Dekoláž – deštrukcia ako tvorivý proces
Dekoláž – deštrukcia ako tvorivý proces
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Dekoláž – deštrukcia ako tvorivý proces
16. 4. – 22. 4. 2019
Názov: Dekoláž – deštrukcia ako tvorivý proces |
|
Cieľová skupina: Deti materských škôl, žiaci prvého a druhého stupňa ZŠ, žiaci ZUŠ |
|
Vzdelávacia oblasť: Umenie a kultúra/výtvarná výchova |
|
Kľúčové kompetencie: Psychomotorické kompetencie Pracovné kompetencie Zmysel pre iniciatívu a podnikavosť Sociálne a občianske kompetencie Kultúrne povedomie a vyjadrovanie
|
Ciele: |
Prostredie: Školská trieda, výtvarný ateliér |
Forma a počty: Frontálna, individuálna, práca vo dvojiciach |
Trvanie Deti MŠ, žiaci prvého stupňa ZŠ: 20 – 40 minút. Žiaci druhého stupňa ZŠ a ZUŠ: dekoláž kombinovaná s grafickými technikami – min. 2 vyučovacie hodiny. |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: V každodennom živote sa v rámci vizuálnej komunikácie dosť často stretávame s rôznymi obsahmi, ktoré sú pospájané do jedného celku. Tieto obsahy na prvý pohľad nemajú nič spoločné, ale sú komponované do jedného celku takým spôsobom, že na základe ich príležitostného vzťahu sa narodí úplne nový význam, nový obsah. Táto novo-stará technika alebo princíp narábania s rôznymi obsahmi sa nazýva koláž. V posledných rokoch koláž zasiahla renesancia. Umelci sa vracajú k tejto technike, spájajú rôzne obsahy, experimentujú s materiálom a technikou, posúvajú ich aj do digitálnej podoby a pomocou nich vytvárajú nové významy. Výtvarná technika dekoláž (obrátená koláž) sa objavuje v šesťdesiatych rokoch 20. storočia v období pop artu. Objaviteľom tejto deštrukčnej výtvarnej techniky je Mimmo Rotella, taliansky maliar, ktorý sa inšpiroval ničenými reklamnými plagátmi, ktoré boli umiestnené na verejnom priestranstve. Podstatou výtvarnej techniky je strhávanie horných vrstiev na seba nalepených papierov. Pomocou deštrukcie (strhávania horných vrstiev papiera) postupne odkrývame spodné vrstvy na seba nalepených papierov. Na tieto účely môžeme využiť fotografie, plagáty, útržky novín, reprodukcie výtvarných diel atď. „Vzniká efekt postupného odhaľovania, dotyku a prelínania sa významov vystupujúcich obrazov, štruktúr a častí slov a ich vzájomného významového spolupôsobenia“ (Pondelíková 2015, s. 44). |
|
Potrebný materiál: Rozličné obrazové a textové prílohy (fotografie, mapy, noviny, obrázky, farebný papier atď.), lepidlo, nožnice, výkres formátu A4 alebo A3. |
|
Opis postupu realizácie: Ako motiváciu je možné využiť príklady z dejín umenia (Mimmo Rotella, Raymond Hains, Francois Dufrene, Jacques Villeglé, Wolf Vostell) alebo krátky videofilm na znázornenie výtvarných postupov (https://www.youtube.com/watch?v=IOeh5lbuRTE). Ďalšou časťou motivácie môže byť aj rozhovor o tom, čo žiakom pripomínajú výtvarné diela, ktoré prešli deštrukciou, akú majú atmosféru a či už videli na ulici niečo podobné. Aktivita môže byť spojená aj s prechádzkou v meste alebo exkurziou v galérii. |
|
Realizácia aktivity:
Poznámky pre učiteľa: Pri prechádzke v meste (podľa možnosti) navrhujeme odfotografovať fotoaparátom zaujímavé dekolážové fragmenty bilbordov a panelov, na ktorých sú umiestnené reklamy. Namiesto grafických výtlačkov môžeme použiť ako podklad ľubovoľný motív, ktorý prekopírujeme pomocou kopírovacieho zariadenia (xerox) na farebný papier.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Hotové práce (formát A4) môžeme použiť na tvorbu spoločného obrazu. Diela žiakov použijeme ako mozaikový prvok a vytvoríme spoločne jeden veľký obraz. Podľa počtu detí/žiakov ich môžeme rozdeliť aj do skupín. |
|
Autor/Zdroj: Mgr. Szilárd Fecsó, učiteľ pre kontinuálne vzdelávanie, detašované pracovisko MPC Košice
Ďalšie zdroje: PONDELÍKOVÁ, Renáta, 2015. Výtvarné techniky na rozvoj tvorivosti [online]. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum [cit. 01. 04. 2019]. ISBN 978-80-565-1358-3. Dostupné z: |
|
Prílohy na stiahnutie:
Zdroj ukážok výtvarných diel: súčasť autorovho portfólia, ktoré bolo vytvorené v rámci akreditovaného vzdelávacieho programu Výtvarné techniky a ich uplatnenie pri rozvoji tvorivosti v edukačnom procese
|