Asambláž

Asambláž

mpc kmi

 

 
 
 
 
 
 
 
 
KRÁTKA METODICKÁ INŠPIRÁCIA
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…

Názov: Asambláž

Cieľová skupina: žiaci prvého a druhého stupňa ZŠ

Vzdelávacia oblasť: umenie a kultúra – výtvarná výchova

Kľúčové kompetencie:

  • psychomotorické kompetencie
  • tvorivosť
  • kultúrne povedomie a vyjadrovanie

 

Ciele:

  • Vytvoriť kompozíciu z každodenných predmetov na základe predlohy. Podľa vlastnej fantázie vytvoriť z predmetov kompozíciu. Pomenovať svoju prácu.
  • Koncentrovať sa na dokončenie svojej práce.
  • Manipulovať s rôznymi predmetmi, poukladať ich na farebný podklad. Dokončenú prácu dokumentovať fotoaparátom.

Prostredie: školská trieda

Forma a počty: frontálna, individuálna

Trvanie: 45 minút

 

Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity:

Cieľom výtvarnej edukácie a predmetu výtvarná výchova je rozvoj osobnosti žiaka v úplnosti jej cítenia, vnímania, intuície, fantázie, tvorivosti i analytického myslenia. Pri výbere výtvarných techník a postupov musí učiteľ výtvarnej výchovy zohľadniť zručnosti žiakov. Aplikovaná výtvarná technika by mala byť zameraná na splnenie nastavených edukačných cieľov, na riešenie daného výtvarného problému, priblíženie výtvarného jazyka k žiakovi a na rozvoj osobnosti žiakov. Sekundárnym cieľom aplikovaných výtvarných techník môže byť aj rozvoj špecifických zručností a schopností žiakov, a to rozvoj jemnej motoriky, grafomotoriky, environmentálneho cítenia atď. Kolážové techniky z tohto hľadiska tvoria špeciálnu skupinu výtvarných techník, ktoré sa často využívajú aj v arteterapii. Do tejto skupiny patrí aj výtvarná technika asambláž (asemblage). Asambláž je trojrozmerné umelecké dielo zostavené z rôznych predmetov dennej spotreby, ktoré umelci často spájali do nečakaných, často náhodných kombinácií. Dôležitú rolu a veľkú obľubu nachádza v dadaizme a surrealizme. Významne sa táto výtvarná technika uplatnila aj v období pop-artu, ktorý vo výtvarnom umení dosiahol najväčší rozkvet v šesťdesiatych rokoch dvadsiateho storočia. Pop-artisti vo svojej práci používali aj odpadové materiály.

Žiaci majú za úlohu vytvoriť asambláž na tému zvieratá. Pri vytváraní kompozície môžu použiť aj predlohu (fotografie zvierat). V tomto prípade budú mať možnosť odpozorovať proporcie zvierat.

Táto aktivita bola realizovaná v triede u žiakov zo sociálne znevýhodneného prostredia (mentálne postihnutie variant A). Pôvodný postup výtvarnej techniky asambláž bol preto zjednodušený. Žiaci nemuseli lepiť alebo iným spôsobom spojiť predmety na podklad, stačilo ich poskladať do kompozície. Zvolený postup sa osvedčil, keďže žiaci sa vedeli sústrediť na prácu a počas celej činnosti boli motivovaní. Počas vyučovacej hodiny vytvorili viac variantov, ktoré boli zachytené fotoaparátom v mobilnom telefóne.   

Potrebný materiál: farebný papier, rôzne drobné predmety dennej spotreby alebo odpadový materiál, fotoaparát (mobilný telefón), predloha (fotografia zvierat)

Opis postupu realizácie:

 

Motivácia: Premietanie krátkeho videofilmu o zvieratách (National Geographic www.youtube.com). Žiaci pomenujú zvieratá, ktoré spoznali vo videofilme, a opisujú ich vlastnosti.

Realizácia aktivity: Učiteľ pripraví fotografie zvierat, ktoré sa objavili vo videofilme. Každý žiak si vyberie jednu fotografiu podľa vlastného záujmu. Fotografia slúži ako predloha na vytvorenie kompozície. Na jednom stole sú rozložené rôzne drobné predmety dennej spotreby. Žiaci si z nich vyberú vhodné predmety podľa proporcií zvieraťa. Zvolia si podklad – baliaci papier, farebný papier, textil, kartón, výkres. Na zvolený podklad si vybrané predmety ukladajú do kompozície tak, aby vytvorili zvolené zviera na základe predlohy. Kompozičné prvky nie je potrebné prilepiť na podklad, stačí ich poukladať. Výsledok zachytíme fotoaparátom, prípadne mobilom.

Ďalšou úlohou žiakov je vytvoriť pomocou asambláže zviera podľa vlastnej fantázie. Výtvarný postup si žiaci môžu zopakovať aj viackrát za sebou podľa ich záujmu.

 

Poznámky pre učiteľa:

Tieto aktivity sú vhodné na rozvoj tvorivosti (originality, flexibility, elaborácie), obrazotvornosti, logického myslenia, jemnej motoriky a schopnosti narábať s predmetmi na ploche. Žiak nepotrebuje zvláštne výtvarné, kresliarske schopnosti na vytvoreniu kompozície, úspech je garantovaný. Táto výtvarná technika je časovo nenáročná, preto je vhodná aj na implementáciu do edukačného procesu v rámci motivačnej fázy vyučovania.

 

Možné pokračovanie, následné aktivity:

Vytvoriť vlastné zviera podľa fantázie a pomenovať ho. Ďalšie námety: portrét, krajina, zátišie.

Autori/Zdroj: Mgr. Szilárd Fecsó, učiteľ profesijného rozvoja, DP MPC Košice, Mgr. Alexandra Urbancová

Ďalšie zdroje: https://szs-vtackovce.edupage.org/

 

Ukážky žiackych prác: