Aktivity pre deti a žiakov s problémami v oblasti správania sa na porozumenie vlastných emócií a ovládanie emotivity
Aktivity pre deti a žiakov s problémami v oblasti správania sa na porozumenie vlastných emócií a ovládanie emotivity
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Aktivity pre deti a žiakov s problémami v oblasti správania sa na porozumenie vlastných emócií a ovládanie emotivity |
|
Cieľová skupina: žiaci so ŠVVP, žiaci s poruchami správania |
|
Vzdelávacie oblasti: Človek a spoločnosť, Človek a hodnoty Predmet: mravná výchova, spoločensko-vedná oblasť Výchovno-vzdelávací cieľ: Posilňovať prosociálne cítenie. Ovplyvňovať a rozvíjať pozitívny vývin citových procesov a citového dozrievania. Rešpektovať pravidlá spoločenského správania sa, prehlbovať sebauvedomenie. Upevňovať a rozvíjať sebaovládanie. |
|
Kľúčové kompetencie: 1. komunikačné kompetencie, 2. spoločenské a občianske kompetencie, 3. osobnostné a sociálne kompetencie. |
Špecifické ciele: Kognitívne:
Afektívne:
Psychomotorické:
|
Prostredie, forma:
|
Metódy:
Formy: skupinová, individuálna |
Trvanie jednotlivých aktivít: |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity: Krátka metodická inšpirácia je zameraná na prezentáciu aktivít na upokojenie detí, rozvíjanie sebakontroly, emocionálneho cítenia a verbálneho i neverbálneho vyjadrovania sa. Takéto aktivity sú nesmierne dôležité pre deti a žiakov s poruchami správania a poruchami emocionality, aby sme u nich navodili pocit spokojnosti, prípadne odreagovania sa od problémových faktorov vyvolávajúcich prejavy porúch správania. Aktivity sú zamerané na formovanie kľúčových kompetencií v oblasti komunikačných kompetencií, spoločenských a občianskych kompetencií, osobnostných a sociálnych kompetencií. Aktivity tiež rozvíjajú osobnosť dieťaťa vo viacerých oblastiach, rozvíjajú emocionálnu inteligenciu a sú zamerané na poznanie a chápanie vlastných emócií. |
|
Potrebný materiál: |
|
Hra – Kedy sa mi rozbúši srdce
,,Každý z vás už určite zažil situácie, v ktorých sa vám rozbúšilo srdce. Stáva sa to, keď, napr. utekáme po schodoch, alebo sa dozvieme, že sa bude písať písomná práca z matematiky. Opíšte situáciu, v ktorej sa vám najčastejšie rozbúšilo srdce. Potom vymenujte 3 osoby, v prítomnosti ktorých sa vám niekedy rozbúšilo srdce.“ Podnety na skupinovú diskusiu: ● Ako sa vám táto úloha páčila? ● Aké situácie/osoby sa vyskytli najčastejšie? ● Ako sa brániť voči týmto situáciám?
Aktivita – Hra na pravdu Priebeh hry: Deti sedia v kruhu na koberci. Hru začína vychovávateľ, ktorý odgúľa loptu niektorému dieťaťu a povie: ,,loptu ti posúvam, pretože ti chcem povedať pravdu...“ (povie, čo sa mu nepáči na správaní dieťaťa). Dieťa musí kritiku prijať a povedať pred ostatnými, čo môže na sebe zmeniť. Hra pokračuje, kým sa nevystriedajú všetky deti. Na záver odpovedajú na otázky v diskusii. Podnety na skupinovú diskusiu:
Aktivita – Poskladaj svoj obrázok Priebeh aktivity: Deti hľadajú obrázky rôznych farieb rozstrihané na niekoľko častí. Jednotlivé časti obrázkov sú skryté v miestnosti/triede tak, aby kúsok farby bolo vidieť. Úlohou každého hráča je nájsť všetky časti daného obrázka a správne ho poskladať. Vyhráva ten, kto v najkratšom čase splní danú úlohu. Pedagóg vždy vopred upozorní deti na koľko častí je obrázok rozdelený a tiež, akú farbu kto bude hľadať. Podnety na skupinovú diskusiu:
Aktivita – Strom hodnôt
„Porozmýšľajte, ktoré charakterové vlastnosti vás najviac vystihujú, ktoré mravné vlastnosti sú pre vás najcennejšie. A ktoré vlastnosti zasa odcudzujete. Na papier s maketou stromu zakreslite:
Padajúce listy predstavujú vlastnosti, ktoré odsudzujem, nevystihujú ma“. Analýza kresby: Každé dieťa porozpráva o svojom hodnotovom strome. Podnety na skupinovú diskusiu: Ktoré vlastnosti sa ti ťažšie kreslili?...
Aktivita – Povedz to do megafónu Aktivita je vhodná na odreagovanie nahromadeného napätia, zlosti, agresivity. Aktivita prináša rýchle odreagovanie - odstránenie negatívnych emócií. Je vhodná pre deti, ktoré nechcú vystupovať pred skupinou. Priebeh aktivity: Dieťa vyrobí z tvrdého papiera megafón. Do svojho megafónu povie svoje starosti, radosti, môže čo najhlasnejšie vykričať svoje napätie a zlosť. Vyhodnotenie: Dieťa sa pri realizácií aktivity uvoľní, nakoľko sa aktivita nekoná v rámci celej skupiny, ale radšej individuálne. Dieťa má možnosť vykričať svoju nahromadenú zlosť a hnev z celého dňa, resp. z určitého obdobia. Po aktivite je väčšinou dieťa naklonené k rozhovoru s dospelým a na ďalšie spracovanie svojich pocitov.
Aktivita – Čítanie z tváre Príprava: Deti si spolu s vychovávateľom zopakujú, čo je to komunikácia, ako sa ľudia medzi sebou dorozumievajú. Vysvetlia si pojem neverbálna komunikácia a emócia. Na kartičkách, ktoré pripravil vychovávateľ, sú napísané názvy emócií – hnev, šťastie, sklamanie, smútok, prekvapenie, hanblivosť, povýšenectvo, zľaknutie sa... Priama aktivita: Deti sedia na stoličkách v kruhu, každé si vytiahne kartičku s uvedenou emóciou. Názov emócie si prečíta, ale kamarátom ho neprezradí. Po prečítaní jedno po druhom skúsia mimikou predviesť ostatným svoju emóciu. Deti hádajú, akú emóciu kamarát stvárňoval mimikou tváre. Podnety na skupinovú diskusiu:
Modifikácia aktivít: V závislosti od veku a od frekvencie prejavov porúch správania a porúch emocionality je vhodné prispôsobiť prezentované aktivity zjednodušením požiadaviek, prípadne zvýšením požiadaviek na dieťa/žiaka. Aj realizácia diskusií môže byť modifikovaná podľa aktuálneho rozpoloženia zúčastnených detí – môže byť realizovaná v skupine, individuálne, alebo aj písomnou formou a následnou komunikáciou s konkrétnym dieťaťom. |
|
Autor/Zdroj: PaedDr. Jana Verešová, PhD., učiteľ profesijného rozvoja, regionálne pracovisko MPC Bratislava Mgr. Mikešová Lenka, vychovávateľ v RC Zlaté Moravce; dištančná úloha v realizovanom akreditovanom vzdelávacom programe Intervenčné stratégie a techniky a riešenia výchovných problémov. Mgr. Jana Štullerová, vychovávateľ v RC Zlaté Moravce; dištančná úloha v realizovanom akreditovanom vzdelávacom programe Pedagogické možnosti znižovania agresivity detí v školskom veku. Soňa Obertová, vychovávateľ v RC Zlaté Moravce; dištančná úloha v realizovanom akreditovanom vzdelávacom programe Intervenčné stratégie a techniky a riešenia výchovných problémov.
Ďalšie zdroje: ERKERT, A., 2004. Hry pro usměnovaní agresivity. Praha: Portál. ISBN 80-7178-338-0 HOLEŠYOVSKÁ, A., 2007. Rok ve školní družine. Praha: Portál. ISBN 976-80-7367-341-3 LEDNICKÁ, J., 2000. Sociálne vzťahy medzi deťmi v detských domovoch. Bratislava: MPC. LIŠKOVÁ E. a R. Matuška, 2012. Výchova k prosociálnemu správaniu vo výchove mimo vyučovania. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-8052-411-1 PORUBSKÁ, J., 1997. Možnosti hrových aktivít v rozvoji sebapoznávania. Bratislava: MPC. Preventívny poradenský program z PPP: CESTA k emocionálnej zrelosti. ŠULEKOVÁ, A., 2015. Aktivity na rozvoj prosociálnej výchovy detí. Bratislava: MPC. ISBN 978-80-565-1203-6 VEREŠOVÁ, J., 2015. Aktivity v jednotlivých oblastiach výchovy vo voľnom čase. Bratislava: MPC. ISBN: 978-80-565-1168-8 ZELINA M. a M. Uhereková, 2002. Doplnkový učebný text pre 3. ročník SŠ: Ako byť sám sebou? (Program CESTY). Bratislava: Vydavateľstvo Poľana. |
|