INSERT ako aktívna činnosť žiaka
INSERT ako aktívna činnosť žiaka
Učebná činnosť/didaktická hra/aktivita…
Názov: INSERT ako aktívna činnosť žiaka |
|
Cieľová skupina: 2.stupeň základnej školy, stredná škola |
|
Vzdelávacia oblasť: Človek a príroda, Človek a hodnoty, Človek a spoločnosť, Jazyk a komunikácia, Umenie a kultúra, Zdravie a pohyb, Človek a svet práce |
|
Kľúčové kompetencie:
|
Hlavný cieľ:
Špecifický cieľ:
|
Prostredie: online |
Forma a počty: individuálna, párová, skupinová, hromadná |
Trvanie: 25-60 minút podľa rozsahu a náročnosti textu |
|
Anotácia/Úvod/Edukačný kontext aktivity/Zhrnutie aktivity: Aktivita je zameraná na to, aby žiak objavil a poznal možnosti práce s informáciami, ktorých využitie nemusí byť len úzko účelové, ale je možné aj ich variabilné využitie v ďalších tematických celkoch. Zvolený text sa pre žiaka stáva objektom skúmania, sledovania jeho znakov, pracovným materiálom získavania, triedenia informácií, na základe čoho žiak tvorivo premýšľa aj iným zmysluplným využitím informácií. Edukačná činnosť je prioritne zacielená na podporu rozvoja čítania s porozumení, na podporu rozvíjania myslenia a tvorivosti žiakov.
Použitím metódy INSERT naučíme žiakov:
|
|
Potrebný materiál: text, vopred pripravený formát tabuľky na zápis informácií |
|
Opis postupu realizácie:
+ to som vedel/-a, - to som nevedel/-a, ? tomuto som nerozumel/-a, na to sa chcem opýtať, ! toto je dôležité
Realizácia aktivity: Do každého stĺpca žiaci podľa značiek napíšu hlavné myšlienky označené v texte (stručne a heslovite), ale aj svoje myšlienky, čo si myslia o tom, čo sa dozvedeli, prípadne môžu nakresliť aj obrázky. Po ukončení samostatnej práce diskutujeme so žiakmi o tom, čo napísali. Pýtame sa, čo nové sa dozvedeli, čomu nerozumeli. Nezrozumiteľný obsah môžu najprv vysvetliť žiaci, ktorí textu porozumeli, a až potom zhrnie základné pojmy učiteľ. Prípadne môžu žiaci pracovať s inými informačnými zdrojmi na doplnenie informácií do tabuľky, alebo na zistenie toho, čo nevedeli, či sa chceli opýtať.
Poznámky pre učiteľa:
Možné pokračovanie, následné aktivity: Informácie zapísané v tabuľke sa môžu stať základnými poznámkami z daného učiva. Je s nimi možné pracovať i naďalej v nasledujúcich činnostiach na vyučovacej hodine, či v následných témach vyučovacieho predmetu. |
|
Autor/Zdroj: PhDr. PaedDr. Slávka Džačovská, PhD., MBA., učiteľka profesijného rozvoja, RP MPC Prešov Ďalšie zdroje: Podpora a rozvíjanie kreatívneho myslenia žiakov. Dostupné na: https://moodle.mpc-edu.sk/pluginfile.php/110564/mod_resource/content/1/SUZ_PpU_Podpora%20a%20rozv%C3%ADjanie%20kreat%C3%ADvneho%20myslenia%20%C5%BEiakov.pdf (15.1.2021) DŽAČOVSKÁ, S.: Metódy a formy práce podporujúce rozvoj myslenia a kreativity žiakov v škole. https://mpc-edu.sk/sites/default/files/ucebne_zdroje/PaedDr.%20Sl%C3%A1vka%20D%C5%BEa%C4%8Dovsk%C3%A1/Dzacovska_kreativita_korektura%20u%C4%8Debny%20zdroj.pdf (18.1.2021) |
|
Prílohy na stiahnutie: PRACOVNÝ LIST - Tabuľka INSERT |