Čo sa stane, keď zmiešame vodu so sirupom?
Čo sa stane, keď zmiešame vodu so sirupom?
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Čo sa stane, keď zmiešame vodu so sirupom? |
|
Cieľová skupina: žiaci druhého stupňa základnej školy (8. ročník) |
|
Vzdelávacia oblasť: Človek a príroda |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívny:
Afektívny:
Psychomotorický:
|
Prostredie: domáce (kuchyňa) |
Forma a počty: individuálna, skupinová |
Trvanie: 10 minút |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Prezentovaná aktivita slúži na znázornenie procesu difúzie. Jedná sa o pohyb molekúl, atómov a iónov z miesta s vyššou koncentráciou na miesto s nižšou koncentráciou, čiže v smere koncentračného spádu. |
|
Potrebný materiál: voda, sirup, sklenený pohár |
|
Opis postupu realizácie: Úvodná informácia: Látky z prostredia s vyššou koncentráciou prenikajú v dôsledku difúzie do prostredia s nižšou koncentráciou. Difúzia prebieha dovtedy, kým sa koncentrácie oboch prostredí nevyrovnajú.
Realizácia aktivity:
Poznámky pre učiteľa: Voda sa prostredníctvom rozpúšťania sirupu postupne sfarbuje. Sirup predstavuje v porovnaní s vodou prostredie s vyššou koncentráciou, preto sa vo vode rozpúšťa a farba vzniknutého roztoku sa pomaly šíri do horných vrstiev vody (t. j. do menej koncentrovaného prostredia). Takto sa prenáša kyslík, oxid uhličitý, ďalšie minerálne látky, alkohol, močovina, niektoré jedy a farbivá do buniek. Difúzia sa uplatňuje pri dýchaní – výmena O2 a CO2 (presun jednotlivých plynov z miesta s vyššou na miesto s nižšou koncentráciou). Je dôležitá aj pri príjme vody s rozpustenými minerálnymi látkami rastlinou.
|
|
Autor/Zdroj: RNDr. Erika Fryková, učiteľka profesijného rozvoja, regionálne pracovisko MPC Prešov Ďalšie zdroje: UHEREKOVÁ, M. a kol. 2012. Biológia pre 9. ročník ZŠ a 4. ročník gymnázia s osemročným štúdiom. Nitra: Združenie EDUCO. ISBN 978-80-89431-34-2 |