Creative Commons licencie
Creative Commons licencie
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Creative Commons licencie |
|
Cieľová skupina: žiaci druhého stupňa základnej školy, žiaci strednej školy |
|
Vzdelávacia oblasť: matematika a práca s informáciami - INFORMATIKA |
|
Kľúčové kompetencie: - digitálna kompetencia - občianska kompetencia - kompetencia v oblasti kultúrneho povedomia a prejavu
|
Hlavný cieľ: Identifikovať, či bolo dielo legálne nadobudnuté. Navrhnúť možnosti, ako sa dá ďalej dielo používať. Špecifické ciele: - kognitívny: vysvetliť význam jednotlivých CC licencií, - afektívny: vyjadriť význam rešpektovania autorských práv, - psychomotorický: manipulovať s digitálnymi informáciami. |
Prostredie: doma, v škole |
Forma a počty: individuálna, vo dvojiciach |
Trvanie: 25 minút |
|
Anotácia: Súčasťou kultúry pri publikovaní je aj rešpektovanie autorských práv. Jednou z ciest, ako v súčasnosti legálne získať alebo zverejniť vlastné diela, je aj použitie Creative Commons (CC) licencií. Aktivita prináša námet, ako sprístupniť žiakom základné informácie o CC licenciách, a jednoduché úlohy v pracovnom liste na analýzu licenčných podmienok. |
|
Potrebný materiál: internet, pracovný list (príloha) |
|
Opis postupu realizácie: Pri vyhľadávaní na internete (predovšetkým obrázkov) sa žiaci mohli stretnúť s označením, že niektoré výsledky môžu podliehať autorským právam, t. j. bez súhlasu ich autora ich nemôžeme používať pri vlastnej práci. Existujú však aj materiály (publikácie, grafika, hudba, videá), ktoré sú dostupné pre verejnosť zadarmo a legálne. Na začiatok nechajme žiakov vyhľadať napr. na Wikipédii tému Počítač (https://sk.wikipedia.org/wiki/Po%C4%8D%C3%ADta%C4%8D) a kliknutím na obrázky k tejto téme preskúmajme, aká licencia viaže použitie príslušného obrázka:
Môžeme zistiť, že niektoré obrázky majú uvedené zvláštne označenie pomocou Creative Commons (CC) licencií, ktoré umožnia zdieľať a využívať kreatívnu prácu na základe autorom vybraných podmienok, čo objasníme pomocou krátkeho videa What are Creative Commons licences? (trvanie 1:58) (pozn.: video je v anglickom jazyku, avšak je možné k nemu zapnúť automatické slovenské titulky). Žiaci pracujú podľa pripraveného pracovného listu, do ktorého si priebežne dopĺňajú riešenia a poznámky – k pripraveným piktogramom si poznačia ich význam, následne priraďujú rôzne kombinácie základných podmienok k ponúknutým slovným vysvetleniam a na záver sa vlastnými slovami pokúsia vyjadriť význam rešpektovania autorských práv.
Poznámky pre učiteľa: Správne riešenia úloh z pracovného listu sú v prílohách v riešenom pracovnom liste.
Aktivitu je možné použiť vo výučbe jednak v rámci tém v časti Informačná spoločnosť – legálnosť používania, jednak pri iných témach v súvislosti s publikovaním textov, obrázkov, multimédií.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Na rozšírenie môžeme žiakom ukázať, ako vyhľadávať pomocou Google legálne obrázky – pri hľadaní obrázkov zvolíme možnosť „Nástroje“ a v zobrazenej voľbe „Práva na používanie“ môžeme zvoliť špecifikáciu požadovaných práv pre obrázky, ktoré sa majú vyhľadať: |
|
Autor/Zdroj: Ing. Zuzana Tkáčová, Ing. Paed. IGIP, učiteľka profesijného rozvoja, DP MPC Košice
Ďalšie zdroje: https://sk.creativecommons.org/
|
|
Prílohy na stiahnutie: PL_CClicencie.pdf PL_CClicencie_riesenie.pdf |