Ako minúť milión?
Ako minúť milión?
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: Ako minúť milión?
|
|
Cieľová skupina: žiaci 2. stupňa základnej školy (7. – 9. roč.) |
|
Vzdelávacia oblasť: človek a spoločnosť, matematika a práca s informáciami |
|
Kľúčové kompetencie: Sociálne a občianske kompetencie Komunikačné kompetencie Riešenie problémov Pracovné kompetencie
|
Špecifické ciele:
|
Prostredie: trieda, domáce prostredie |
Forma a počty: individuálna |
Trvanie: 1 vyučovacia hodina, práca doma podľa potreby |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Krátka metodická inšpirácia je zameraná na aktivitu, ktorá je orientovaná na prijímanie rozhodnutia o použití peňazí na špecifické ciele. Prezentujeme v nej aktivitu, ktorá je vhodná na rozvíjanie finančnej gramotnosti žiakov podľa Národného štandardu finančnej gramotnosti verzia 1.1 v rámci témy 3. Zabezpečenie peňazí pre uspokojovanie životných potrieb – príjem a práca (pre druhý stupeň ZŠ stále platí verzia 1.1. NŠFG). |
|
Potrebný materiál: pracovný list, papier, pero, internet |
|
Opis postupu realizácie:
Oboznámime žiakov so zadaním úlohy a rozdáme im pracovné listy. Úlohou žiakov je vypracovať plán, v ktorom uvedú, ako by použili 1 000 000 € a prečo práve na vybrané účely. Dáme žiakom potrebný čas na jeho vypracovanie, najlepšie v domácom prostredí, aby si mohli dobre premyslieť, na aké účely danú sumu použijú. V pracovnom liste sú uvedené podmienky, ktoré musia pri vypracovaní úlohy splniť. K pracovnému listu žiaci vyplnia priložený dotazník týkajúci sa aktivity.
Ako by si minul 1 000 000 €? Máš čas do _______________________, aby si ich všetky minul!
Podmienky: 1. Môžeš si kúpiť, čokoľvek si želáš, ale z každého druhu iba jeden kus (napr. nemôžeš si kúpiť dva domy, dve autá a podobne). 2. Musíš zdokladovať, na aký účel dané peniaze minieš (obrázok + reálna cena – nájdeš na internete). 3. Musíš minúť všetky peniaze (o peniaze, ktoré nepoužiješ, automaticky prídeš). 4. Za jednu položku môžeš minúť maximálne 250 000 €. 5. Svoj zoznam doplň do uvedenej tabuľky aj s cenou a prilepeným obrázkom na druhej strane s označením poradového čísla. 6. Nemôžeš prekročiť sumu 1 000 000 €. 7. Do posledného riadka tabuľky zapíš celkovú spotrebovanú sumu.
Dotazník k pracovnému listu (alebo otázky na diskusiu): 1. Ako si sa cítil/a ako milionár? _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ 2. Páčilo sa ti míňať peniaze? Vysvetli. _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ 3. Bola pre teba úloha minúť milión eur ľahšia alebo náročnejšia, ako si predpokladal/a? _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ 4. Keby si mal/a milión v reálnom živote, ako by si ich naozaj minul/a? _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________ _____________________________________________________________________________________
Poznámky pre učiteľa: Táto aktivita je zaujímavou skúsenosťou pre učiteľov (rodičov) aj pre žiakov. Po oboznámení s pracovným listom žiaci hneď začnú premýšľať, na aké účely peniaze využiť. V prevažnej väčšine zamerali spotrebu na osobné potreby a záujmy. Po upriamení diskusie na tému konzumizmu a na použite peňazí na nákup vecí, ktoré naozaj potrebujeme, boli žiaci ochotnejší venovať časť peňazí ľuďom, ktorí sú v núdzi a potrebujú ich. |
|
Autor/Zdroj: Ing. Mária Hitríková, učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov
Ďalšie zdroje: Národný štandard finančnej gramotnosti, 2017. [online] Bratislava: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Dostupné z: https://www.minedu.sk/17599-sk/narodny-standard-financnej-gramotnosti-verzia-11/ |