Podpora sieťovania – fóra učiteľov
Podpora sieťovania – fóra učiteľov
Intenzívnejšia spolupráca medzi učiteľmi v školách a medzi školami, vrátane výmeny najlepších skúseností vyplynuli z viacerých medzinárodných a domácich dokumentov a uvedených odporúčaní, napr. TALIS 2018, NPRVV SR a iných. Táto potreba bola deklarovaná ako požiadavka škôl v rámci stretnutí s odbornou verejnosťou a vyplynula tiež zo záverov konferencie Európsky učiteľ 21. storočia. Vhodným prostriedkom na podporu spolupráce učiteľov medzi školami, prezentáciu a výmenu skúseností je sieťovanie.
V rámci projektu bude sieťovanie učiteľov realizované prostredníctvom učiteľských fór. Učiteľské fóra budú vytvárané predovšetkým na regionálnej báze, v rámci regionálnych a detašovaných pracovísk MPC (regionálne projektové kancelárie), z dôvodu ľahšej dopravnej dostupností účastníkov prezenčných stretnutí. Tieto sa uskutočnia formou metodických dní. Niektoré fóra učiteľov budú pracovať na nadregionálnej alebo celoslovenskej úrovni z dôvodu nízkeho potenciálneho počtu záujemcov v rámci cieľovej skupiny, napr. podľa aprobácií.
Fórum učiteľov (tiež učiteľské fórum) bude tvorené skupinou učiteľov, ktorí sú organizovaní v rámci siete. V tomto texte pojem fórum učiteľov je len reprezentatívny. Zahrňuje pedagogických zamestnancov, ako aj odborných zamestnancov. V projekte budú jednotlivé fóra nazývané podľa kategórie a podkategórie PZ a OZ alebo zamerania fóra, napr. fórum riaditeľov základných škôl, fórum učiteľov prvého stupňa, fórum vychovávateľov, fórum učiteľov fyziky a pod. Úlohou fóra učiteľov v rámci sieťovania je umožniť a zabezpečiť pravidelné stretávanie sa (prezenčné stretnutia) a vzájomnú komunikáciu prostredníctvom elektronických platforiem.
Formy komunikácie v rámci fór učiteľov
Fóra učiteľov sa budú realizovať uvedenými formami a ich kombináciou. Predovšetkým:
- prezenčnou formou - osobným stretnutím účastníkov fóra,
- on-line formou prostredníctvom video konferenčného systému, písomne v rámci diskusných skupín a diskusných fór v elektronickom prostredí CIS MPC, resp. iných fór,
- prístupom k pripraveným, diskutovaným a spracovaným materiálom cez Moodle MPC,
- zverejnením vybraných materiálov na web stránke projektu, MPC a v systéme Moodle,
- vytvorením organizovaného virtuálneho miesta asynchrónnych online diskusií, na ktorom sú zhromaždené a zobrazené príspevky umiestnené na internet používateľmi v rámci vzájomnej asynchrónnej textovej diskusie medzi online spojenými účastníkmi fóra. Diskusia je vedená podpornou pracovnou skupinou učiteľov profesijného rozvoja (UPR).
- konzultovaním tém, ktoré navrhnú účastníci fóra, realizuje sa aj offline formou, aby bolo možné zabezpečiť odpovede odborníkov na danú tému.
Niektoré fóra učiteľov môžu prebiehať len on-line formou. On-line forma bude realizovaná v tých prípadoch, kedy zvolávanie účastníkov fóra nebude účelné, efektívne alebo možné, napr. v prípade celoslovenských fór učiteľov.
Tematické a obsahové zameranie fór učiteľov
V rámci tematického a obsahového zamerania fór učiteľov bude dôraz kladený na prioritné témy rozvoja regionálneho školstva vychádzajúce z NPRVV SR, výsledkov medzinárodných meraní TALIS 2018, PISA 2018 a iných. Ďalej na nadpredmetové a medzipredmetové témy a témy zamerané na rozvoj vybraných kompetencií dieťaťa a žiaka. Rámcové témy učiteľských fór môžu zahŕňať:
- realizáciu inkluzívneho vzdelávania v školách,
- realizáciu dištančného vzdelávania,
- rozvíjanie funkčných gramotností žiakov v školách,
- rozvíjanie vybraných kompetencií žiakov inovatívnymi metódami vyučovania,
- inovácie profesijných kompetencií PZ a OZ,
- uplatnenie najnovších poznatkov vo vzdelávaní a iné.
Témy učiteľských fór budú zamerané na aktuálne problémy pedagogickej a odbornej praxe. Ich presné zameranie bude zohľadňovať potreby a požiadavky vzdelávacieho systému, škôl a školských zariadení, ako aj účastníkov registrovaných v rámci každého fóra učiteľov.
Rámcová štruktúra práce fór učiteľov
Fórum učiteľov pracuje v rámci siete prihlásených účastníkov, ktoré pozostáva z prezenčných stretnutí a diskusie on-line formou. Fórum učiteľov sa pravidelne prezenčne stretáva podľa dohodnutého tematického plánu a harmonogramu stretnutí. Fóra učiteľov budú tematicky, programovo a organizačne zabezpečené jednotlivými regionálnymi a detašovanými pracoviskami prijímateľa projektu. Fórum učiteľov zakladá a spravuje moderátor fóra, obvykle učiteľ profesijného rozvoja príslušného regionálneho alebo detašovaného pracoviska MPC (regionálnej projektovej kancelárie). Odborný program zostavuje a zabezpečuje lektor v spolupráci s moderátorom fóra. Štruktúra práce fóra učiteľov pozostáva z:
- prípravy fóra,
- realizácie daného fóra učiteľov,
- spracovania výstupov z fóra učiteľov a
- následnej moderovanej elektronickej diskusie účastníkov fóra na diskutovanú tému.
Každé fórum učiteľov zrealizuje priemerne 4 stretnutia počas kalendárneho roka projektu. V rámci celého obdobia realizácie projektu predpokladáme priemerne 10 stretnutí s následnou online diskusiou pre každé fórum učiteľov. Program stretnutí a ich trvanie budú určené, podľa potrieb cieľovej skupiny a zamerania, schválenou pozvánkou.
Komunikácia a informovanie o činnosti učiteľských fór
Informovanie účastníkov a odbornej verejnosti o činnosti sietí a fór učiteľov bude realizované cez web stránku projektu a web stránku prijímateľa (MPC). Odborné výstupy z každého fóra učiteľov budú priebežne zverejňované na web stránke projektu. Pre účely riešenia projektu bude využívaná platforma a funkcionality web stránky MPC. Využívané komunikačné prostriedky budú zahrňovať Centrálny informačný systém MPC (CIS MPC) – prihlasovanie a evidencia účastníkov, LMS Moodle – úložisko a zdieľanie materiálov pre účastníkov, verejne dostupné sociálne siete (Facebook, LinkedIn a iné) – prezentácia učiteľských fór a diskusné skupiny, dostupné online prostredia (napr. Jitsi Meet, WebexMeet).
Cieľová skupina učiteľských fór
Cieľovou skupinou učiteľských fór budú PZ a OZ, ktorí prejavia záujem a aktívne sa zapoja do činnosti fóra.
Výstupy učiteľských fór
Výstupy učiteľských fór budú postupne vytvárané v rámci ich prípravy a realizácie. Budú zahrňovať pripravené vstupné podklady lektorov, napr. prezentácie, textové dokumenty, metodiky, pracovné listy a spracované výstupy z práce účastníkov. Všetky materiály budú súčasťou dokumentácie vedenej v rámci činnosti jednotlivých učiteľských fór.
Výstupom učiteľských fór môžu byť konkrétne podnety na tvorbu obsahu webinárov a prieskumov.