technika čítania a verejná prezentácia textu
  • Pamäťové, klasifikačné a aplikačné zručnosti
  • Analytické zručnosti
  • Tvorivé zručnosti

 

Hlavný cieľ:

Čítať s porozumením veku primeraný text z detského časopisu Vrabček.

 

Špecifické ciele:

  • Prečítať vybraný text s porozumením
  • Reprodukovať informácie podľa otázok formulovaných učiteľom, ktoré sú v texte uvedené priamo
  • Odpovedať na otázky formulované učiteľom, ktoré sú orientované na informácie uvedené v texte nepriamo
  • Vytvoriť dokončenie príbehu podľa logickej i obsahovej súčinnosti s prečítaným textom
  • Zoradiť vety podľa logickej postupnosti

 

Prostredie: trieda (v prípade individuálnej práce je

                  možná realizácia i v domácom prostredí)

Forma: frontálna, skupinová – skupiny po 3

              žiakoch, individuálna – pri práci

              v domácom prostredí

Trvanie: 45 minút

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:

Krátka metodická inšpirácia je zameraná na metodické spracovanie tých skupinových aktivít, ktoré sú primárne orientované na formovanie čitateľských a komunikačných kompetencií žiakov prvého stupňa základnej školy. Prezentované aktivity majú rôznorodý charakter, zohľadňujú teda rôzne učebné štýly žiakov a sú zacielené na využitie detského časopisu ako jedného z prostriedkov rozvíjania čítania s porozumením.

Potrebný materiál: vrecúško, súbory kartičiek (rozprávkové postavy), súbory kartičiek (pixwords), text z časopisu Vrabček pre učiteľa, upravený text z časopisu Vrabček (vynechané slová), súbor slov na dopĺňanie do textu, súbory rozstrihaného textu, pracovný list s otázkami, obrázkové puzzle

Opis postupu realizácie:

 

Rozdelenie žiakov do skupín

Žiaci sa rozdelia do skupín po troch náhodným výberom – z vrecúška si vyberú vždy jednu kartičku, na ktorej je napísané pomenovanie rozprávkovej postavy. Následne vytvoria skupiny po troch žiakoch tak, aby každá trojica obsahovala tri rôzne rozprávkové postavy vystupujúce v rovnakej rozprávke (napr. Vilko – Maja – Flip).

 

Aktivita č. 1 – Pixwords

Učiteľ rozdá do skupín rovnaké súbory troch kartičiek s obrázkami a písmenami (príloha 1). Žiaci v skupinách v dohodnutom časovom limite vytvoria čo najviac slov k všetkým obrázkom. Kritérium tvorby slov: slová obsahujú iba písmená pod obrázkom (pričom písmená sa môžu opakovať a neprihliada sa na diakritiku) a obsahovo, príp. významovo súvisia s obrázkom nad nimi. Po uplynutí časového limitu jednotlivé skupiny prezentujú svoje produkty.

 

Aktivita č. 2 – Cloze test

Učiteľ prečíta text z časopisu Vrabček (príloha 2), pričom nedočíta záver (posledné 4 vety textu).

Pri tejto aktivite sa očakáva od žiakov aktívne počúvanie. Po prečítaní kladie učiteľ žiakom jednoduché otázky – napr. O čom je príbeh? Kto v ňom vystupuje?

Po prečítaní textu dostanú žiaci do skupín text, ktorý im bol predčítaný učiteľom (bez záverečných štyroch viet), pričom v texte bude zároveň vynechaných 6 slov, ktoré budú nahradené číslicami 1. – 6. Úlohou žiakov je prečítať si text v skupinách a na miesto číslic doplniť vhodné slová z ponúknutého súboru slov na základe logického významu (príloha 3, príloha 4). Súčasťou je i problémový prvok, ktorým je chýbajúca predložka v súbore slov (číslica 4). Po dokončení aktivity žiaci prezentujú svoje riešenia.

 

Aktivita č. 3 – Dokončenie príbehu (predikcia)

Žiaci v skupinách vytvárajú dokončenie príbehu na základe prečítaného textu. Následne v skupinách prezentujú svoje výtvory.

 

Aktivita č. 4 – Dokončenie príbehu (rozstrihaný text)

Žiaci dostanú do skupín štyri prúžky papiera so štyrmi záverečnými vetami z originálu textu (na každom prúžku je zapísaná iná veta). Ich úlohou je zoradiť jednotlivé vety podľa logického sledu (príloha 5). Po zoradení jednotlivé skupiny prečítajú svoje riešenia.

 

Aktivita č. 5 – Pracovný list

Žiaci v skupinách písomne vypracujú odpovede na otázky (príloha 6), ktoré sú koncipované na všetky štyri úrovne porozumenia textu (podľa PIRLS). Následne prezentuje vybraný člen každej skupiny odpovede na jednotlivé otázky. Uvedenú aktivitu je možné realizovať i jednotlivo za žiakov.

 

Aktivita č. 6 – Puzzle

Uvedenú aktivitu je možné realizovať ako časovú rezervu. Žiaci v skupinách poskladajú puzzle, na ktorých je znázornená ilustrácia k príbehu (príloha 7).

 

Poznámky pre učiteľa:

Aktivity sa dajú realizovať tiež individuálne v procese domáceho učenia sa žiakov. V prípade realizovania edukačných aktivít č. 1 – 6 v domácom prostredí je možná individuálna práca žiaka s podporou rodiča, príp. online podpora zo strany učiteľa. V prípade technických možností zo strany žiakov i učiteľa je možné vytvorenie skupín žiakov, ktoré budú pracovať individuálne a prezentovať svoje riešenia a návrhy napr. prostredníctvom zdieľania či uzavretých online skupín za účasti učiteľa.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Na uvedené aktivity je možné nadviazať i na hodinách výtvarnej výchovy pri skupinovej tvorbe leporela k prečítanému príbehu.

 

Autor/Zdroj: PaedDr. Monika Gregušová, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Žilina

 

Ďalšie zdroje:

BELAŠIČOVÁ, J., 2015. Príhody Ťapka a Fúzika – Mačiatko. In: Vrabček. ISSN 1335-5163, 2015, roč. 17, č. 2, s. 30.

 

ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.

 

KUKUČKOVÁ, Ľ., 2019. Návrh metodiky vyučovacej hodiny s aplikovaním učebných textov zameraných na čítanie s porozumením. Záverečná prezentácia k aktualizačnému vzdelávaciemu programu: Rozvoj čitateľskej gramotnosti v primárnom  vzdelávaní – hravým čítaním k porozumeniu textu. Žilina: DP MPC. Vzdelávacia skupina: ZAA02_1441_2014_PKR_MPC.

 

Inovovaný ŠVP pre 1. stupeň ZŠ – Slovenský jazyk a literatúra.

Dostupné z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/sjl_pv_2014.pdf

 

ŠVP pre 1. stupeň ZŠ – Slovenský jazyk a literatúra.

Dostupné z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statny-vzdelavaci-program/slovensky_jazyk_isced1.pdf

 

Prílohy na stiahnutie:

Príloha 1: Pixwords

Príloha 2: Text z časopisu pre učiteľa

Príloha 3: Upravený text z časopisu pre žiaka

Príloha 4: Súbor slov na dopĺňanie do textu

Príloha 5: Rozstrihaný text

Príloha 6: Pracovný list

Príloha 7: Obrázkové puzzle