Aktuálny pohľad na prácu vedúceho metodického združenia

Dňa 25. októbra 2018 sa na DP MPC Košice uskutočnil odborný seminár pod názvom Postavenie metodických orgánov (metodického združenia) v procese zvyšovania úrovne výchovno-vzdelávacej činnosti v základnej škole. Seminára sa zúčastnilo 49 učiteľov pre primárne vzdelávanie Košického kraja i Prešovského kraja.

Cieľ seminára aktualizovať informácie o kompetenčnom profile vedúceho MZ a význame metodických orgánov, metodického združenia školy ako poradného orgánu riaditeľa školy bol naplnený. Účastníci konštatovali, že problematika postavenia metodických združení na základných školách je nanajvýš aktuálna a v praxi sa stretávajú hlavne s viacerými problémami, či už v procese plánovania činnosti alebo konkrétnej realizácie. Zúčastnení učitelia ocenili možnosť vzájomnej konfrontácie pohľadov na efektívnu činnosť metodického združenia. V rámci seminára bola zdôraznená potreba interného vzdelávania učiteľov na školách, vzájomné odovzdávanie informácií zo vzdelávacích aktivít (kontinuálneho vzdelávania) a otvorených hodín. Účastníci seminára boli oboznámení s problematikou profesijných štandardov učiteľa pre primárne vzdelávanie a vedúceho metodického združenia. Praktická činnosť učiteľov v skupinách bola spojená s výmenou skúseností a spoločným vypracovaním odporúčaní do pedagogickej praxe. V podnetnej diskusii účastníci prejavili záujem o realizáciu podobne koncipovaných odborných seminárov aj v oblasti riešenia odborných problémov jednotlivých predmetov (napr. problematika hodnotenia diktátov a testov, problematika učebníc v predmete matematika, súčasný stav edukácie v anglickom jazyku a špecifiká edukácie  na školách s vyučovacích jazykom maďarským). Zároveň bola načrtnutá problematika adaptačného vzdelávania na školách (tvorba plánov, kompetencie uvádzajúceho učiteľa). Vedúci metodických združení by ocenili možnosť vzdelávania v akreditovanom programe Profesijné kompetencie vedúceho MZ, ktorý je už na pracoviskách DP Košice a RP Prešov naplnený. Následne by im v práci výrazne pomohlo, ak by bol vytvorený návrh vzorového plánu MZ, resp. vytvorenie manuálu vedúceho MZ. Záverom seminára sa zúčastnení zhodli v názore, že daný odborný seminár bol pre nich podnetný a ocenili by možnosť opakovaného stretnutia.