Opis postupu realizácie:
Motivácia: Krátkou motivačnou rozprávkou „Hrubokrk“ z programu Ovce.sk, ktorá sa zaoberá oblasťou šikanovania – kyberšikanovania prostredníctvom vytvorenia falošného profilu na internete boli žiaci motivovaní k realizácii plánovanej aktivity.
Realizácia aktivity:
Po prezretí krátkej rozprávky bol žiakom ozrejmený pojem kyberkinetické šikanovanie, s ktorým sa mnohí stretli prvýkrát.
Následne pedagóg so žiakmi rozanalyzuje text rozprávky o tom, že Jankovi niekto na internete vytvoril posmešnú stránku, na ktorej vyzerá ako svalnatý hrubokrk. Od tej chvíle sa bojí a hanbí chodiť do školy. Učiteľ sa rozpráva so žiakmi, ako by sa mali k spolužiakovi správať, ako by sa oni cítili v podobnej situácii. Po rozhovore žiaci usúdili, že sa Jankovi nesmú posmievať a zosmiešňovať ho, ale musia sa snažiť mu pomôcť.
Po rozhovore učiteľ rozdá žiakom hárky papiera, ktoré si rozdelia na dve polovice. Úlohou žiakov je nakresliť na rozdelený hárok dva smajlíky – zamračený a usmiaty.
Následne žiaci na základe zadanej úlohy vpisujú k zobrazeným piktogramom pojmy a vety, ktoré sa im vo vypočutej rozprávke páčili a ktoré nie, prípadne napíšu, čomu z vypočutého textu nerozumeli.


Potom učiteľ nakreslí smajlíky na tabuľu a po dohode na najčastejšie sa vyskytujúcich slovách ich žiaci individuálne dopisujú.
Najčastejšie sa vyskytovali nasledujúce slová:
Pri usmiatom smajlíkovi: pomáhali, hľadali Janka, spolužiaci mu pomohli.
Pri zamračenom smajlíkovi: plakal, ukryl sa, utiekol z triedy, šikanovanie, ubližovanie, trápenie, Hrubokrk.
Reflexia:
Na záver aktivity si žiaci zopakujú príbeh o Jankovi a možnosti, ako mu pomôcť.
V závere hodiny si žiaci spoločne prečítajú text uvedený na tabuli a diskutujú o ňom:

Rozprávka pomohla žiakom pochopiť problematiku. Hodina bola zábavná, spracovaná nenásilnou náučnou formou.
|