Červená čiapočka

Červená čiapočka

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
 

Názov: Červená čiapočka

Cieľová skupina: žiaci prvého stupňa ZŠ – žiaci druhého ročníka

Vzdelávacia oblasť: jazyk a komunikácia

Kľúčové kompetencie:

Komunikatívne kompetencie

Riešenie problémov

Učiť sa učiť

 

 

Hlavný cieľ:

Prerozprávať rozprávku pomocou obrázkov.

 

Špecifické ciele:

Spolupracovať v skupine na tvorbe textu

Napísať príbeh o reálnom/fiktívnom hrdinovi

Vyskladať príbeh z postrihaného textu

Prostredie: neobmedzené

Forma a počty: frontálna, skupinová (do 25 žiakov)

Trvanie: 45 minút

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:

Vyučovacia aktivita je zameraná na rozvoj komunikačných kompetencií, primárne rozprávania, ktoré je zamerané na zautomatizovanie primeraného používania komunikačných konvencií, zdokonaľovanie spôsobilostí samostatného rozprávania a rozprávania podľa predlohy. Žiaci postupne nadobúdajú skúsenosti pri ústnej prezentácii výsledkov svojej práce a pri riešení rôznych úloh.

Potrebný materiál: laminované obrázky z rozprávky o Červenej čiapočke, laminovaný text rozprávky o Červenej čiapočke, laminované obrázky fiktívnych a reálnych hrdinov

Opis postupu realizácie:

Pripravíme si max. 10 laminovaných obrázkov, podľa ktorých sa dá prerozprávať príbeh o Červenej čiapočke. Žiaci sedia v kruhu. Príbeh začne rozprávať učiteľ tak, aby žiaci pochopili, že je potrebná zmena intonácie pri rozprávaní. Následne príbeh dokončia žiaci, pričom jeden žiak povie jednu vetu. Nasledujúci žiak musí rozprávaním nadviazať na svojho spolužiaka. Pri jednom obrázku sa snažíme, aby rozprávali traja žiaci.

Následne vytvoríme štyri skupiny. Každá skupina dostane rovnaký počet laminovaných viet príbehu o Červenej čiapočke, pričom pôjde o dva vymyslené príbehy. Úlohou žiakov je v skupine správne zoradiť vety, aby tvorili príbeh, a následne tento príbeh prečítať.

Vytvoríme dve väčšie skupiny. Na koberec vysypeme každej skupine laminované obrázky fiktívnych a reálnych hrdinov. Úlohou žiakov je prísť na princíp delenia týchto obrázkov do dvoch veľkých skupín, t. j. reálny a fiktívny hrdina. Následne vytvoríme štyri skupiny. Úlohou žiakov je napísať príbeh, ktorý bude zohľadňovať dejovú líniu pozostávajúcu z obrázkov. Dve skupiny budú ústne prezentovať príbeh pozostávajúci z obrázkov, kde sú reálni hrdinovia, a dve skupiny príbeh zostavený z obrázkov fiktívnych hrdinov.

 

Poznámky pre učiteľa: Odporúčame dostatok priestoru v triede. Pripraviť si taký počet obrázkov a textu, aby zodpovedal reálnemu počtu žiakov v triede.

Autor/Zdroj: PaedDr. Elena Cinová, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov