Ako rastliny prijímajú vodu?
Ako rastliny prijímajú vodu?
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Ako rastliny prijímajú vodu? |
|
Cieľová skupina: žiaci druhého stupňa základnej školy (8. ročník) |
|
Vzdelávacia oblasť: Človek a príroda |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifické ciele: Kognitívny:
Afektívny:
Psychomotorický:
|
Prostredie: domáce (kuchyňa) |
Forma a počty: individuálna, skupinová |
Trvanie: príprava: 10-15 minút, ukončenie pozorovania: po cca 3-4 hodinách |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Prezentovaná aktivita môže prispieť k porozumeniu procesu osmózy, ktorý zabezpečuje prenos molekúl vody z menej koncentrovaného roztoku do roztoku koncentrovanejšieho cez polopriepustnú membránu. |
|
Potrebný materiál: sklenená miska, lievik, celofán, gumička, voda, roztok sacharózy (bieleho cukru) |
|
Opis postupu realizácie:
Poznámky pre učiteľa: Po niekoľkých hodinách sa dá pozorovať dvihnutie hladiny sacharózy v lieviku v dôsledku prieniku vody cez celofán. Celofán predstavuje polopriepustnú membránu. Aj keď nie je úplne polopriepustný, pre demonštráciu pokusu postačuje. Voda z pohára prechádza do koncentrovanejšieho roztoku – do sacharózy a spôsobí, že hladina vody v pohári klesne a súčasne stúpne hladina sacharózy v lieviku. Takýmto spôsobom rastlina prijíma do buniek čistú vodu.
Možné pokračovanie, následné aktivity: Na rovnakom princípe (osmóze) funguje napr. posolenie zeleniny. Je to možné vyskúšať napr. na kolieskach reďkovky, mrkvy. Keď ich posolíme, voda z buniek zeleniny sa uvoľní, aby sa vyrovnala koncentrácia medzi soľou (koncentrovanejším prostredím) a menej koncentrovaným prostredím buniek. |
|
Autor/Zdroj: RNDr. Erika Fryková, učiteľka profesijného rozvoja, Regionálne pracovisko MPC Prešov
Ďalšie zdroje: UHEREKOVÁ, M. a kol. 2012. Biológia pre 9. ročník ZŠ a 4. ročník gymnázia s osemročným štúdiom. Nitra: Združenie EDUCO. ISBN 978-80-89431-34-2 |